סגור
מבנים ב מתחם מכבי יפו ב תל אביב
מבנים במתחם מכבי יפו (ארכיון) (צילום: ענת דניאלי)

ביהמ"ש ביטל את זכייתם של 10 תושבים ערבים ב"דירה בהנחה" ביפו

בית המשפט המחוזי בת"א החליט היום לקבל את העתירה המנהלית נגד הקצאתן של 10 דירות בפרוייקט "דירה בהנחה" במתחם ג' באתר איצטדיון מכבי יפו לתושבי העיר הערבים בלבד. העתירה התקבלה מטעמים טכניים בלבד, אך השופט קבע כי באופן עקרוני ניתן להקצות דירות במכרזים ל"מגזר כזה או אחר, כמו תושבי יפו הערבים"

בית המשפט המחוזי בת"א החליט היום (ב') לקבל את העתירה המנהלית הדורשת לבטל זכייה של ערבים ב-10 דירות בפרוייקט "דירה בהנחה" במתחם ג' באתר איצטדיון מכבי יפו.
העתירה הוגשה בחודש מאי האחרון נגד רמ"י, משרד הבינוי והשיכון, ועיריית ת"א-יפו ע"י ענר ומירי בר אילן, שיוצגו ע"י עוה"ד איתמר מירון ואלחנן מירון. לטענת העותרים, מתוך 32 דירות בפרויקט שהוקצו לבני המקום, 10 הוקצו לתושבי יפו הערבים בלבד, דבר שמהווה "הפליה קיצונית ופסולה אשר חותרת תחת עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית". עוד טענו העותרים נגד הדרך שבה התקבלה החלטה זו.
השופט קובי ורדי קיבל את העתירה מטעמים טכניים: "כל שנאמר בפסק דיני בעתירה זו מתייחס לדרך קבלת ההחלטות המנהליות ולפגמים המהותיים שנפלו בדרך זו המביאים לטעמי לביטול ההחלטה הספציפית של זכיית המשיבים בהגרלת עשרת הדירות במתחם ג' בפרויקט מכבי יפו", נכתב בפסק הדין.
עוד נכתב בפסק הדין כי "אין זה ראוי שהעירייה, המאשרת בדיון שהקריטריונים שלה לא שונו כלל או שונו מינורית, לא ציינה במכרז מהם הקריטריונים שלפיהם ייקבע מיהו 'בן מקום תושב יפו' ושהכוונה שלה הייתה לתושבי יפו הערבים, כאשר היה מקום לפעול בשקיפות ולציין זאת מפורשות ולא להסתיר כוונה זו".
יחד עם זאת, השופט ציין בהחלטתו כי באופן עקרוני יכולות המדינה והעירייה "לצאת במכרזים ו/או הגרלות מחיר למשתכן כאלו או אחרים, כולל לגבי מתחם ב' בפרויקט מכבי יפו ו/או בפרויקט אחר ולהקצות קרקעות בהנחה למגזר כזה או אחר, כמו תושבי יפו הערבים, ברם עליהן לעשות זאת בצורה סדורה וראויה ובלא להתפרק מחובותיהן המנהליות, כפי שקרה לטעמי בענייננו".
מתחם ג' באתר איצטדיון מכבי יפו מכיל 340 דירות בחמישה בניינים בגובה 15 קומות. הבניינים ממוקמים לאורך רחוב הינריך היינה ויש להם חזית מסחרית, עם שטח של 1,400 מ"ר מסחר. מתוך כלל הדירות, 163 הוקצו לזכאים ו-32 לבני המקום, כאמור. יש לציין כי מדובר באחד המכרזים היותר אטרקטיביים של "דירה בהנחה". המיקום של הפרוייקט הוא באזור מתחדש, לא רחוק מהמכללה האקדמית ת"א-יפו, מתחנת קו המטרו והקו האדום של הרכבת הקלה.
עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח ביקר את החלטת בית המשפט: "נדירים המקרים שנערך הליך כל כך מסודר לפני קבלת מדיניות כזו. במקרה זה ערכה העירייה שולחן עגול ממושך, נבחנו נתונים, נכתבו דו"חות, ואלו הראו בצורה ברורה כי יש הצדקה למתן העדפה מתקנת לתושבי יפו הערבים שסובלים ממצוקת דיור ייחודית, דחיקה כתוצאה מהליכי הג'נטריפיקציה, ואין להם חלופות מגורים בעיר שכן יפו הוא המרכז הקהילתי, חינוכי ודתי של הקהילה.
"הנושא גם נדון בעתירה שהגשנו לפני כמה שנים ובמסגרתה התקבלה ההחלטה להקצות יחידות דיור במכרזים ייעודיים, שכן אחרת הסיכוי של תושבי יפו הערבים לזכות בדירות אלו הוא קלוש. גם אם ניתן היה לצפות מרמ"י להתנהל בצורה יותר שקופה וברורה - זה לא התנהלות חריגה, וביטול המכרז נראה כמו צעד קיצוני ולא הכרחי".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "העירייה גאה על היותה רשות מקומית הדואגת לצרכי כלל תושביה, ובתוך כך ערה ורגישה לייחודיות של אוכלוסיות שונות, בין היתר בתחום הדיור – ונותנת לה מענה. ואכן, מתוך הכרה בייחודיות של האוכלוסייה הערבית ביפו, באתגרי הדיור עימה היא מתמודדת וברצונה לשמר את אורחות חייה ותרבותה – פעלה העירייה לתת העדפה מסויימת לתושבי יפו הערבים. העדפה זו נעשתה לצד מגוון פרויקטים עירוניים הבאים לתת מענה למצוקת הדיור עבור כלל אוכלוסיית העיר ועל רקע ההשקעה העירונית חסרת התקדים בתחום.
"בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון בשורת מקרים, מתן העדפה בדיור לאוכלוסייה בעלת זהות תרבותית מובחנת, במקום בו הדבר נדרש על מנת לאפשר לה לקיים ולשמר את אורחות חייה, אינה מהווה אפליה אסורה – והדבר מקבל משנה תוקף לאור מאפייני שוק הדיור ביפו. במקרה זה, וכפי שהדגיש בית המשפט, לא עמדה לדיון שאלת מתן העדפה לערביי יפו, וקביעות בית המשפט התייחסו להיבט הפרוצדורלי של אופן קבלת ההחלטה. העירייה תלמד את פסק הדין ותבחן את האפשרויות העומדות בפניה".