סגור

"מכרז גזעני ומפלה": עתירה נגד הקצאת דירות לערבים בפרויקט "מחיר בהנחה" ביפו

מדובר במתחם ג' בתוכנית מכבי יפו. אחד המכרזים הכי אטרקטיביים של "מחיר בהנחה". 17,000 שקל למ"ר, בלב אזור הביקוש, לא רחוק מהמכללה האקדמית ת"א-יפו. ע"פ העתירה, הקצאת יחידות הדיור לבני המקום, כלומר לערבים, היא "הפליה קיצונית ופסולה אשר חותרת תחת עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית"

פרוייקט "מחיר בהנחה" במתחם ג' באתר אצטדיון מכבי יפו, שהוגדר כהגרלה הכי מוצלחת בסבב הנוכחי של משרד הבינוי והשיכון, ממשיך לעורר הדים. בשבוע שעבר הוגשה עתירה מנהלית נגד רמ"י, משרד הבינוי והשיכון, ועיריית ת"א-יפו הדורשת לבטל את ה"מכרז הפוגע בשוויון באמצעות תנאי גזעני המפלה על רקע גזעי". על העתירה חתום עו"ד איתמר מירון, המייצג את ענר בר אילן ודניאל יאורי. יחד עם העתירה הוגשה בקשה להורות בצו ביניים דחוף על עיכוב ביצוע ההגרלה "על מנת למנוע טענות של מעשה עשוי ואף מן הטעם של מזעור הפגיעה בצדדים שלישיים".

העותרים, בר אילן ויאורי, מוצגים בעתירה כמייצגים של קבוצה גדולה יותר, ש"הינם יהודים, אזרחים ישראלים, תושבי מדינת ישראל, "בני המקום תל אביב-יפו" ששירתו שירות צבאי מלא, משלמים מיסים, מתנדבים במגוון עמותות ופעילויות".
הגרלה 1845 במסגרת "מחיר בהנחה" ביפו מתייחסת לבנייה בשטח אצטדיון מכבי יפו. הכוונה היא לתוכנית תא/2725 הממוקמת בין הרחובות היינריך היינה (ציר שלבים), נס לגויים, נחל שורק ונחל עוז ביפו. בתוכנית, ששטחה הכולל הוא כ-160 דונם, מתוכננת בניית 1,460 יח"ד+120 יח"ד מיוחד.

1 צפייה בגלריה
מבנים ב מתחם מכבי יפו ב תל אביב
מבנים ב מתחם מכבי יפו ב תל אביב
מבנים במתחם מכבי יפו (ארכיון)
(צילום: ענת דניאלי)

במתחם ג', שבו התקיימה ההגרלה של מחיר בהנחה, יש 340 יח"ד, ב-5 בניינים בגובה 15 קומות. הבניינים ממוקמים לאורך רחוב הינריך היינה ויש להם חזית מסחרית, עם שטח של 1,400 מ"ר מסחר. מתוך כלל יחידות הדיור יש 163 יח"ד לזכאים ו-32 לבני המקום. יש לציין כי מדובר באחד המכרזים היותר אטרקטיביים של "מחיר בהנחה". המיקום של הפרוייקט הוא באזור מתחדש, לא רחוק מהמכללה האקדמית ת"א-יפו, מתחנת קו המטרו M1, והקו האדום של הרכבת הקלה. יש לציין כי המחיר למ"ר בפרוייקט, כך ע"פ אתר משרד הבינוי והשיכון, הוא כ-17,000 מ"ר בשעה שההערכה היא כי המחיר בשוק החופשי הוא כ-33,000 שקל למ"ר.
ע"פ העתירה, הקצאת יחידות הדיור לבני המקום, כלומר לערבים, היא "הפליה קיצונית ופסולה אשר חותרת תחת עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית. פעולה זו אינה יכולה לעמוד. זאת, הן לגופה ולנוכח הפגיעה האנטי-ליברלית באמצעות ההפליה הגזענית, הן לאור דרך קבלתה וגיבוש ההחלטה בעניינה, הן לאור זהות ומהות הגוף השלטוני שקיבל את ההחלטה הפוגענית ומוציאה לפועל (החלטה שאינה מעוגנת בחוק או אף בהחלטת ממשלה) והן לאור העדר מוחלט של תשתית עובדתית רלוונטית וכשלים בהנחות העובדתיות ששימשו כביכול לביסוס ההחלטה. בהתחשב בכל אלו לא יכול להיות ספק כי יש לבטל את הפעול ה ואת ההחלטות הכרוכות בה".
מחברי העתירה אף טוענים כי בפועל, שיעור היהודים בעיר יפו הולך ופוחת: "ההפליה הגזענית כנגד יהודים מתבצעת על אף שבפועל המגמה הפוכה בתכלית. כך, בעוד ששיעור האוכלוסייה היהודית היחסי מכלל האוכלוסייה בעיר מצטמצם בשיעור שנתי ועקבי – שיעור האוכלוסייה הערבית-מוסלמית זינק בעשור האחרון באופן יציב, שיטתי וניכר. זאת ועוד מספר הערבים במוסלמים צמח בתקופה זו בכמעט 50% משיעור של 12,100 תושבים ערבים ביפו בשנת 2008 ל-17,900 בשנת 2020". עוד קובעים מחברי העתירה כי "הנתונים מראים כי בני המגזר הערבי בתל אביב (בדגש על יפו) בצמיחה דמוגרפית מתמשכת ודווקא היהודים במגמת צניחה".
עו"ד אלחנן מירון, ממשרד מירון בן ציון פריבס, המייצג את העותרים, מסר כי "בהתאם לפסיקה ולשכל הישר רשות מנהלית מחויבת לפעול ביחס לנכסי הציבור בשקיפות, שוויון, פומביות ובהסתמך על עבודת מטה סדורה וקפדנית. שינוי התנאים על ידי משרד השיכון בדקה ה-90 לאחר פרסום המכרז - תוך הוספה חרישית של תנאי גזעני, ללא כל הסבר, הסמכה או בסיס - אינו תקין, סביר או חוקתי. שינוי זה מונע מהעותרים ומתושבים אחרים את האפשרות לזכות בדירות אך ורק בשל גזעם ומוצאם ואינו יכול לעמוד".
מעיריית ת"א-יפו, רמ"י וממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי העתירה עדיין לא התקבלה אצלם, ושיגיבו בבית המשפט.