סגור
רחוב הנגב פינת רחוב השרון נווה שאנן בתל אביב
רחוב הנגב פינת רחוב השרון בנווה שאנן. המבנה המסחרי יעבור שימור (צילום: אוראל כהן)

ועד שכונת נווה שאנן בת"א מאיים לסכל הקמת מגדלים

עיריית תל אביב תדון השבוע בתוכניות להקמת שני מגדלי מגורים בעירוב שימושים ליד התחנה המרכזית הישנה, אך התושבים מתנגדים בחריפות: "הנחה מעוותת שאפשר לגור בלי שטחי ציבור"

ועד שכונת נווה שאנן בתל אביב מאיים לסכל שתי תוכנית להקמת מגדלים. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של תל אביב תדון ביום רביעי הקרוב בהקמתם של שני מגדלים בשכונת נווה שאנן בתל אביב, ליד התחנה המרכזית הישנה, בפינת הרחובות הנגב והשרון ובפינת הרחובות הרכבת וסלומון. על פי התכנון המוצע, השכונה הענייה והמוזנחת תשנה את פניה בקרוב. המבנים הנמוכים, החנויות הקטנות, ובעיקר האוכלוסייה, ייעלמו. את מקומם יחליפו שני מגדלים בני 30 קומות לפחות, וברוח הימים האלה – עם תמהיל שימושים. אך ועד השכונה מתנגד בחריפות לתוכניות.
שולה קשת, יו"ר ועד השכונה וחברת מועצת העיר, מתריעה כי לא תאפשר את הפקדת התוכניות: "אני מתכוונת לעשות הכל כדי לסכל את שתי התוכניות האלו, עד שהעירייה תציג לי תוכנית כוללת לשטחי הציבור הבנויים והפתוחים בנווה שאנן, דבר שהיא מבטיחה לעשות ולא מקיימת כבר לפחות ארבע שנים".
עוד אמרה קשת ל"כלכליסט": "לא מקובל שהעירייה פטרה את שתי התוכניות מתהליך התייעצות עם הציבור. אף שלשכונה יש ועד נבחר, העירייה ממשיכה לראות את תושבות ותושבי השכונה כשקופים. עניין בעייתי נוסף הוא ההקצאה הנמוכה לדיור בהישג יד בשתי התוכניות, בעיקר בזו שברכבת, וההתעלמות המוחלטת של העירייה מהצורך בדיור ציבורי בבעלות עירונית באזור הזה. פשוט מרחיקים אוכלוסיות חלשות ממרכז העיר. העירייה מתעלמת מהתיקון לתמ"א 35 שאושר לפני חצי שנה, ומחייב אותה בדיור מגוון.
"מה שבעיקר מפריע לי בשתי התוכניות זו ההנחה המעוותת כאילו שבנווה שאנן יכולים לגור אנשים בלי שטחי ציבור. את שתי התוכניות פטרו מהקצאת שטחים פתוחים, ובתוכנית ברחוב הרכבת יש מיעוט שטחי ציבור בנויים ביחס לנדרש לפי הפרוגרמה. אל מול הקמצנות בתועלת הציבורית, העירייה נדיבה עם היזמים בשטחי חניה. למה צריך את החניונים הענקיים האלה? מצד אחד מצדיקים את הציפוף הגבוה בקרבה למערכות הסעת המונים, מצד שני נכנעים שוב ליזמים ומפנקים בחניונים. זו הזיה".
בפינת הרחובות הנגב והשרון, במרחק של מאה מטר מהתחנה המרכזית הישנה, מתוכנן מגדל של 32 קומות מעל מבנה מסחרי בגובה שלוש קומות, שיעבור שימור. שטח המגרש כ־2.7 דונם והוא בבעלות של פרטיים. המבנה הוקם ב־1937 כמבנה מסחרי בן קומה אחת על ידי המהנדס מ. רוזנגרטן. בשנת 1947 נוספו עוד 2 קומות המכילות משרדים ודירות בנות חדר אחד. התוכנית להתחדשות המבנה, שעליה חתום האדריכל גידי בר אוריין, מציעה בינוי של 33 אלף מ"ר מתחת ומעל הקרקע, עד לגובה של 35 קומות. התוכנית מקצה 2,550 מ"ר לצורכי ציבור. את הצורך בשטח ציבורי פתוח (שצ"פ) מציעה התוכנית על גג המבנה לשימור. מדובר בפארק בשטח 1,400 מ"ר.
בפינת הרחובות הרכבת וסלומון, בדופן הצפונית של שכונת נווה שאנן, על מגרש בשטח 1.5 דונם, שכיום ריק, מתוכנן מגדל בגובה של 30 קומות. יזמי הפרויקט, עיריית תל אביב וגורמים פרטיים, מציעים מסחר בקומת הקרקע, תעסוקה, 1,300 מ"ר של שטחי ציבור ועוד 80 דירות. 20% מהדירות יהיו בגודל של 80-65 מ"ר, והן יהיו בבעלות אחת.
לאור הסמיכות לקווי הרכבת הקלה והמטרו העתידיים יהיה תקן החניה בשני הפרויקטים מצומצם ויעמוד על 0.8 חניה לדירה, ובמקרה של דירות קטנות מ־50 מ"ר – ללא חניה. במשרדים תהיה חניה אחת לכל 350 עובדים.
האדריכל גידי בר אוריין סבור שבתוך שנים אחדות האזור כולו ישנה את פניו: "אני רואה את האזור הזה כדאון טאון של תל אביב, חיבור של מגורים, תעסוקה ומלונאות עם הרבה שצ"פים. כרגע האזור נראה על הפנים, אבל אני חושב שעכשיו זה קורה".