סגור

בנק ישראל מקשיח את הפיקוח על חשיפת הבנקים לענף הנדל"ן

מתחילת השנה נרשם זינוק בחשיפה של יתרות האשראי של הבנקים לשוק הנדל"ן, ובפיקוח על הבנקים דורשים מהם לתת לכך ביטוי בעלייה ברמת הסיכון של התיק שברשותם. הבנקים יידרשו להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי בגין התיק המסחרי, שיותאמו לחשיפה המעודכנת - ולכזו שתגרום להם לחשוב פעמיים אם הם רוצים להמשיך ולהגדיל את החשיפה לענף

בנק ישראל שופך מים קרים על ענף הנדל"ן. במכתב שהוציא היום (ה') אגף הביקורת של הפיקוח על הבנקים, ונשלח לבנקים נדרשו האחרונים לדאוג מעתה להפרשה קבוצתית (הפרשה ללא ייחוד שכוללת את הסיכון מאשראי צרכני, נדל"ן, עסקי וכדומה, א.ע) בגין תיק האשראי המסחרי שברשותם, בדגש על החשיפה לנדל"ן. בבנק ישראל מעוניינים שהבנקים יפרטו כנגד מה מתבצעת כל הפרשה, שכן בסופו של דבר הדברים עלולים להוביל לעלייה בהפרשה הכוללת, שתביא לפגיעה ברווחים.
מתחילת השנה נרשם זינוק בחשיפה של יתרות האשראי של הבנקים לשוק הנדל"ן. על כן הפיקוח על הבנקים דורש מהבנקים לתת לכך ביטוי בעלייה ברמת הסיכון של התיק שברשותם, מאחר שזה הפך להיות מרוכז יותר. העלייה בסיכון, על פי בנק ישראל, דורשת לנקוט משנה זהירות, ולכן הבנקים יידרשו להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי בגין התיק המסחרי, שיותאמו לחשיפה המעודכנת ולכזו שתביא אותם לחשוב פעמיים אם הם רוצים להמשיך ולהגדיל את החשיפה לענף.
בדו"ח השנתי של הבנקים תיכלל גם התייחסות מתאימה לעלייה בסיכון באשראי לענף הבינוי והנדל"ן ולהשפעה שלה על התיק המסחרי. ההתייחסות תכלול סוגי חשיפות כמו הלוואות וערבויות, ייעוד הנדל"ן, מצב הנכס והפרויקט ואיכות הביטחונות.
המערכת הבנקאית נתונה למגבלות רגולטוריות בנושא מימון הנדל"ן. עד 2025 עומדת מגבלת החשיפה לענף הנדל"ן עד לכדי 26%, כאשר שיעור זה כולל גם חשיפה לתשתיות לאומיות. שני הבנקים עם החשיפה בשיעור הגבוה ביותר לענף הם הפועלים ולאומי, ושניהם מתקרבים לקצה החשיפה. החשיפה של פועלים עומדת על 133 מיליארד שקל, שמהווה 19% מהחשיפה נכון לרבעון השליש; החשיפה של לאומי עומדת על 129 מיליארד שקל, שמהווה 17.5%.
1 צפייה בגלריה
דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים
דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים
דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים. ביקורת על הרגולטור
(צילום: יריב כץ)
אתמול (ד'), בוועדת התחזיות של "כלכליסט", מתח מנכ"ל הפועלים דב קוטלר ביקורת ציבורית נדירה על ההתנהלות של הפיקוח על הבנקים - הרגולטור שלו - בנושא. לדבריו, "אנחנו שוקדים כל העת על פתרונות יצירתיים אשר יאפשרו המשך מתן אשראי לענף הנדל"ן. כמו שציינתי, אנחנו הולכים לקראת שנת שיא של התחלות בנייה, וברמה הלאומית יהיה זה לא נכון שדווקא עתה מקורות המימון יהיו החסם שיעכב את זה".
כעת, כאמור, הוחלט בבנק ישראל לקבע עמוק יותר את המגבלה - ואף לדרוש מהבנק להפריש יותר הון בעקבות עסקאות אלו (שככל הנראה ייחשבו כהפסד בדו"ח הכספי), להציג בצורה ברורה יותר את החשיפה שלו לענף הנדל"ן, ולהזהיר את המשקיעים מהסיכון שבחשיפה זו.