סגור
ועידת התחזיות - דב קוטלר
(סיני דודפור)

תחזיות 2022
מנכ"ל בנק הפועלים: "נשיק שותף פיננסי דיגיטלי שילווה את הלקוח ויחזה מראש אירועים משמעותיים"

לדברי דב קוטלר בוועידת התחזיות של כלכליסט ובנק הפועלים, "אתגר מרכזי העומד בפני כולנו הוא לייצר עשור שלם בו נשמור על רמת השקעות גבוהה בתשתיות, ובכך נסגור חלק משמעותי מהפערים שבינינו למדינות המפותחות בעולם. ישראל עם שלושה קווי רכבת קלה ומערכת מטרו, תיראה אחרת לגמרי"

"תכנון מבחינתי הוא אינו בגדר נבואה", כך אמר הבוקר דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, לבאי ועידת התחזיות 2022 של כלכליסט ובנק הפועלים. תכנון לדברי קוטלר הוא "הערכה מפוכחת של מגמות עתידיות לצרכי היערכות והוא מחויב המציאות. אני לא יודע מה יעשה הנאסד"ק בשנה הבאה, אבל אני כן יודע שהאוכלוסייה בישראל תגדל בכ-180 אלף איש, ובבוא הזמן, חלקם יהיו לקוחות שלנו בבנק הפועלים".
קוטלר ציין עוד כי ישנם נושאים שניתן לתכנן לפיהם, "רמת הצפיפות בכבישים לא תפחת, לפחות לא לפני שיושק הקו האדום. אני יכול להגיד במידה גדולה של ודאות שהביקוש לשירותי רפואה לא יקטן. לפיכך סביר מאוד שאם לא נמשיך לפתח מערכת הסעת המונים, ונכשיר רופאים בקצב מהיר יותר, אז המצב יחמיר".
לדבריו, רוח חדשה מנשבת כיום ויש תחושה "שאנחנו לוקחים את העתיד בידיים. שר האוצר הוביל בהצלחה את העברת התקציב וזו הזדמנות עבורי לברך אותו על כך. התקציב מרובה רפורמות וכולל השקעות בתשתיות בסך 49 מיליארד שקל, רובן בתחבורה. גם בתחום הדיור אנחנו רואים התחלת שינוי – היתרי הבנייה חצו את רמת ה-60 אלף ב-12 החודשים האחרונים, אבל עדיין יש משך זמן גדול בין מועד הזכייה לבין התחלת הבנייה בפועל – פער שחייבים לקצרו. בזמנו, הונהג אוטובוס מנכ"לים שקיצר תהליכים, כנראה שהגיע הזמן להפעילו מחדש. אולי בזום".
1 צפייה בגלריה
דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים
דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים
דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים
(צילום: אוראל כהן)
מנכ"ל הבנק ציין כי תקציב התשתיות הוא חשוב, אבל הדגיש כי "בסופו של יום מי שמממן את רוב ההשקעות במשק זה המגזר הפרטי, כאשר הבנקים והגופים המוסדיים, שמעדיפים עסקאות לזמן ארוך, הם הגורם המתווך שמחבר בין היזמים לבין המקורות מהציבור. כידוע המערכת הבנקאית נתונה למגבלות רגולטוריות בנושא מימון הנדל"ן. אנחנו שוקדים כל העת על פתרונות יצירתיים אשר יאפשרו המשך מתן אשראי לענף הנדל"ן. אנחנו הולכים לשנת שיא בתחום הנדל"ן ולא נכון לחסום את מקורות המימון".
"אתגר מרכזי העומד בפני כולנו הוא לייצר עשור שלם בו נשמור על רמת השקעות גבוהה בתשתיות, ובכך נסגור חלק משמעותי מהפערים שבינינו למדינות המפותחות בעולם. ישראל עם שלושה קווי רכבת קלה ומערכת מטרו, תיראה אחרת לגמרי. הפריפריה תתקרב למרכז, וגם זה יקל גם על מצוקת הדיור".
לדבריו הוא רואה סנטימנט חיובי כיום לעסקים, יחסית לעבר. "מומנטום הפעילות והיזמות במגזר העסקי חזק, ואנחנו רואים תנופה רבה כמעט בכל ענפי המשק. כמובן שמימוש הסנטימנט העסקי החיובי יהיה תלוי, בבלימת גלי ההתפשטות של נגיף הקורונה על זניו השונים, כדוגמת האומיקרון אשר נכונו לנו עוד ימים מאתגרים בעקבותיו. לפיכך, המסר מבחינתי הוא אופטימיות זהירה ל-2022 הבאה עלינו לטובה".
"הבנקאות הוספדה פעמים רבות בעשור האחרון", ציין קוטלר ואמר כי היא "ממשיכה "לאכזב" רבים ביכולת ההתחדשות שלה ובעיקר בחשיבותה כתשתית פיננסית קריטית. המשבר הדגים שבנקאות יעילה ויציבה היא חלק מהיסודות בכלכלות המובילות. אני מאמין שבנקאות היא עסק למקצוענים ובעלי ניסיון ולא רק ל-AI, כפרפרזה למשפט הידוע – בנקאות עושים במקצועיות – או לא עושים בכלל".
לנוכח התחרות הגוברת ציין מנכ"ל בנק הפועלים, כי אחת הדרכים להתמודדות היא "בין היתר באמצעות השקת שותף פיננסי דיגיטלי לראשונה בישראל. השותף הפיננסי יאפשר באמצעות אנליטיקה מתקדמת, ללוות את הלקוח ולהוביל להתנהגות פיננסית בריאה ונכונה יותר, תוך חיזוי מראש של אירועים בחיי הלקוח. השותף הפיננסי הוא כלי חשוב, אבל הוא לעולם לא יוכל להחליף את הצעת הערך המשלבת את הבנקאים המצוינים שלנו בעלי ניסיון של שנים רבות."
קוטלר סיכם את דבריו ואמר כי הוא אופטימי לגבי ההתפתחויות הצפויות בטווח הקצר, אך הוסיף "אני הרבה יותר זהיר באשר לתחזית לטווח הארוך. אם נשקיע בתשתיות, נדאג להגברת שוויון ההזדמנויות בין צעירים שגדלים במרכז ובפריפריה, נמשיך לטפח אקו-סיסטם (ולא אגו-סיסטם) המעודד חדשנות ויזמות, ישראל תוכל להיות בין המדינות המובילות בעולם, תוך ניצול הפוטנציאל העצום הקיים כאן".