סגור
ישיבת הממשלה בנושא התקציב בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בגבו למצלמה בישיבת הממשלה (קובי גדעון, לע"מ)

פרשנות
גם סמוטריץ' יודע: הירידה במחירי הדירות לא הושגה בזכות הממשלה

ממשלת נתניהו השפיעה על מחירי הדירות בדיוק כפי שהשפיעה על מזג האוויר, אבל זה לא הפריע לשר האוצר להתהדר אתמול ב"מדיניות האחראית" של הממשלה שבזכותה הושג ההישג. עלייה חדה בריבית? שיא היסטורי בהתחלות בנייה בממשלת בנט-לפיד? מי צריך עובדות כשיש אמת חלופית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצהיר אתמול (ו') בלי להתבלבל כי הירידה במחירי הדירות הושגה בזכות "המדיניות האחראית" של ממשלת ישראל שבה הוא חבר. והאמת? פעולות הממשלה השפיעו על מחירי הדירות בדיוק כפי שהן השפיעו על מזג האוויר.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול בצהריים את מדד מחירי הדירות, שממנו עלה כי דירות חדשות ודירות יד שנייה שנמכרו בחודשים ינואר ופברואר 2023 היו זולות ב-0.2% לעומת הדירות שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד. סמוטריץ', כאמור, מיהר לחגוג את "ההישג" וצייץ בטוויטר: "בעבודה נכונה מנצחים... ההאטה בקצב האינפלציה והירידה במחירי הדיור הן בשורות ראשונות וחשובות שמשמעותן אחת - המדיניות האחראית שלנו משתלמת".
סמוטריץ' מכיר את העובדות ובוודאי יודע שאפילו אם הממשלה שלו הייתה מובילה תוכנית מהפכנית בשוק הדיור, כזאת שהיתה מזכה את הוגיה בפרס נובל לכלכלה, התוכנית לא היתה יכולה להשפיע על המחירים בעסקאות שבוצעו יומיים לאחר השבעת הממשלה.
אלא שסמוטריץ' מאמץ את דרכי הפעולה של ראש הממשלה בכך שהוא מנסה לייצר אמת אלטרנטיבית. כזו שלא נשענת על עובדות, אלא על חזרה אינסופית של מסר שמבוסס על חצאי אמיתות.
במקרה של שוק הדיור האמת היא שאכן הלמ"ס דיווח על ירידת מחירים בתקופה שבה סמוטריץ' מכהן כשר האוצר. בקמפיין הבחירות שהוא ודאי ינהל בעתיד הקרוב צירוף שתי העובדות האלה לגרף כלשהו עשוי לאפשר לו לשכנע כי שוק הדיור התהפך בזכותו.
אבל כדי שהאמת תיאמר במלואה, הנה העובדות על שוק הדיור:
ראשית, כאמור, הלמ"ס דיווח על השינוי במחירי הדירות בעסקאות שבוצעו בחודשים ינואר ופברואר השנה לעומת עסקאות שבוצעו בתקופה המקבילה אשתקד. הממשלה שבה חבר סמוטריץ' הושבעה ב-29 בדצמבר 2022, כך שהנתונים של הלמ"ס כוללים עסקאות שבוצעו יומיים לאחר השבעתה ועד 60 יום מההשבעה. בפרק זמן כל כך קצר לא קרה שום דבר שיכול לספק הסבר למהפך כה דרמטי בתחום הדיור.
הממשלה הנוכחית נשענת על תוכניות שהובילה הממשלה הקודמת. סמוטריץ' צריך להחליף רק מילה אחת בציוץ שלו מיום שישי – שלהם במקום שלנו. המדיניות האחראית שלהם משתלמת
שנית, כמו כל ענף אחר בכלכלה חופשית מחירי הדירות נגזרים מהיצע וביקוש - שני המרכיבים הללו עברו שינוי דרמטי בתקופה הכהונה של ממשלת לפיד ובנט, בעת שששר האוצר היה אביגדור ליברמן ושר השיכון והבינוי היה זאב אלקין. ממשלה זו כיהנה באמון הכנסת עד יוני 2022 והמשיכה לכהן ועד סוף 2022 כממשלת מעבר.
אינדיקציה לביקוש לדירות אפשר לקבל מדיווחים של הלמ"ס על מספר העסקאות לרכישת דירה חדשה. הדרמה בשוק הדיור החלה להתפתח במחצית השנייה של 2022. במחצית הראשונה של אותה שנה (ינואר עד יוני) נרכשו יותר מ-24 אלף דירות, ואילו בחודשים יולי עד דצמבר דיווח הלמ"ס על כ-16 אלף עסקאות לרכישת דירה. כתוצאה מהצניחה הזו, בסך הכל בשנת 2022 נרכשו 40 אלף דירות חדשות לעומת 57 אלף דירות חדשות בשנת 2021.
כפי שנכתב רבות, הירידה החדה הזו בביקוש לדירות נובעת בעיקר מעלייה חדה בריבית בנק ישראל מ-0.1% בתחילת שנת 2022 ל-4.5% כיום. אשר להיצע הדירות - בתקופת ממשלת לפיד-בנט נרשם שיא היסטורי בהתחלות הבנייה: בשנת 2022 החלה בניית 67 אלף דירות, נתון שלא נראה כמותו מאז שלהי שנות ה-90 של המאה הקודמת.
הגידול הזה נובע מעליית מחירים חסרת תקדים שדרבנה יזמים וגם צעדים של אותה ממשלה יחד עם רשות מקרקעי ישראל.
למען האמת ההיסטורית, חשוב להדגיש נקודה נוספת: הממשלה שבה סמוטריץ' מכהן כשר האוצר ויצחק גולדקנופף הוא שר השיכון לא הציגה עד עתה שום תוכנית בתחום הדיור. כמה רפורמות שישפיעו על התחום הן חלק מחוק ההסדרים שעדיין לא עבר בקריאה שנייה ושלישית. כך שלמעשה הממשלה הנוכחית נשענת על תוכניות שהובילה הממשלה הקודמת. סמוטריץ' צריך להחליף רק מילה אחת בציוץ שלו מיום שישי – שלהם במקום שלנו. המדיניות האחראית שלהם משתלמת.