סגור

בלעדי לכלכליסט
הכנסות משיווק קרקע של המדינה ישמשו למימון פינוי בינוי בשכונות חלשות

מועצת מקרקעי ישראל אמורה לדון בתוכנית שקידם מנכ"ל משרד הבינוי שלפיה הכנסות של רמ"י משיווק קרקעות לבנייה למגורים ישמשו לתשלום לחברות בנייה עבור פרויקטים לא רווחיים של פינוי בינוי

מועצת מקרקעי ישראל צפויה לדון ביום ראשון הקרוב בהחלטה חדשה ומהפכנית שאמורה לספק תמריצים כלכליים לפרויקטים לא רווחיים של פינוי בינוי.
המועצה היא הגוף שמתווה לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) את מדיניות ניהול הקרקע. על פי ההחלטה החדשה, שקידם מנכ"ל משרד הבינוי יאיר פינס, הכנסות של רשות מקרקעי ישראל משיווק קרקעות לבנייה למגורים ישמשו לתשלום לחברות בנייה עבור פרויקטים לא רווחיים של פינוי בינוי.
3 צפייה בגלריה
יאיר פינס חדש
יאיר פינס חדש
יאיר פינס, מנכ"ל משרד הבינוי
(צילום: עמית שעל)
פרויקטים של פינוי בינוי אינם רווחיים בשכונות שבהן מחיר הדירות נמוך ואי אפשר להגדיל את מספר הדירות החדשות שחברת הבנייה בונה ומוכרת בגלל מגבלות תכנוניות או תשתיתיות.
ב-2017 אישרה מועצת מקרקעי ישראל מנגנון של הקצאת קרקע משלימה לפרויקטים הפסדיים כאלה. הרעיון היה לספק לחברת בנייה שטח נוסף על השטח שבו היא מבצעת פינוי בינוי. בקרקע המשלימה חברות הבנייה היו אמורות לבנות עוד דירות, למכור אותן וכך להפוך את הפרויקט לרווחי. אבל המנגנון הזה התברר כלא יעיל, ויושם פעמים בודדות בלבד.
הקרקע תשווק במכרז רגיל
השיטה החדשה של פינס פותרת זאת כך: הקרקע שסומנה כמיועדת להשלמת פרויקט פינוי בינוי, תשווק במכרז רגיל לכל המרבה במחיר ובמנותק מפרויקטים של פינוי בינוי.
ההכנסות משיווק המגרש, בניכוי 20% ובניכוי הוצאות פיתוח וחלף היטל השבחה, יועברו בתוך 3 חודשים לרשות להתחדשות עירונית לסיוע למיזמי פינוי בינוי לא רווחיים באותה רשות שבה שווקה הקרקע.
3 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינוי הריסה זירת הנדלן
פרויקט פינוי בינוי הריסה זירת הנדלן
פרויקט פינוי בינוי
(צילום ארכיון: אוראל כהן)
הכלל הוא כי ההכנסות משיווק קרקע בעיר מסוימת ישמשו למימון פינוי בינוי אך ורק באותה עיר כדי להבטיח את יעילות המיזם, ושבסכום כסף שהצטבר בקופה המיועדת לרשות מסוימת ייבנו כמה שיותר דירות.
הכסף שהצטבר בקופה יוקצה לחברות הבנייה בהליך תחרותי (מכרז או קול קורא) שבו תבחן הרשות להתחדשות עירונית את מצבו התכנוני של הפרויקט, שיעור הדיירים שחתמו עם החברה, וכמובן סכום הכסף שמבקשת חברת הבנייה כדי להוציא את הפרויקט לפועל - ככל שהדרישה הכספית נמוכה יותר, כך הניקוד גבוה יותר.
פיילוט ב-5 ערים, בהן אשקלון
בהסכמות שגובשו בין משרדי הבינוי והאוצר, רמ"י והרשות להתחדשות עירונית הוחלט, כי בשלב ראשון שהוא מעין פיילוט ייבחרו 5 ערים שבהן המנגנון החדש ייושם. אחת מהן היא אשקלון משום שבה, על פי החלטת ממשלה, הכנסות מ- 25% מהדירות על קרקעות שהמדינה משווקת מיועדות להתחדשות עירונית. העיר חתומה על הסכם גג לבניית 32 אלף דירות, כך שיש בה פוטנציאל לגיוס כספים לפינוי בינוי משיווק קרקעות לבנית 8,000 דירות (25% מ-32 אלף).
3 צפייה בגלריה
הדמיה פינוי בינוי רחובות שכונת קרית משה
הדמיה פינוי בינוי רחובות שכונת קרית משה
הדמיה פינוי בינוי בשכונת קריית משה ברחובות
(הדמיה: משרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים )
בנוסף, המודל ייושם בשכונת קריית משה ברחובות שבה הובילה הרשות להתחדשות עירונית תוכנית ענק לפינוי בינוי. בשבועות הקרובים הרשות להתחדשות עירונית צפויה להוסיף עוד 3 ערים לרשימה.
כרגע ההערכות הן כי למרות הסערה הפוליטית והסיכוי כי בימים הקרובים תושבע ממשלה, ההחלטה תעלה להצבעה. שר הבינוי יעקב ליצמן נתן את ברכת הדרך לכך, אך ברור כי התפתחויות פוליטיות יכולות לגרום לדחיית הישיבה.
גם אם ההצעה לא תובא לאישור המועצה, ההישג של פינס הוא בכך שלאחר כ-5 שנים שסוגיית הקרקעות המשלימות תקועה, הוא הצליח להביא פתרון המוסכם גם על האוצר. סביר כי התוכנית הזו תישלף מהמגירה בעת הצורך גם בממשלה הבאה.