סגור

תקדים: את ייעוד הנכס יקבע היזם

לראשונה בישראל עיריית אילת תאפשר תכנון גמיש, שבו באזור התעשייה הישן היזם יבחר את השימוש לקרקע, כך נודע לכלכליסט

עיריית אילת מקדמת תוכנית אסטרטגית גמישה ויוצאת דופן, שתאפשר ליזמים להקים פרויקטים הכוללים מגוון רחב של שימושים, כך נודע ל"כלכליסט". התוכנית אושרה בוועדה המקומית לאחר שגם הוצגה לתושבים במסגרת שיתוף ציבור. בשבועות הקרובים היא תוצג גם לוועדה המחוזית שנדרשת לאשר אותה.
אזור התעשייה הישן של אילת ממוקם בכניסה לעיר בסמיכות לאזור התיירות, שכונת יעלים, שדה התעופה המפונה ומרכז העיר. התוכנית המדוברת מתפרסת על שטח של כ־735 דונם וממוקמת בין הרחובות חטיבת גולני במערב, ששת הימים בצפון, דרך ערבה במזרח וחטיבת הנגב בדרום. כיום משמש האזור בעיקר למלאכה, מסחר ואחסנה, אם כי בשנים האחרונות חלק מהשימושים הללו הועתקו לאזור התעשייה החדש, "שחורת", בצפון העיר. כמו כן, העתקת שדה התעופה של אילת מהעיר צפונה ופתיחת כמה רחובות לאורך שטח שדה התעופה הישן, הגדילו את פוטנציאל הפיתוח של אזור התעשייה והפכו אותו לשער הכניסה לעיר.

1 צפייה בגלריה
בתי מלון ב מפרץ אילת
בתי מלון ב מפרץ אילת
אילת. היזמים באזור התעשייה יציעו יותר משימוש אחד לקרקע
(צילום: רונן טופלברג)
לדברי מהנדס העיר אסף אריכא, באופן מסורתי אילת היתה מחולקת לאזורים בהתאם לשימושים שנעשו בהם: תיירות, מגורים, מלונאות ותעשייה. פינוי שדה התעופה איפשר את החיבור של חלק המלונאות אל התעשייה המסחר והמגורים, וכעת, פיתוח האזור יאפשר מעברים רכים יותר. לדבריו, גם לקורונה היתה השפעה לא מעטה על ההחלטה לפתח אזור גמיש: "המגפה גרמה לשבירה של דפוסי תכנון מסורתיים. אחת המחשבות שעלו היא לאפשר פיתוח של חללי עבודה שיאפשרו לאנשים להגיע לאילת גם כדי לבלות וגם כדי לעבוד".
לפי אריכא, כבר כעת אזור התעשייה הישן לא מתנהל באופן מסורתי. "יש בו עדיין בתי מלאכה, אבל הוא מתאפיין בהרבה יותר שטחי מסחר ובעיקר משמש כאזור תעסוקה לצד המלונות — יש בו הרבה משרדים".
התוכנית הגמישה, שהכין מנהל ההנדסה בעיר, מחלקת את אזור התעסוקה לאזורים מוטי שימושים מסוימים, כאשר בכל אזור ייקבע שימוש עיקרי ורף מסוים ליתר השימושים, שאותם היזמים יוכלו לקדם מול העירייה. הכוונה היא לאפשר ליזמים חופש תכנוני אשר אינו מקבע אותם לשימוש אחד בלבד. בהתאם למדיניות התחדשות אזור התעשייה, היזמים יקבלו תוספת זכויות כתמריץ לתוספת שימושים, כך שבטווח הארוך, יטושטשו גבולות בין אזור התעשייה הישן והשכונות הסמוכות לו. התוכנית תונגש במערכת דיגיטלית שפותחה כדי לתמוך בקידום מהיר למתחם. יזם שיהיה מעוניין לפתח את המתחם שברשותו יוכל לבחון את מרכיבי התוכנית האסטרטגית לצד כלים המאפשרים לבחון את הזכויות והשימושים המותרים בכל אחד ממתחמי התכנון.
כך, למשל, אם באזור מסוים נקבע כי השימוש העיקרי הוא תעסוקה, היזם יהיה מחויב להציג תוכנית הכוללת לפחות 45% שטחי תעסוקה, ומיתרת השטח יוכל להרכיב תמהיל משלים לדוגמה: מסחר, תיירות ומגורי עובדים או סטודנטים. הכוונה היא שהיזם לא יוכל להציע שימוש אחד בלבד אלא יהיה מחויב להציג שניים או שלושה שימושים לקרקע.
התוכנית תאפשר אך ורק מגורים לסטודנטים או לעובדים בלב אזור התעסוקה, בעוד פרויקטים שנועדו למגורי משפחות יתאפשרו רק בקו התפר שבין אזור התעסוקה למרכז העיר.בשכונת המאפיה הגובלת עם חלקו הדרומי של אזור התעשייה, נבנות כ־250 דירות מעל שדרה מסחרית. כן נבנים שם מלון עירוני וקומפלקס המגורים והמלונאות "בראון 42" שיכלול 223 דירות למגורים ומלון עם 155 חדרים. כדי להאיץ את יישום התוכנית, החליטה העירייה לקדם בעצמה כ־250 דונם מתוך כלל השטחים והיא צפויה להציע לבעלי נכסים לפתח את המתחם ולתכנן אותו בסיועה.