$
בורסת ת"א

אנרג'יאן מתעכבת בסינגפור ומסכנת את תוכניות דלק למכירת תמלוגי־העל

חברת האנרגיה הבריטית-יוונית עוד לא קיבלה אישור לחידוש עבודות הבנייה של אסדת הגז למאגרי כריש ותנין; הדחייה עשויה להקשות על דלק, שמעוניינת למכור ב-300 מיליון שקל את תמלוגי העל שהיא זכאית להם מהמאגרים

ליאור גוטמן 09:0703.05.20

חברת האנרגיה הבריטית־יוונית אנרג'יאן טרם קיבלה אישור לחדש את העבודות להשלמת עבודות הבנייה של אסדת הפקת הגז הימית למאגרי כריש ותנין, דבר שעלול לפגוע בתוכניות של קבוצת דלק למכור את זכויותיה לתמלוגי־העל מהמאגרים כדי לשרת את חובה. הסיבה: אסדת הקידוח של אנרג'יאן תקועה בסינגפור, כשהיא מושבתת בגלל נגיף הקורונה.

 

העבודות של אנרג'יאן במעגן בסינגפור נדחו לשבוע הראשון של מאי, אחרי שבאמצע אפריל כפתה עליה בעלת המעגן להפסיק את העבודות על בניית האסדה למשך שבועיים. זאת מחשש לבריאות הפועלים במעגן שחוו, יחד עם כל סינגפור, התפרצות שנייה של נגיף הקורונה. אנרג'יאן, שהיא הבעלים של כריש ותנין, אמורה להתחיל בתוך שנה מהיום בהזרמה נסיונית של גז לישראל לקראת הפקה מסחרית מלאה בתוך 13 חודשים.

 

מנכ"ל אנרג'יאן מתיוס ריגס על רקע אסדת ההפקה מנכ"ל אנרג'יאן מתיוס ריגס על רקע אסדת ההפקה צילום: חברת אנרג'יאן, אוראל כהן

 

 

מי שצריך להיות מודאג מהמידע הזה, כאמור, היא קבוצת דלק: כפי שנחשף ב"כלכליסט" ביום חמישי האחרון דלק רוצה למכור תמורת 300 מיליון שקל את תמלוגי־העל שהיא זכאית להם מהמאגרים, זאת מכוח הסכם מ־2016 שקבע שדלק קידוחים, שנשלטת (54%) על ידי דלק, זכאית לתמלוגי־על של 8% מהיקף מכירות הגז. דחיית עבודות הבנייה של אנרג'יאן עלולה להעמיד בסימן שאלה את מועד תחילת הפקת הגז המסחרית מכריש ותנין, כך שדלק תתקשה למכור משהו שלא ברור מתי הוא יגיע.

 

שנית, אנרג'יאן שלחה בחודש שעבר מכתב לדלק קידוחים שבו היא שוללת את חישוב התמלוגים שאמורים להגיע אליה, ולכן אם הסכסוך יתגלגל לערכאות משפטיות המכירה המיוחלת של תמלוגי־העל עלולה להיתקע בדיוק בתקופה שבדלק מחפשים מקורות הכנסה חדשים כדי להמנע מהסדר חוב.

 

ואם הצרות האלה לא מספיקות, לפני כמה ימים הופנתה האש גם כלפי המוסדיים שהשקיעו בקבוצת דלק. עמותת "שומרי הבית", שפעילה בכל הקשור לסקטור הגז והנפט בישראל, שלחה לפני יום העצמאות מכתב מיצוי הליכים לפני תביעה ייצוגית נגד פסגות, מנורה מבטחים, הראל ומיטב־דש, המחזיקים באג"ח של קבוןצת דלק, בטענה שהתנהלותם ביחס לאשראי שהעמידו לקבוצת דלק היתה לכאורה "רשלנית וגרמה לציבור החוסכים להפסדי עתק".

 

העמותה, בשם ציבור החוסכים ובאמצעות עו"ד מוטי גולדשטיין, מבקשת מהגופים הבהרות מיידיות מדוע לא נעשו במועד פעולות דחופות והכרחיות לגביית חובה של קבוצת דלק כלפיהם, ולהשיב לציבור החוסכים את כספם. "המוסדיים היו צריכים לנקוט בפעולות חדות וברורות להבטחת כספי הציבור המופקדים אצלם ואשר אותם הלוו לקבוצת דלק באופן חסר אחריות, ללא בדיקת נאותות מספקת ומבלי לדרוש בטוחות כלשהן להבטחת השבת החוב", נכתב שם, מה שמוביל את העמותה למסקנה שבמקביל להעמדת מלוא החוב לפירעון מיידי על המוסדיים להמיר את האג"ח למניות קבוצת דלק. יו"ר העמותה יוני ספיר רמר ל"כלכליסט" שהמוסדיים רכשו מקבוצת דלק אג"ח בסכומים גבוהים וללא בטוחות, למרות שידעו לכאורה כי דלק היא בעלת מינוף גבוה.

 

מפסגות נמסר בתגובה שהם "עושים כל שביכולתם בכל האמצעים העומדים לרשותו בשביל לשמור על האינטרסים של העמיתים שלנו". מהראל מסרו ש"הראל היא חלק מהנציגות במטרה לשרת באופן מיטבי את צרכי עמיתיה". ממיטב־דש וממנורה לא נמסרה תגובה.

 

במקביל וללא קשר, דלק דיווחה ביום חמישי על בקשה לתביעה ייצוגית שהיא קיבלה מטעם עמותת צלול ועמותת "אזרחים למען הסביבה", בגין מה שתואר שם כאחריותם הנטענת לזיהום מי תהום והסביבה הימית "עקב קיומם של חומרים מסוכנים ומזהמים בשטח שנרכש על ידי חברה־בת בשנת 2011 והמצוי מדרום לעיר עכו, באתר שבו פעלה בעבר חברת תעשיות אלקטרו־כימיות". הקרקע נרכשה על ידי דלק ים מעגן תמורת 114 מיליון שקל כדי לחבר אליה את כניסת הגז ממאגר לווייתן. מהלך זה נעצר בשל התנגדות משרד הביטחון ובעיות גיאולוגיות (אדמת כורכר לא יציבה), ונקודת הכניסה של לווייתן תוכננה בסופו של דבר דרומה לחוף דור. כך או כך, דלק ממשיכה להחזיק בקרקע, ולדברי מאיה יעקובס מנכ״לית צלול ועו"ד ג'מילה הרדל ואכים מנהלת העמותה העותרת, "דלק מעגן ממשיכה עד היום להתחמק מהמחויבות שלה לנקות את הקרקע".

x