$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

סלינגר תבדוק אם בביטוחי המנהלים יש חוסכים "שבויים"

המפקחת על הביטוח תאפשר לפתוח מחדש את השוק לתחרות, אם הביקורות יראו שלקוחות לא עוזבים את ביטוחי המנהלים מחשש לאיבוד המקדם המובטח

רחלי בינדמן 07:5008.06.14

המפקחת על הביטוח דורית סלינגר צפויה להנחות את אנשיה לקיים ביקורות סמויות שיעקבו אחר האינטראקציה בין סוכני ביטוח, חברות הביטוח ועובדים החוסכים בביטוחי מנהלים. אם יתברר כי החוסכים בביטוחי המנהלים הם לקוחות "שבויים", שלא מבינים את משמעות המוצר על כל היבטיו, היא תפתח את שוק ביטוחי המנהלים לחוסכים קיימים לתחרות — כך נודע ל"כלכליסט". סלינגר בעצם תאפשר לחוסכים הקיימים במוצר, להוריד את דמי הניהול ולהחזיר להם את כוח המיקוח שלהם בעזרת האיום לעבור לחברה מתחרה.  

החל ב־2013 אסר המפקח על הביטוח הקודם, פרופ' עודד שריג, לשווק ביטוחי מנהלים עם מקדם קצבה מובטח למצטרפים חדשים. בכך אבד היתרון של ביטוחי המנהלים על קרנות הפנסיה שלא מציעות מקדם דומה. מקדם הקצבה הוא מספר המחולק בסכום שחסך האדם במהלך חייו ולפיו נקבעת הקצבה (ככל שהוא גבוה יותר הקצבה תהיה קטנה יותר). המקדם מגן על קצבת הפנסיה של החוסך מפני התכווצות בשל התארכות לא צפויה בתוחלת החיים.

 

 

במהלך 2013 לבדה התיר הפיקוח לחברות הביטוח להמשיך ולהציע ביטוחי מנהלים אלו לחוסכים שכבר החזיקו בביטוחי מנהלים בלבד. חלון הזמן הזה אפשר לחוסכים ששילמו דמי ניהול גבוהים לעבור לחברות ביטוח קטנות יותר (כמו הכשרה ביטוח), שהסכימו להציע אותו מקדם בדמי ניהול נמוכים יותר. אולם חברות הביטוח הציעו את הניוד רק בתמורה למקדם גבוה של 205 ומעלה. על פי הערכות בשוק, במקדם 205 ומעלה תוחלת החיים צריכה להגיע ל־130 כדי שהוא יצדיק את העלות הגבוהה של דמי הניהול.

 

דורית סלינגר דורית סלינגר צילום: נמרוד גליקמן

 

לפי נתוני משרד האוצר, בפוליסות בעלות מקדם זה שהיו ניתנות לניוד עוד ב־2013, נמצאים יותר מ־56 מיליארד שקל שמ־2014 יהפכו לכספים שבויים בידי חברות הביטוח. מדוע שבויים? מכיוון שסוכני הביטוח ונציגי חברות הביטוח יסבירו לאותם חוסכים שלא כדאי להם להעביר את החיסכון לקרן פנסיה, שכן אז יאבדו את המקדם המובטח שלא קיים עוד בשוק. מצב כזה מאפשר לחברות הביטוח לא לחדש הנחות שהעניקו לחוסכים בביטוחי המנהלים, וכך לגבות מהם דמי ניהול גבוהים מתוך ידיעה כי הלקוח לא יעזוב את המוצר.

 

במהלך השתתפותה בכנס בתל אביב אמרה סלינגר כי "המקדם הוא לא יותר מגימיק שיווקי. העובדה שאין היום אפשרות לשווק אותו לא אומרת שהלקוחות בביטוחי המנהלים שבויים במוצר. הם יכולים פשוט לוותר על המקדם, שממילא על פי הערכות מגלם בעלות שלו תוחלת חיים לא ריאלית". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x