$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

האוצר מתכנן: דילוג דיגיטלי על סוכן פנסיוני

הצטרפות לקרן פנסיה מחייבת כיום פגישת ייעוץ עם היועץ, ביורוקרטיה ודמי ניהול גבוהים. אגף שוק ההון מתכוון להשיק קרנות זולות באינטרנט ולאפשר לחוסכים לזכות בדמי ניהול נמוכים

רחלי בינדמן 06:5605.03.14

אגף שוק ההון במשרד האוצר בוחן להתיר לבתי ההשקעות להעניק ייעוץ פנסיוני דרך האינטרנט ללקוחות שיצטרפו לקרנות הפנסיה שלהם, כך נודע ל"כלכליסט".

כיום לפי חוק הייעוץ הפנסיוני הנוכחי ביצוע עסקה הנוגעת למוצרים פנסיוניים אפשרית רק כחלק מייעוץ או משיווק פנסיוני מקצועי ופרונטלי. מדובר במפגש אישי של איש מקצוע - בעל רישיון לייעוץ פנסיוני מטעם אגף שוק ההון במשרד האוצר, שתפקידו לסייע ללקוח לקבל החלטה נכונה לגבי המוצר הפנסיוני המתאים לצרכיו, בהתבסס על מכלול הנתונים האישיים שלו.

  

 צילום: עמית שעל

 

חובת מסמך ההנמקה

סוכני ביטוח מחזיקים ברישיון ייעוץ פנסיוני וכך גם עובדי מערך הייעוץ הפנסיוני בבנק. החוק קובע כי בסיום פגישת הייעוץ או השיווק (אם מדובר בסוכן המקבל תגמול מיצרני גופי פנסיה שונים) חובה למסור ללקוח "מסמך הנמקה" המפרט את הנימוקים שבסיסם ניתנה ההמלצה.

 

הרעיון הוא להבטיח שקיפות ללקוח כולל מערך התמריצים של סוכן הביטוח אותם הוא מקבל מחברות הביטוח שאת מוצריהן הוא משווק. החל מינואר 2010 חל איסור על גופי פנסיה לצרף לקוחות ללא קבלת העתק ממסמך הנמקה.

 

החוק מגדיר אמנם אירועים שבהם ניתן לפטור מייעוץ פנסיוני ומסמך הנמקה — זאת כאשר העובד הוא שכיר שהצטרף למוצר פנסיוני שהוגדר בהסכם העבודה כברירת מחדל. זאת בתנאי שהפנייה לחברת הפנסיה נעשתה על ידי המעביד שלו או כאשר נעשתה פנייה בנפרד של העובד ולא מבוצע הליך של שיווק או ייעוץ פנסיוני — למשל באתר האינטרנט של החברה.


 

אלא שהחוק הקיים לא מאפשר להעניק ייעוץ פנסיוני דרך האינטרנט אלא רק בתווך סוכן או יועץ פנסיוני. לקוח שייצטרף לקרן פנסיה ישירה למשל, ללא תיווך סוכן, דרך אתר האינטרנט של גוף פנסיה, לא יקבל אם כן ייעוץ והתאמת צרכים.

 

באגף בוחנים כעת לאפשר ללקוחות לקבל ייעוץ והתאמת צרכים גם דרך מערכת אינטרנטית שתציג ללקוח שאלות על גבי המסך, ובסופן תבצע לו התאמת צרכים ובחירת מוצר מתאים. התנאי של האגף לבחון פטור שכזה ממסמך הנמקה וייעוץ פרונטלי היא בכך שיהיה מדובר במוצר פשוט מאד - קרן פנסיה שתהיה מבוססת השקעה במדדים בלבד ותשווק בדמי ניהול נמוכים מאד, ללא יכולת לשנותם באופן משמעותי במהלך תקופת החיסכון.

 

הרעיון שבבסיס האפשרות הזו הוא לעודד בתי השקעות המחזיקים היום בקרנות פנסיה קטנות לשווק מוצרי פנסיה פשוטים, שקופים וזולים ללא תיווך של סוכני ביטוח, שמייקר את העלויות של המוצר (על רקע עמלות הסוכן). קהל היעד הוא בעיקר עובדים בעלי שכר נמוך וצבירות נמוכות שמחויבים לחסוך לפנסיה מכוח חוק פנסיה חובה.

 

אותם חוסכים, דוגמת עובדים במשק בית וכדומה משלמים היום דמי ניהול מקסימליים בעת הצטרפות לקרן פנסיה (6% מההפקדות ו־0.5% מהצבירה) על רקע היעדר כוח מיקוח. שינוי החקיקה יאפשר להם לקבל ייעוץ פנסיוני בסיסי והתאמת צרכים דרך מנגנון אינטרנטי אוטומטי שיחסוך את הצורך בפגישת ייעוץ עם סוכן שיגזור בדרך עמלת תיווך.

 

פנסיה (אילוסטרציה) פנסיה (אילוסטרציה) צילום: shutterstock

 

פערים בין קבוצות כוח

המהלך שבוחן האוצר בא לטפל בפערים בדמי הניהול בין קבוצות כוח חזקות לבודדים בעלי שכר נמוך שלמעשה מסבסדים את דמי הניהול הנמוכים שמשלמים החזקים. האבסורד הוא שדווקא בעלי השכר הנמוך נדרשים לשלם את הרף הגבוה של דמי הניהול כיוון שלקרנות הפנסיה אין אינטרס כלכלי בהן.

 

מוצר פשוט, שקוף וזול

הפתרון מאפשר לקרנות הפנסיה להציע מוצר זול מאד לניהול ופשוט להבנה מכיוון שמדובר בקרן שתשקיע רק בתעודות סל על מדדים בולטים. הקרן לא רק תחסוך בעלות מערך ההשקעות אלא בעיקר בעלויות תיווך הסוכן וכך ימצא פתרון לקהל חוסכים גדול שממילא שכרו נמוך ולא זקוק לייעוץ פנסיוני מורכב.

 

מוצר זה גם יהווה אלטרנטיבה מעניינת לקהל חוסכים מתוחכם יותר שלא מאמין באיכויות הניהול של גופי הפנסיה ויעודד את קרנות הפנסיה 'הרגילות' לשפר ביצועים כדי להצדיק את דמי הניהול הגבוהים יותר. לבסוף, יש לציין כי מהלך כזה צפוי לעורר התנגדות בקרב סוכני הביטוח שלא יהיו מרוצים ששירותיהם במקרה זה לא יהיו נחוצים.

 

מאגף שוק ההון נמסר בתגובה: הנושא נמצא בבחינה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x