$
המלצות ואזהרות

דש ברוקראז' בוחן את מכירת אורנג' שוויץ: "יש עוד הרבה מקום להתייעלות בחברות הסלולר הישראליות"

ערן יעקובי, מנהל מחלקת המחקר בדש, מסביר מה אפשר ללמוד מהעסקה של מכירת אורנג' שוויץ לאייפקס: דש: "עלות רכישת לקוח עלולה להוות מכשול בדרכן של מירס וגולן טלקום"

שהם לוי 15:4325.12.11

ביום שישי האחרון הודיעה פראנס טלקום, בעלת המותג אורנג' במרבית מדינות העולם על עסקת מכירה של אורנג' שוויץ לקרן אייפקס (בעלת השליטה בתנובה כיום ובבזק בעבר). ערן יעקובי, מנהל מחלקת המחקר בדש ברוקראז' מנתח את העסקה ומסיק על פיה מסקנות על שוק הסלולר בישראל, למרות שלא מדובר בשוק סלולר בעל מאפיינים דומים.

 

"עסקה זו מאוד מעניינת בהיבט של תמחור חברות סלולר ובהשוואה למתרחש בישראל. אנו לא מתיימרים לעשות השוואה של אחד לאחד, בכל זאת, ישראל זו עדיין לא שוויץ", מסביר יעקובי.

 

"אולם ניתן להסיק לא מעט על שוק הטלקום העולמי, על התעניינות קרנות השקעה בתחום שמשקיע ואפילו צפוי לצמוח, למרות המצב המאקרו-כלכלי וכדומה. כנראה שאם היה בישראל, קצת יותר אופק לגבי עיצוב הענף מחדש, האנומליה בתמחור היתה מתנדפת מזמן", מסביר עוד יעקובי. 

 

ההשוואה המעניינת שעורך יעקובי נוגעת בעיקר לפוטנציאל ההתייעלות של חברות הסלולר המקומיות בעיקר בכל הקשור ליחס שבין עובדים בחברות הסלולר למספר המנויים. יעקובי טוען בשורה התחתונה כי בפרטנר וסלקום מספר עובדים רב בהשוואה לחברות הסלולר באירופה ולכן יש בהן מקום רב להתייעלות.

 

יעקובי מדגיש מספר פעמים כי לא מדובר על בסיס השוואה שמשקף תנאים דומים מאוד בשוק הסלולר הישראלי למול השוויצרי אבל רומז כי על פי העסקה חברות הסלולר בישראל זולות. "השווי התפעולי למנוי בעסקה עומד על כ-1,300 דולר. כדאי לשים לב כי כמות המנויים על כל עובד באורנג' שוויץ עומדת על כ-1,330. השווי התפעולי, הנגזר משווי השוק ומההתחייבויות הפיננסיות לאחר הרבעון השלישי, למנוי פרטנר עומד על כ-830 דולר בלבד. השווי התפעולי למנוי סלקום עומד על כ-900 דולר בלבד", כותב יעקובי.

מה דעתך על מניית סלקום:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

"כמות המנויים של פרטנר על כל עובד, נכון להיום עומד על כ-400 בלבד. בסלקום, בהערכה גסה ישנם כ- 700 מנויים על כל עובד. יש לזכור כי פרטנר כמעט ולא הוציאה עד היום עובדים למיקור חוץ. בכל מקרה ניתן לקבל תחושה לגבי יכולת ההתייעלות של שתי החברות הישראליות", כותב יעקובי.

 

בדש עורכים השוואה גם בכל הקשור לתמחור החברות: "אפשר להעריך שמכפיל EBITDA של 5.5 בלבד על EBITDA של 2.1 מיליארד שקל (בשנת 2011, רווח זה יהיה גבוה יותר), גוזר שווי הגבוה בלפחות 20% מהשווי הנוכחי של שתי החברות הישראליות (סלקום ופרטנר). יש לזכור כי בישראל, אנו נמצאים לאחר הגל הרגולטורי הקשה עבור חברות הסלולר וכי לחברות יש עוד מקורות להתפתח לאחר השלמת המיזוגים עם חברות ה-ISP (העלות כבר באה לידי ביטוי ב-EV)".

  

שווי  אורנג' שווייץ בעסקה עליה דווח ביום שישי האחרון עומד על כ-2.1 מיליארד דולר והיא תתבצע לפי מכפיל EBITDA (רווחי החברה לפני ריבית, מסים פחת והפחתות חד פעמיות) של 6.5. העסקה אמורה להיות מאושרת בדירקטוריון פראנס טלקום בשבוע של ה-9 בינואר ודרושה אישור של הרשויות בשוויץ.

 

הכנסות אורנג' שוויץ בשנת 2010, הסתכמו בכ-1.1 מיליארד יורו (כ-1.4 מיליארד דולר). החברה משרתת כ-1.6 מיליון מנויים ומעסיקה כ- 1,200 עובדים בלבד.

  

בשוויץ קיימים שלושה מפעילי סלולר, כאשר חלוקת השוק היא כדלקמן: 62% - swisscom, 21% sunrise ו-17% אורנג'. ישנם מספר שחקני MVNO רובם על הרשת של אורנג'. שחקני ה-MVNO (המפעילים הוירטואליים) לא השפיעו כמעט על השוק. ה-ARPU (ההכנסה הממוצעת מלקוח) בשוויץ מהגבוהים בעולם בכל קנה מידה.

 

ה-ARPU בשוויץ עומד על כ-45 יורו. בישראל הוא עומד על כ-110 שקל. שוויץ נחשבת לאחת המדינות היקרות בתחום הסלולר באירופה וגם אם מתקננים את המחירים לפי כח הקניה, מדובר ב-ARPU גבוה משמעותית. שיעור הכנסות ה-DATA עומד על כ- 33% מסך ההכנסות משירותים בדומה לישראל. מספר הדקות החודשיות למנוי (MOU) עומד על כ-120 בלבד לעומת כ-360 בישראל.

 

מה ניתן ללמוד על התמחור של חברות הסלולר בישראל?

 

"מובן מאליו שההשוואה של תמחור העסקה למתרחש בישראל לא יהיה לגמרי 'תפוחים לתפוחים'. עם זאת ראוי לציין כי הרוב המכריע של ההנחתות הרגולטוריות בישראל כבר בוצע, מה שעדיין לא ניתן לומר על הרגולציה בשוויץ (דמי קישוריות ועוד)", מזכיר יעקובי.

 

עוד מסביר: "אורנג' שוויץ נחשבת לחברה הנחותה ביותר בענף הן בנושא נתח שוק והן בחדירה מינורית לפס הרחב הנייח. יש לקחת בחשבון שמכפיל EBITDA של 6.5 תומחר על חברה עם נתח שוק של 17% בלבד ועל חברה היורדת בהכנסותיה (כ-6% בתשעת החודשים הראשונים של 2011 לעומת 2010)". 

 

מירס וגולן טלקום צפויות להוצאות גדולות לגיוס לקוחות

 

"במסגרת ההתעמקות בשוק השוויצרי ובשוק האוסטרי ביממה האחרונה, מצאנו כי ההתעסקות בעלות הרכשת לקוח היא קריטית ומהותית. הכותרת של המצגת של Swisscom היא: It's all about SAC (עלות הרכשת לקוח). אנו מוצאים נקודה זו כנקודה מהותית בכל עולם הטלקום המערבי", מסביר יעקובי.

 

יעקובי מסביר שכדי שחברות הסלולר החדשות יצליחו להרוויח כסף עליהן לגייס כמות גדולה של מנויים: "העולם הולך ליתרון לגודל ולכן מושקע כעת הרבה כסף בצריכת הפס הרחב הסלולרי: הן בהרכשת לקוחות באמצעות סמארטפונים והן בהשקעה ברשתות הדור הרבעי. פראנס טלקום יוצאת מהמדינות בהן היא לא רואה החזר על ההשקעה כתוצאה מהדרישות ההוניות (CAPEX) הגבוהות. הנקודה למחשבה היא הדרישות ההוניות הגבוהות שמירס וגולן טלקום צפויות להיתקל בהן, שלא לדבר על כך שהמכשול הראשון עבורן הוא רמי לוי למרות שאינו משרת את המנוי הישראלי הממוצע".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x