• תפריט
שוקי חו"ל

תעלומת קומברס: מספר העובדים פוחת, אבל עד כמה?

ספינת הדגל של ההייטק הישראלי שואפת לחזור למסחר בנאסד"ק, אבל שומרת את מספרי העובדים שלה לעצמה. יש לה כנראה סיבה טובה

אסף גלעד 08:1521.02.10

קומברס הגישה בחודשים האחרונים  כמה דיווחים לרשות ניירות ערך האמריקאית לקראת חזרה לסחירות מלאה בקרוב. בדיווחים אלה חושפת החברה נתונים על הכנסותיה, על קופת המזומנים שלה וגם על מחיקות בגין השקעות מסוכנות ופירעון אג"ח. אלא שיש משהו אחד שקומברס אינה חושפת: כמה עובדים היא מעסיקה כיום, או העסיקה בארבע השנים שחלפו מאז שנגרעה מהמסחר בנאסד"ק.

 

השאלה הזו הפכה לאחת התעלומות המסתוריות ביותר בענף ההייטק. מדובר בחברה שהיא ספינת הדגל של ההייטק הישראלי ואחד ממקומות העבודה הנחשקים ביותר, ששולטת עד היום ללא עוררין בשוק ההודעות הקוליות, המסרונים והודעות התמונה. בכל זאת, אפילו מנהליה הבכירים ביותר מתקשים להעריך את מספר העובדים שהיא מעסיקה, או לספק לפחות מספר מדויק של עובדיה בארץ המוצא שלה, ישראל.

 

לקומברס יש סיבה טובה לשמור על ערפל סביב המספרים האלה. בעוד מספר עובדיה בהודו הולך ועולה בהדרגה ובעוד הכובד האסטרטגי של החברה עובר מחטיבת המסרים ושירותי הערך המוסף בישראל אל חטיבת הבילינג בבוסטון (המבוססת על חברת קינן שרכשה קומברס), מספרם של עובדי קומברס בישראל הולך ויורד בהדרגה. אבל עד כמה? קומברס אינה מגלה.

 

לפי בדיקת "כלכליסט" והתאחדות עובדי תעשיית העילית בישראל הועסקו באוגוסט 2007, מעט לאחר מינויו של אנדריי דהן למנכ"ל, 7,160 עובדים בכל מוקדי קומברס בעולם, ובהם עובדי קבלן שאינם נכללים במצבת החברה, מרביתם בישראל, בארה"ב, בהודו ובצרפת. נכון להיום מועסקים בקומברס העולמית 6,000 עובדים לפי מערכת משאבי האנוש של החברה הזמינה לכל עובד - לכאורה ירידה של כ־1,200 בלבד.

 

 

בהתחשב בכך שמדובר בחברה שפעילה בשוק ההודעות הקוליות ההולך ודועך, ובהתחשב בדימוי הבעייתי שנוצר לה בעקבות פרשת קובי אלכסנדר, הירידה במצבת כוח האדם שלה אינה נראית גדולה במיוחד. לפחות את חלקה אפשר לזקוף לפרישת עובדים, ולא רק לגלי פיטורים.

 

אלא שירידה צנועה זו מסתירה בתוכה את שינויי הכוחות האדירים בין המרכזים של קומברס בעולם בשנתיים האחרונות. בעוד שבמרכז קינן בארה"ב נותרו כ־700 עובדים, מספרם של עובדי החברה בהודו, סניף שנוסד ביוזמתו של מנכ"ל נייס כיום זאבי ברגמן, עומד כיום על 1,000 איש, עלייה של כ־400 איש תוך שנתיים.

 

כלומר, מצבו של הסניף הישראלי הוא העגום מכולם, ומלבד פיטורי מאות עובדים בשנתיים האחרונות נפרד הסניף ממאות נוספים שפרשו מרצון. כך מצא את עצמו סניף הדגל של קומברס עם מצבת עובדים של כ־2,000 איש כיום לעומת כ־4,000 איש ב־2006. "כל העברה של עבודה לחו"ל היא הבעת חוסר אמון ביכולת ובתפוקה של העובד הישראלי", אומר בצלאל גרינברג, יו"ר התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל. "יכול להיות שלא ירחק היום והישראלים יביעו חוסר אמון בחברה, והיא לא תצליח לגייס עוד עובדים מוכשרים", אמר.

 

מסתורי מכולם הוא מצבם של עובדי הקבלן, ששיעורם מוערך כיום ב־20% מתוך כלל העובדים בחברה. בישראל לבדה מעסיקות חברות תוכנה רבות, כמו מלם, מאצ'פוינט, one1 ו־db@net, עשרות עובדי קבלן בקומברס. במסגרת מהלך הקיצוצים בחברה הוקפאו פרויקטים רבים, אך עובדי הקבלן לא פוטרו.

 

בעוד כמה חודשים עד שנה, כאשר הפרויקטים האלה יסתיימו, ימצאו את עצמם מרבית עובדי הקבלן בחיפוש אחר עבודה חדשה. בקומברס ישראל ביקשו לאחרונה מההנהלה העולמית להפחית את מספר עובדי הקבלן עקב עלותם שגדלה בהדרגה בהשוואה לעובדים רגילים. יהיה מעניין לראות את תגובת ההנהלה לבקשה זו.

 

מקומברס נמסר בתגובה: "פיטורי 5% מכלל עובדי קומברס כוללים גם את עובדי הקבלן - ומדובר בסך הכל בפחות ממאה עובדים שנפגעו מהמהלך בשלושת החודשים האחרונים. המספרים המוצגים כאן אינם מדויקים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x