$
שווקי חו"ל

ענקיות במבחן: ג'ונסון אנד ג'ונסון נעצרת בגלל הפטנטים הנשחקים

לראשונה זה 76 שנה רושמת ענקית התרופות ירידה במכירות עקב אובדן פטנטים. אל העתיד, לעומת זאת, היא מביטה באופטימיות. כלכליסט מנתח את שיחות הוועידה של חברות הענק. כתבה שישית בסדרה

ענת ציפקין 15:4008.02.10

בימי המפולת הגדולה של סתיו 2008 המליצו לא מעט יועצי השקעות על חשיפה לענף הפרמצבטיקה הנחשב למוגן יחסית בזכות הביקושים היציבים. ברשימת ההשקעות המומלצות בלטה לא פעם המניה של תאגיד הענק ג'ונסון אנד ג'ונסון כנציגה של ענף התרופות הדפנסיבי.

 

"כלכליסט" ממשיך לנתח את שיחות הוועידה של מובילות השוק אשר מפרסמות בימים אלו את תוצאות 2009. הפעם נעסוק בתאגיד הענק ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול: JNJ) כמייצג של ענף התרופות והמכשור הרפואי.

 

בדצמבר 2009 הצליח ממשלו של ברק אובמה להעביר את רפורמת הבריאות אשר אמורה להגדיל את שוק צרכני התרופות והציוד הרפואי. עם זאת, החברות בענף חוששות כי אחת ממטרות הרפורמה - הפחתת עלויות הבריאות לאזרחי ארצות הברית - עלולה לפגוע בהן בסופו של דבר.

 

בשיחת הוועידה למשקיעים ניסה יו"ר ומנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון, וויליאם (ביל) וולדון, להפיג את החששות וטען כי "בחמש השנים הבאות עתיד מגזר הבריאות העולמי לצמוח ב־5% בשנה, ולהגיע ב־2014 למחזור מכירות של 7 טריליון דולר".

 

וולדון המשיך ואמר כי "מדובר בפוטנציאל אדיר עבורנו, מאחר שאנחנו מתמקדים במדינות שבהן שיעור הצמיחה הוא הרבה יותר גבוה מ־5% בשנה. לכן, אם נמשיך להתנהל נכון, נוכל לעקוף את שיעור הצמיחה הצפוי בתחום הבריאות העולמי. יש לנו פוטנציאל צמיחה רב".

 

את 2009 סיכמה ג'ונסון אנד ג'ונסון עם הכנסות בהיקף של 61.9 מיליארד דולר, ירידה של 2.8% לעומת 2008. הסיבה לירידה נובעת בעיקר מפקיעת תוקפם של פטנטים על תרופות בהיקף של 3 מיליארד דולר.

 

חולשה אמריקאית

 

זו הפעם הראשונה זה 76 שנה שג'ונסון אנד ג'ונסון רושמת ירידה במכירות, אך וולדון אינו מוטרד: "בשנה החולפת ייצרנו את תזרים המזומנים הגבוה ביותר בתולדותינו, 14.2 מיליארד דולר".

 

המנכ"ל הסביר כי "אנו מחויבים רק למהלכים המיטיבים עמנו בטווח הארוך. לא ננקוט פעולות התורמות לרווח רק בטווח הקצר. לכן נתמקד בעיקר ביזמות מדעית, תחום שבו היינו ונמשיך להיות מובילי שוק. 70% מהמכירות שלנו הם ממוצרים שנמצאים במקום הראשון או השני מבחינת נתח שוק".

 

ברבעון הרביעי של 2009 הסתכמו מכירותיה של ג'ונסון אנד ג'ונסון ב־16.6 מיליארד דולר, עלייה של 9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עיקר העלייה מיוחס למכירות באירופה ובאסיה פסיפיק, שם עלו המכירות, בהתאמה, ב־14.6% וב־10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד; בארה"ב צמחו המכירות ב־2.6% בלבד.

 

ב־2009 כולה עמד הרווח למניה של ג'ונסון אנד ג'ונסון על 4.4 דולרים, והחברה מעריכה שאת 2010 היא תסכם ברווח למניה גבוה יותר, שינוע בטווח של 4.85–4.95 דולרים למניה.

 

תומכנים תחרותיים

 

תאגיד הענק בנוי משלוש חטיבות: מוצרי צריכה, תרופות ומכשור רפואי. בשנה החולפת צמחו המכירות של החטיבה הראשונה ב־2% - למרות החולשה שנרשמה בכלכלה העולמית.

 

לעומת זאת, בחטיבת התרופות נרשמה ירידה במכירות - בשיעור של 6.1% לעומת 2008 - בשל אובדן פטנטים על כמה תרופות עיקריות, בעיקר התרופה הפסיכיאטרית ריספרדל (Risperdal) והתרופה לטיפול במיגרנה טופמקס (Topamax), כאשר אובדן הפטנט על התרופה השנייה עתיד להשפיע מהותית גם על תוצאות 2010.

 

על סוגיית אובדן הפטנטים אמר וולדון כי "מצבנו טוב יותר משל המתחרים. בשנים 2009–2005 איבדה תעשיית התרופות האתיות (תרופות המקור - ע"צ) פטנטים בשווי של 85 מיליארד דולר, כאשר ג'ונסון אנד ג'ונסון איבדה רק 10% מסכום זה. בחמש השנים הבאות תאבד תעשיית התרופות האתיות פטנטים בשווי מצרפי של 200 מיליארד דולר, כשחלקה של ג'ונסון אנד ג'ונסון יסתכם ב־4% בלבד".

 

באשר לחטיבה השלישית, המכשור הרפואי, מכירותיה צמחו אשתקד ב־4.2% לעומת 2008, כאשר שלושה ממוצריה עמדו בתחרות קשה עם חברות אחרות: התומכנים (Stents) שתפקידם להרחיב את העורקים, עדשות המגע והערכות הביתיות לבדיקת סוכרת.

 

כמו חברות ענק אחרות, גם ג'ונסון אנד ג'ונסון ניצלה את מחירי השפל שיצר המשבר העולמי ופתחה במסע רכישות: ב־2009 היא רכשה את חברת Acclarent הפועלת בתחום האף־אוזן־גרון (העסקה הושלמה בינואר 2010), ובתחום הטיפול האורתופדי היא רכשה את Finsbury orthopedics. ג'ונסון אנד ג'ונסון גם מתעניינת בפיתוח טכנולוגיות למניעת זיהומים בבתי חולים, ולשם כך רכשה את Gloster Europe.

 

לצד ההתאוששות בשוקי ההון, המשבר הכלכלי עדיין לא תם, וולדון התייחס לכך באומרו כי "בשנתיים האחרונות חל שינוי בהרגלי הצריכה של משקי הבית האמריקאיים: יותר ויותר אנשים החלו לצרוך מוצרים של פרייבט לייבל (מותגים פרטיים של רשתות שיווק, אשר נמכרים לא פעם במחירים מופחתים - ע"צ).

 

מלבד זאת, המשבר משפיע על נכונותם של אנשים להוציא מכיסם כסף על מוצרים רפואיים כגון עדשות מגע או ערכות לבדיקת סוכרת. גם התקציבים של בתי החולים בארה"ב מושפעים מהמצב הכלכלי".

 

אבטלה וחיסכון

 

וולדון הזכיר גורם נוסף אשר משפיע על ההוצאה על בריאות בארה"ב והוא "שיעור האבטלה הגבוה, הצפוי להישאר כזה גם ב־2010". המנכ"ל העריך כי "המהלכים הרגולטוריים שתופסים באחרונה תאוצה עלולים להשפיע לרעה על תקציבי המחקר והפיתוח (מו"פ) ועל היזמות בתחום הרפואי.

 

המזל של חברה חזקה כדוגמת ג'ונסון אנד ג'ונסון הוא שיש לה נגישות לשוקי ההון, כך שהיא תוכל להשיג מימון להמשך צמיחתה - אם תרצה בכך". ב־2009 השקיעה החברה 7 מיליארד דולר במו"פ.

 

וולדון העריך כי מדינות רבות עתידות ללכת בדרכה של ארה"ב ולהעלות את שיעור האוכלוסייה הנהנית מביטוח בריאות בסיסי, מה שמגדיל את הפוטנציאל העסקי עבור ג'ונסון אנד ג'ונסון.

 

"בחמש השנים האחרונות", סיפר וולדון, "חלה צמחה של 60% בביטוחים הרפואיים בברזיל, ועדיין רק 30% מהאוכלוסייה מבוטחים. סין צפויה להגיע לכיסוי ביטוחי של 85% מהאוכלוסייה עד 2012, וכך גם מדינות רבות אחרות כדוגמת מקסיקו ורוסיה".

 

באשר לארה"ב, המנכ"ל סבור שרפורמת הבריאות עשויה להיטיב עם מובילות שוק כדוגמת ג'ונסון אנד ג'ונסון, אבל סייג את דבריו באומרו כי "עדיין קשה להעריך מהן ההשלכות המדויקות של המהלך. עלינו עוד ללמוד אותו, ואז נגיב בהתאם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x