שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

"משלוח למדרכה ממול" הפך לשיטת מכירה פופולרית, בלי קשר לקורונה

הזינוק בהזמנות אונליין במשבר הקורונה העמיס מאוד על מערך השליחים של הרשתות וגרר אובדן הכנסות. הפתרון נמצא בדמות ה־Curbside Delivery: איסוף עצמי מחניון הסניף הקרוב לבית הלקוח או מביתן מיוחד שהוקם בסמוך אליו. השיטה כבר אומצה בידי בתי עסק ישראליים שמנסים לעקוף את האיסור על טייק אווי

סופי שולמן 12:0813.10.20
עונת חגי השופינג בנובמבר או סגר קורונה? מבחינת הקניות באונליין אין באמת הבדל. בלק פרידיי, סייבר מאנדיי, יום הרווקים הסיני וגם מגפת הקורונה — כולם העבירו את הקניות לאינטרנט על חשבון החנויות הפיזיות בקצב שאף אחד לא חזה. על פי נתוני אוקטובר של Shopper Talk האמריקאית, השנה צפויה ירידה של 22%־25% בתנועה בחנויות הפיזיות. סקר צרכנים בינלאומי שערכה לייבפרסון לקראת ימי הקניות של נובמבר מעלה כי 67% מהצרכנים מתכננים לעשות את מרבית קניות החגים ברשת בגלל המגפה המתמשכת. באותו סקר 39% מהצרכנים השיבו שלא נעים להם לעשות קניות פיזיות בכלל בעונת החגים.

 

 

 

המהפך הגדול החל במרץ: מכירות האונליין בארה"ב זינקו ב־58% במרץ השנה בהשוואה למרץ אשתקד. באפריל חמישית מהלקוחות אמרו כי בחודש האחרון ביצעו לראשונה בחייהם הזמנה של מצרכים בסיסיים ברשת. כעת מעריכים בחברת המחקר BCG כי לא פחות מ־5 טריליון דולר, שליש מכל שוק הריטייל הגלובלי, עומדים לעבור טלטלה לכיוון הרשת מחוץ לחנויות הפיזיות.

 

 

 

גם בישראל, שנחשבת למאמצת אטית יחסית של רכישות אונליין בתוך המדינה, נתוני כרטיסי האשראי מראים כי בספטמבר, עוד לפני הסגר הנוכחי, 57% מההוצאות באשראי נעשו באונליין. "אנחנו רואים עכשיו מה שחשבנו שנראה ב־2025-2024", אומר גיא בלוך, מנכ"ל BRINGG, חברה שמפתחת פתרונות לניהול המייל האחרון באספקת הזמנות אונליין.

 

לקוחה אוספת מוצר שהזמינה אונליין מעמדה בסמוך לסניף. חיסכון בהוצאות על ניהול מערך שליחויות לקוחה אוספת מוצר שהזמינה אונליין מעמדה בסמוך לסניף. חיסכון בהוצאות על ניהול מערך שליחויות צילום: בלומברג

 

עד לתא המטען

 

ואולם לצד המספרים המרשימים של הקפיצה בקניות אונליין, קיימות גם סטטיסטיקות של אובדן הכנסות של אתרי מסחר אונליין וחוסר יכולת שלהם להרוויח, למרות תנועת הלקוחות הגדולה בהם. יותר מדי אנשים גולשים, מסתכלים ועוזבים בלי לקנות דבר, וברוב המקרים הם חוזרים לאמזון. הסיבות לכך מגוונות, החל בניהול לא יעיל של מערכי לוגיסטיקה ומשלוחים עד קשיים במתן שירות ותמיכה וחשש מהונאות.

 

בעוד ממשלת ישראל מתחבטת בשאלה הגורלית אם לאפשר לא רק משלוחים ממסעדות וחנויות, אלא גם טייק אוויי, בעולם טכנולוגיות האי־קומרס הסוגיה הזו נפתרה כבר מזמן. קוראים לה Curbside Delivery, וזו שיטת אספקת מוצרים שנרכשו אונליין שפורחת מאז פרוץ הקורונה. הלקוח מזמין את המוצר ונוסע לאסוף אותו בסניף הרשת הקרוב לביתו, שם אחד מעובדי החנות יביא לו את המוצר עד לרכב או שהלקוח יאסוף אותו בקיוסק מיוחד שהוקם לשם כך בצמוד לעסק או בחניון.

 

רשת האלקטרוניקה בסט ביי עברה במרץ האחרון למודל כזה ומכירות האונליין שלה זינקו ב־242% ברבעון השני. החברה אף אמרה כי לא תגייס שליחים אלא תשקיע בשיפור מערכי האיסוף. גם וולמארט ציינה בדו”חות הכספיים את נפלאות החלוקה בחניוני הענק שצמודים לסניפיה, וכך גם רשתות מזון מהיר כמו סטארבאקס, דאנקן דונאטס וצ'יפוטל. אפילו בישראל, כותבת שורות אלה נעזרה באיסוף בחניון כאשר צעצועים שנרכשו בסגר הראשון ברשת טויס אר אס מיאנו להגיע עם השליח עקב הצפת ביקושים. לאחר תחנונים עם בכי של הילד ברקע, הוסכם כי יתאפשר להגיע לחניון פתוח שצמוד לאחת החנויות ולאסוף משם את הרכישה.

 

"חלוקה על המדרכה", שנכנסת בקטגוריה הרחבה יותר של מה שמכונה היום BOPIS (קיצור ל־buy online pick in store), אחת משיטות המייל האחרון לאספקה מהירה של מוצרים. בכל העולם, בדומה למה שקרה לשופרסל ורשתות קמעונאיות אחרות, ספגו רשתות רבות אובדן הכנסות משום שמערך המשלוחים לא עמד בעומס בסגר הראשון מחמת בעיות לוגיסטיקה, מחסור בשליחים או פשוט היעדר מערכת מסודרת שתתאם בין היצרנים, המחסנים, החנויות ומערכי השליחים.

 

ארה"ב, סין ואיטליה נמצאות בין המדינות המובילות שמאמצות את הגישות האלטרנטיביות לחלוקה, אך מאחורי הקלעים טכנולוגיה ישראלית היא שמאפשרת את ניהול המערכים המסובכים. בלוך מסביר כי אם לפני הקורונה ברינגג עסקה בעיקר בניהול מערכי משלוחים, תקופת הקורונה הציפה את הצורך בהתארגנות מהירה שמתנקזת לשיטות אלטרנטיביות כמו BOPIS. "מסחר אונליין הפך מעוד אמצעי מכירה שאפשר לפתח באטיות לצורך הישרדותי. המערכת שלנו יודעת לעקוב אחר כל השלבים: לזהות מהיכן בוצעה ההזמנה, איפה נמצא המוצר המבוקש ואיפה הסניף הקרוב לבית הלקוח. חמש דקות לפני שהלקוח מגיע לחנות, אחד העובדים מוציא את הקנייה החוצה ומכניס אותה לתא המטען", מסביר בלוך.

 

שיטת BOPIS מאפשרת לרשתות להתמודד במלחמה האבודה מול המערך העצום והיעיל ביותר של אמזון, שבאזורים רבים מתחייבת לאספקה באותו יום. באספקה על המדרכה מרבית הספקים מסוגלים לעמוד בדרישות התובעניות של הלקוחות היום לקבל את ההזמנה בתוך כמה שעות. לשיטת BOPIS יש גם השפעה מפתיעה על עתיד הקניונים. לא במקרה רשתות ענק כמו ג'יי סי פני, שהגיעו באחרונה להגנה מפני נושים, מצאו באופן מפתיע קונה נלהב לחנויות הפיזיות שלהן בדמות של חברות קניונים והתעניינות אפילו מצד אמזון. כולם רוצים את הלוקיישנים לתמיכה ב"מייל האחרון", החל מאחסון לוגיסטי עד עמדות חלוקה.

 

עמדה לאיסוף מוצרים שהוזמנו אונליין. יישאר גם אחרי הקורונה? עמדה לאיסוף מוצרים שהוזמנו אונליין. יישאר גם אחרי הקורונה? צילום: בלומברג

 

פתח להונאות

 

אתגר גדול של הרכישות המקוונות הוא רגע האמת של התשלום, גם שם מסתתרים מכשולים שיכולים להפיל את העסקה. על פי הסטארט־אפ פורטר, שפיתח מערכת למניעת הונאות במסחר אונליין, הנזקים יגיעו לעשרות מיליארדי דולרים השנה. "חנויות אונליין מפסידות סכומים אדירים דווקא בגלל כמות אדירה של משתמשים חדשים", מפתיע מיכאל רייטבלט, אחד המייסדים ומנכ"ל פורטר. "רבים מהלקוחות החדשים הם מבוגרים שנעזרים בילדיהם כדי לפתוח חשבון ולבצע קניות. במצבים כאלה המערכות האוטומטיות מזהות שכתובת ה־IP של המזמין נמצאת רחוק מכתובת של בעל כרטיס האשראי ולכן דוחות אותן, כאשר כמות הדחיות גבוהה פי 5 עד פי 7 מהמצב הרגיל".

 

כמו כן שיטות החלוקה החדשות, ובהן BOPIS, מייצרות אפשרויות הונאה חדשות. "אחד מאמצעי זיהוי הונאה הוא הצלבת הכתובת המשויכת לכרטיס האשראי של המזמין עם הכתובת אליה הוא מזמין", מסביר רייטבלט. "ברגע שלא צריך להכניס כתובת מדויקת מאבדים את האמצעי הזה".

x