חגי שלום: "בלי יצחק תשובה אף אחד לא היה מדבר איתי"
הבעלים של חברת הארגז ושל טיב טעם סיפר בכנס התאחדות היזמים על תחילת דרכו בעולם העסקים: "קניתי את הארגז מהמדינה כי הצלחתי לחבור לתשובה"
- בין המתעניינים ברכישת אייס: חגי שלום ודוד לובינסקי
- חגי שלום: "המחאה הצליחה, אבל לא הביאה לתוצאות"
- טיב טעם: צניחה של 83% ברווח הנקי ברבעון הראשון של השנה
לשאלה אילו כישורים נדרשים ליזם השיב שלום כי 32 שנות שירות בצבא עזרו לו בכניסה לעולם העסקים. "במגזר העסקי אתה צריך להיות לוחם יותר מאשר בצבא – מול הרשויות, סגירת עסקים בשבת. המדינה מציבה קשיים אין סופיים ליזמים".
לפני שלוש שנים רכש חגי שלום את הבעלות על רשת השיווק טיב טעם. "ב-2008 היה משבר כלכלי בארץ ובעולם. אני זיהיתי בו הזדמנות והצטיידנו במזומנים וחיכינו. ראינו שטיב טעם בקשיים ולא יכולה לשלם אג"חים. אני לא רוכש שום חברה מבלי שיש לי בה שליטה כי אני מנהל באופיי".
שלום אמר כי התעשייה היא תחום מסוכן, ולעומת זאת בענף רשתות השיווק הסיכון נמוך יחסית. "חיפשתי לפזר סיכונים. רשת מזון איפשרה לי להציב רגל בתחום שהסיכון בו נמוך", אמר שלום. "לרשת שיווק קשה לקרוס, אבל גם קשה לה להרוויח. הרווח שלהן נע בין מינוס 2% לפלוס 2%. היתה פה רשת אחת שקרסה, אבל כנראה שהיא עשתה מאמצים כדי לקרוס. הסיכון נמוך כי אנשים צריכים תמיד לאכול".
בימים אלה בונה הארגז מפעל אוטובוסים חדש בקריית מלאכי שיעסיק 400 עובדים, בהשקעה של 200 מיליון שקל. "הכל כסף פרטי" אמר שלום. "לא כולם הייטקיסטים. לדאוג לתעסוקה של אנשים זה הדבר הכי חשוב של המדינה".
שלום אמר כי מה שגורם ליוקר המחייה בישראל הוא גובה התשומות, הארנונה והחשמל. "מה שגורם ליוקר המחיה בסופרמרקטים זה לא היבוא הזול או היקר. לזה יש השפעה אפסית על המחיר הממוצע לצרכן. שופרסל ניסתה לייבא מוצרי חלב מיוון והפסיקה אחרי חודש. זה שטויות. מה שמייקר את המחירים לצרכן זה העלויות של הארנונה והחשמל. לרשתות יש 1% או 1.5% רווח ואין להן מאיפה לשלם הורדות מחירים. הרשויות המקומיות רוצות לחלוב את הרשתות. אם רוצים להוריד מחירים, צריך להוריד את התקורות מסביב ולהקל בתשומות. רשת שמרוויחה 1% לא יכולה להוריד מחירים ב-30% כמו שדרשו אנשי המחאה כי היא תמות. זה דיבורים באוויר. אני לא נגד הורדת מחירים אבל השאלה מאיפה באה הורדה הזו".
שלום התייחס גם לרשת השיווק של רמי לוי שהרווח שלה נע סביב 3%, מהגבוהים בענף. "רמי לוי הוא איש עסקים ויזם יוצא מן הכלל. הוא בחזית של הרווח אבל מרוויח נטו 3%. יש לו את הרווח הכי גדול וכשהוא יגדל במספר החנויות גם הרווח שלו יירד ל-2%. הרשתות עובדות על מחזור גדול ורווח נמוך. גם 2% זה בסדר".