$
הוועידה לעסקים קטנים ובינוניים

חגי שלום: "המחאה הצליחה, אבל לא הביאה לתוצאות"

הבעלים של רשת טיב טעם בכנס "כלכליסט" לעסקים קטנים ובינוניים: "בבחירות הבאות צריך לבחור גם מלך - האזרח"

גיל קליאן 11:2214.05.12

ועידת העסקים הקטנים והבינוניים של "כלכליסט" נתנה במה ל-4 אנשי עסקים מובילים בתחומם, העומדים כל יום מול הצרכן, על מנת לברר מה השתנה אצל הצרכן לפני ואחרי המחאות של הקיץ האחרון. על במת הכנס עלו זה אחר זה חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, פאר נדיר, מנכ"ל קניוני עזריאלי, עפרה למפרט, מנכ"לית קראפט ישראל ואפי אשל, מנכ"ל סודה סטרים.

 

לדברי שלום, "המחאה הצרכנית הצליחה, אבל לא הביאה לתוצאות. השאלה היא לאילו תוצאות אנחנו רוצים לצפות לטווח קצר או ארוך. בטווח הקצר אחוז פה או לשם במחיר הקוטג' לא משנה, אבל המחאה תצליח אם בבחירות הבאות לצד ראש הממשלה ייבחר גם מלך. מלך שיהיה מעל ראש הממשלה ויקראו לו האזרח. אם האזרח יהפוך לחזות הכל - אנחנו ניראה אחרת".

 

שלום הוסיף כי "כשאני אומר שהמחאה הצליחה אני מתכוון שהיא יצרה תודעה של האזרח, וכשבאים להעלות את מחיר הדלק או החשמל מדברים לפחות על איך נתחשב באזרח. לא תמיד עשו זאת, האזרח בלע הכל. היום לפחות מתלבטים. אנחנו צריכים להרים את האזרח העובד, שעושה מילואים, שתורם - אלה אותם אנשים שהפגינו, והם ראויים לכל".

שלום. "האזרח בלע הכל" שלום. "האזרח בלע הכל" צילום: אריאל בשור

 

לדבריו, "הקוטג' הוא לא יעד המחאה, היעד הוא חלוקת נטל נכונה במדינה. כל אחד שהפגין נושא על גבו פרזיט ומפרנס אותו. אם נוסיף שליש משכורת לכל מפגין, נוריד את הצורך לפרנס מישהו שלא עובד. הוא יגמור את החודש יפה מאוד".

 

"פתרון אמיתי לכל חוסר השוויון הוא שינוי שיטת הבחירות, ואני מקווה שההבטחות יתממשו. הלחצים הפוליטיים מכתיבים החלטות לא ראויות. אני מקווה שהמחאה תמשיך לבעבע, גם המחאה בארצות ערב הצליחה - גם אם האחים המוסלמים יעלו לשלטון והשבטים יילחמו בלוב, האזרח יהפוך לגורם שחייבים להתחשב בו".

 

לסיום אמר שלום: "העסקים הקטנים והבינוניים לא צריכים את עזרת הממשלה, רק שלא תפריע. אז שלא יכו בנו ברגולציה בלי סוף - 50% מהזמן של היזם הולך למלחמות במוסדות, ואם יניחו ליזמים, הם יחזיקו את המדינה לבדם".

 

צרכן חכם יותר

 

נדיר ניתח את המצב מזווית הקניונים, וסיפר כי עסקים רבים פונים אליו ושואלים על הסיכויים שלהם להיכנס לקניון. "אני יכול לומר שיש מקום לעסקים קטנים ובינוניים בכל אחד ממרכזי הקניות, ואנחנו מחפשים ונותנים נתח לאותם עסקים. זה משפר את התמהיל ואת נראות הקניון ומוסיף עניין. כל מי שחושב שיש לו מקום מוזמן לבוא ולפתוח".

 

על הצרכנים החדשים אמר: "אני רואה היום 13 קניונים ולמעלה מ-2,000 בתי עסק. אנחנו רואים מודעות הולכת וגוברת למחיר, השוואה של מחיר לפני כל רכישה. הצרכן החדש הוא דיגיטלי - לא עובר וקונה בכל חנות שהוא רואה, יש אינטרנט זמין ואתרים שמשווים מחירים. אנשים מגיעים לחנויות עם מידע שקודם לא היה להם".

 

נדיר הזכיר גם את מועדוני הלקוחות: "אנחנו רואים יותר ויותר מועדוני לקוחות של רשתות ארציות. זה בא על חשבון קנייה מזדמנת, אבל שם נמצא הכסף, ושם אנשים רוצים להוציא את כספם".

 

לדבריו, "העסקים הגדולים פותחים חנויות עודפים כהכנסה נוספת - מה שפעם היה בזוי הפך מקובל. אם בעבר מבצע סוף עונה היה מתמקד בתקופות מסוימות, היום זה השתנה. הצרכן מחפש מבצעים כל השנה. לפני שבועיים התחילה אופנת הקיץ וכבר רואים מבצעים. אנחנו רואים צרכן חכם יותר, שחושב ומבקש תמורה".

 

נדיר. "הצרכן החדש הוא דיגיטלי" נדיר. "הצרכן החדש הוא דיגיטלי" צילום: אריאל בשור

 

למפרט הסבירה אף היא על המגמות וכיצד הן משפיעות על החברה שלה. "קראפט בישראל היא כמו כל עסק אחר שמתנהל כאן. אנחנו יחידת רווח עצמאית. הצרכן הישראלי חכם ודעתן, אוהב לנסות ולהתנסות. הוא מעריך איכות ורוצה מוצר ברמה גבוהה ומחיר סביר". על שינוי בהרגלי הצריכה אמרה "מוצרי הפרימיום, העוגיות והקפה, צמחו ב-2011. הצרכן צמצם על בילויים והוצאות גדולות, אבל לא על הפינוקים הקטנים שעושים טוב בבית".

 

למפרט. "לא ויתרו על הפינוקים הקטנים" למפרט. "לא ויתרו על הפינוקים הקטנים" צילום: אריאל בשור

 

לדבריה, "השוק השתנה. הגברת התחרות הביאה לירידת מחירים והמחאה חידדה את הרגישות למחיר. הרשת החברתית הפכה את הצרכן לפעיל יותר ומעורב. אנחנו כמנהלי עסקים צריכים לזכור לספק לצרכן את המוצר הטוב ביותר במחיר הטוב ביותר. בנוסף, עסק צריך וחייב להרוויח, לפעמים שוכחים את זה ונגררים למלחמות מחיר שלא מועילות לאף אחד". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x