סגור
בורסה מלחמת עזה חרבות ברזל
(צילומים: גטי , אוראל כהן)

הבורסה ירדה ב-1% אחרי החלטת הריבית של בנק ישראל

מדד ת"א בנקים נפל ב-2.5%, ת"א נדל"ן ירד ב-0.9% ות"א נפט וגז איבד 1.4% מערכו - המדדים המובילים פתחו את היום בעליות של כ-1%; בנק ישראל השאיר את הריבית ברמה של 4.75% והנמיך את תחזיות הצמיחה, הנגיד ירון: הכלכלה הישראלית יודעת להתאושש מתקופות קשות

דיווח שוטף מהבורסה בת"א ברגע למלמחה בדרום: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים
17:25 - הבורסה בתל אביב נעלה את היום בירידות לאחר החלטת הריבית של בנק ישראל ומסיבת העיתונאים של הנגיד אמיר ירון.
מדד ת"א 35 נחלש ב-1.1%, ת"א 125 נסוג ב-1%, ת"א בנקים נפל ב-2.5%, ת"א נדל"ן ירד ב-0.9% ות"א נפט וגז איבד 1.4% מערכו.
מזרחי טפחות איבד היום 3.3% מערכו והוביל את המגמה השלילית בענף הבנקים, לאומי נסוג ב-3.2% ובינלאומי ירד ב-2.2%.
בנק ישראל הותיר היום את הריבית בשיעור של 4.75%, בהתאם לצפי האנליסטים, והנמיך את תחזית הצמיחה. הנגיד ירון אמר במסיבת העיתונאים כי למלחמה השלכות כלכליות שונות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים.
ירון ביקש להדגיש כי "הכלכלה הישראלית איתנה ויציבה. בתחומים מסוימים, כגון החדשנות והטכנולוגיה, אנו אף מובילים ברמה העולמית. הכלכלה הישראלית ידעה להתאושש מתקופות קשות ולחזור לשגשג במהרה ואין לי ספק שכך יהיה גם הפעם".
16:45 - מתגברות הירידות בבורסה, במקביל לנאום נגיד בנק ישראל אמיר ירון ולפתיחה שלילית בוול סטריט.
המדדים ת"א 35 ות"א 125 מאבדים 1.6%, ת"א בנקים מוחק 2.3%, ת"א נדל"ן נחלש ב-1.4% ות"א נפט וגז נסוג ב-1.9%.
במסיבת העיתונאים אמר הנגיד כי "לכל מלחמה יש מימד תקציבי ולפיכך אני בקשר רציף עם שר האוצר מתחילת המלחמה. ההתנהלות התקציבית חשובה. יש לייצר בשלב הראשון מקורות מימון, כאשר בשלב הבא יש להגדיל את מסגרת התקציב". לדבריו, רואים התמתנות בשוק הדיור בחודשים האחרונים.
עוד אמר ירון, "התחזית שפרסמנו היום מבוססת על מלחמה שעיקרה בדרום. עם זאת, התפתחויות נוספות במלחמה ישנו את התחזית שלנו באופן מהותי".
לגבי האינפלציה אמר הנגיד: "צפויה התפתחות משמעותית ברמת המחירים בעקבות המלחמה. נכנסו למלחמה כשהאינפלציה מעל ליעד שלנו. עם זאת, ראינו מגמת התמתנות בחודשים האחרונים".
16:05 - הירידות בבורסה מתמתנות מעט לאחר שבנק ישראל הותיר את הריבית על כנה והנמיך את התחזיות הכלכליות שלו.
המדדים ת"א 35 ות"א 125 נחלשים ב-0.6%, ת"א בנקים נסוג ב-1.6%. ת"א נדל"ן מחק את הירידות ומתנהל כעת ביציבות.
בבנק ישראל החליטו בפעם השלישית ברציפות להותיר את הריבית על 4.75%. ההחלטה תאמה את רוב התחזיות בשוק, בשל המשך היחלשות השקל ואי-הוודאות הגבוהה במשק. בבנק מורידים את התחזיות לשנה הנוכחית ולשנה הבאה בהנחה שעיקר הלחימה תהיה בדרום. לפי התחזיות המעודכנות של בנק ישראל, המשק יצמח ב-2.3% השנה וב-2.8% בשנה הבאה, לעומת תחזיות של 3% בכל אחת מהשנים.
15:50 - דקות לפני החלטת הריבית: מדד ת"א 35 נחלש ב-0.8%, ת"א 125 נסוג ב-0.9%, ת"א בנקים יורד ב-1.8%, ת"א נפט וגז מאבד 1.4% ות"א נדל"ן יורד ב-0.9%.
הדולר נסחר ברמה של 4.062 שקלים, היורו ברמה של 4.307 שקלים.
15:10 - הירידות בבורסה מתגברות ובולטת במיוחד המגמה השלילית במניות הבנקים והאנרגיה.
מדד ת"א 35 נחלש ב-0.6%, ת"א 125 נסוג ב-0.8%, ת"א בנקים מאבד 1.4% וכמוהו גם ת"א נפט וגז, ומדד ת"א נדל"ן יורד ב-0.9%.
כלכלני מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי מעריכים כי השפעת המלחמה על הבנקים, אם תהיה, "תהיה נקודתית כשהסיכונים העיקריים הם מאקרו כלכליים, עלייה בפרמיית הסיכון הכללית במשק והורדת דירוג. עוד לפני תחילת המלחמה כשהסיכון העיקרי על המערכת היה סיכון אשראי ברקע לעלייה החדה בסביבת הריבית, כתבנו שהבנקים בחסות הרווחיות הגבוהה ריפדו את כריות הביטחון בשכבה נוספת בדמות עלייה בהוצאות הקבוצתיות להפסדי אשראי וחלוקת דיבידנדים אחראית כשברבעונים האחרונים ראינו גם ירידה בקצבי צמיחת האשראי".
14:00 - חברה נוספת מזהירה מפני השפעות המלחמה על הפעילות שלה. ממן, העוסקת בין היתר באחסון מטענים ושירותי קרקע לחברות התעופה (בין היתר באמצעות טל לימוזין וקבוצת לאופר המעניקה שירותי קרקע), צופה השפעה שלילית מהותית על פעילותה בעקבות המלחמה.
השבוע פרסמה CIRIUM המתמחה באנליטיקת תעופה כי ב-12 ימי המלחמה הראשונים בוטלו 1,135 טיסות מתוך 2,662 טיסות לישראל וממנה.
לפי הודעת ממן: "החל מתחילת מלחמת "חרבות ברזל", בשל צמצום היקפי הפעילות בנמל התעופה בן-גוריון, וירידה בכמות חברות התעופה הטסות לישראל וממנה, הצטמצמו באופן משמעותי היקפי פעילותה בתחום שירותי התעופה, באופן שצפוי להשפיע באופן שלילי מהותי על תוצאותיה בתחום פעילות זה ברבעון הרביעי לשנת 2023". לפי ממן, בשלב זה עדיין לא ניתן להעריך את היקף ההשפעה. תומר הדר
12:30 - המדדים המובילים בבורסה מוחקים את העליות שרשמו בשעות הראשונות של המסחר. המגמה משתנה במקביל לירידות בחוזים העתידיים על המדדים בניו יורק, לקראת פתיחת שבוע המסחר בארה"ב.
מדד ת"א 35 נחלש ב-0.1%, ת"א 125 נסוג ב-0.3% ות"א בנקים שומר על מגמה חיובית ורושם עלייה של 0.1%.
אירודרום קופצת ב-16.3% - חברת הכטב"מים נסחרת בשבועיים האחרונים בתנועות חדות ובעיקר בעליות, לנוכח המלחמה והזמנה חדשה שקיבלה.
11:15 - מתמתנות העליות בבורסה התל אביבית כשברקע הבורסות באירופה עברו למגמת ירידות.
מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.5%, ת"א 125 עולה ב-0.4% ות"א בנקים מטפס ב-0.8%.
תשואת האג"ח הממשלתיות לעשר שנים עולה בנקודת בסיס אחת ל-4.46%.
10:00 - הבורסה בתל אביב פותחת את היום במגמה חיובית לאחר הירידות של אתמול ולקראת החלטת הריבית של בנק ישראל היום בצהריים.
מדד הדגל ת"א 35 מתחזק ב-0.9%, ת"א 125 עולה ב-0.8%, ת"א בנקים מטפס ב-1.5%, ת"א נדל"ן מטפס ב-0.9% ואילו ת"א נפט וגז שומר כרגע על יציבות.
המגמה החיובית באחוזת בית נרשמת למרות יציבות יחסית בשעה זו בבורסות אירופה ובחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט.
מניות הבנקים בולטות בירוק, אחרי שאיבדו אתמול 2.6%. דיסקונט מתחזק ב-2%, מזרחי טפחות מוסיף לערכו 1.7%, פועלים מטפס ב-1.3%, לאומי עולה ב-1.2% ובינלאומי רושם עלייה של 1%.
9:00 - אינרום קיבלה מקדמה של 100 מיליון שקל ממס רכוש על נזקי מפעל נירלט בקיבוץ ניר עוז.
7:30 - המשקיעים בבורסה בת"א ימשיכו גם היום לעקוב אחר ההתפתחויות בחזית המלחמתית כשהפעם על הפרק גם ההמתנה להחלטת הריבית של בנק ישראל.
ההחלטה תתפרסם בשעה 16:00 ולאחר מכן תיערך מסיבת עיתונאים עם הנגיד אמיר ירון, שיציג גם את התחזית הכלכלית המעודכנת לנוכח המלחמה וההשלכות הפוטנציאליות שלה על הכלכלה הישראלית. זאת כשברקע הודעת פוקס, המשביר וגולף על הוצאת אלפי עובדים לחל"ת בשל הפגיעה של המלחמה בפעילות.
בפגישתו האחרונה ב-4 בספטמבר הותיר בנק ישראל את הריבית ללא שינוי, על 4.75% ועד לפרוץ המלחמה לפני שבועיים, הספקולציות בשוק נגעו לשאלה אם הריבית תועלה בפגישה הבאה. בעקבות האירועים התהפכו הציפיות לאפשרות סבירה של הורדת ריבית חדה, אך בשבוע שעבר רמז הבנק כי הוא לא מתכנן הורדה כזו.
המשקיעים יעקבו בשעות הקרובות גם אחר המגמה בשווקים הגלובליים הנכנסים בהמהלך היום לשבוע מסחר חדש. בורסת טוקיו יורדת הבוקר ב-0.6% (הונג קונג בחופשה), החוזים על המדדים בניו יורק עם עליות קלות של עד 0.2%.
תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים מטפסת ב-6 נקודות בסיס ל-4.98%. תשואת אג"ח ישראל ל-10 שנים עומדת עלתה אתמול ב-2 נ"ב והיא ועומדת הבוקר, לקראת פתיחת המסחר, על 4.46%.
אתמול נרשמו בבורסה ירידות חדות. ת"א 35 מחק 2.2% מערכו, ת"א 125 נסוג ב-2.5% כש-121 מניות במדד נסגרו במינוס. ת"א בנקים ירד ב-2.6%, ת"א נדל"ן ירד ב-2.4% ות"א נפט וגז נחלש ב-2.7%.
מניות הבנקים איבדו גובה אחרי שסוכנות הדירוג פיץ' הכניסה את הענף לרשימת מעקב שלילית - בינלאומי מחק 3%, דיסקונט איבד 2.9%, פועלים ולאומי ירדו ב-2.7% ומזרחי טפחות נחלש ב-1.7%.