סגור
דולר דולרים כסף מזומן מט"ח מטבע חוץ
דולרים (צילום: רויטרס)

תנודתיות בשוק המט"ח, הדולר יורד מתחת ל-3.67 שקלים

מוקדם יותר נסחר המטבע האמריקאי ב-3.70 שקלים; בשישי הורידה מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל; היורו יורד מתחת ל-3.95 שקלים, מוקדם יותר נסחר תמורת 3.99 שקלים; מיטב: "החלטת הדירוג לא תקבע את התנהגות השווקים בטווח הארוך, אלא התפתחויות בפועל בחזית הביטחונית ובכלכלה"

תנודתיות בשוק המט"ח בתגובה ראשונה להורדת דירוג האשראי של ישראל אצל מודי'ס. הדולר נסחר תמורת 3.666 שקלים, מוקדם יותר נסחר המטבע האמריקאי ב-3.70 שקלים. היורו יורד ל-3.947 שקלים, מוקדם יותר נסחר תמורת 3.99 שקלים.
ביום שישי נקבע הדולר היציג על 3.684 שקלים, היורו היציג נקבע בשישי על 3.967 שקלים. בשווקים העולמיים, היורו יורד ב-0.1%, נסחר מעל 1.07 דולר.
עוד על הפרק, המשקיעים ימתינו השבוע לנתוני האינפלציה של חודש ינואר, שיתפרסמו בחמישי בערב - מדד המחירים האחרון שיתפרסם לפני החלטת הריבית הקרובה של בנק ישראל, ב-26 בפברואר.
"אנו צופים מדד חודשי של 0.1% בהשפעת התייקרות של 4% במחירי הדלקים, עלייה של 3.4% במחירי נסיעות לחו"ל ועלייה מתונה במחירי המזון ופירות וירקות. לעומת זאת, צפויה ירידה עונתית חזקה במחירי הלבשה והנעלה והבראה ונופש", אומרים כלכלני לידר, בראשות יונתן כץ.
ביום שישי הורידה מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל, מרמה של A1 לרמה של A2 ולהחלטתה לשנות את תחזית הדירוג מ'יציבה' ל'שלילית'. לדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב, הורדת הדירוג לא אמורה להשפיע על המדיניות המוניטארית של בנק ישראל.
"ההחלטה של מודי'ס לא תקבע את התנהגות השווקים בטווח הבינוני והארוך, אלא התפתחויות בפועל בחזית הביטחונית ובכלכלה. ההוכחה לכך שהשווקים לא מאוד חששו מהורדת הדירוג ניתן למצוא בעובדה שהשקל היה בחודש האחרון המטבע החזק בעולם. במקביל, תשואת האג"ח ל-30 שנה בישראל עלתה בשיעור כמעט הנמוך ביותר בקרב המדינות המפותחות", אומר זבז'ינסקי.
לנוכח האמור, מסכם זבז'ינסקי, "אנחנו מעריכים שאם אכן לא תהיה השפעה חזקה של הורדת הדירוג על השווקים, בנק ישראל יוכל להמשיך בתהליך הורדת הריבית".
לפי לפי ההערכה של דיסקונט, ההחלטה לא צפויה לשנות את מדיניות הבנק המרכזי: "השווקים כבר גילמו רמה גבוהה של סיכון להורדת דירוג או תחזית דירוג, אם כי לא הפחתה משולבת שלהם. תחת הנחה זו, לא נראה שתהיה להורדת הדירוג השפעה על מדיניות הריבית של בנק ישראל. עוד טרם ההחלטה הערכנו שזו תרד באופן מתון, עד לרמה של 3.75% עוד שנה - רמה גבוהה מהציפיות המגולמות בשוק, עומדות על 3.3%", אומרים בדיסקונט.
בנק ישראל עדכן בשבוע שעבר כי גם במהלך חודש ינואר לא התערב במסחר במט"ח, בהמשך לאי ההתערבות בדצמבר.
"נראה כי ברמות הנוכחיות של שער החליפין אין כוונה מצד בנק ישראל להתערב במסחר וכפי שהגדיר את המצב בראשית המלחמה, ההתערבות נועדה לבלום תנודות קיצוניות בלבד ולא להשפיע על מגמת המסחר בכללותה", אמרו גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון.