סגור
שקל דולר מט"ח שוק המט"ח מלחמה בעזה חרבות ברזל
(צילום: דובר צה"ל, שאטרסטוק)

השקל ממשיך להתחזק: הדולר נסחר ב-3.68 שקלים

הדולר נסוג ב-0.6% מול השקל, היורו יורד ב-0.3% ל-4.05 שקלים; אתמול השאיר בנק ישראל את הריבית בשיעור של 4.75%; בנק דיסקונט: לנוכח הדגש ששם בנק ישראל על היציבות בשווקים הפיננסיים, הסיכוי להפחתת ריבית בינואר יורד

השקל ממשיך להתחזק הבוקר, אחרי שבנק ישראל הותיר אתמול את הריבית על כנה והנמיך את התחזיות הכלכליות שלו בצל המלחמה.הדולר נחלש 0.6% ונסחר ברמה של 3.68 שקלים, היורו נחלש ב-0.3% ל-4.05 שקלים.
בשווקים הבינלאומיים עולה היורו ב-0.3% מול הדולר וצמד המטבעות נסחר ברמה של 1.098 דולר ליורו.
בנק ישראל בראשות הנגיד אמיר ירון הודיע אתמול שהריבית תישאר בשיעור של 4.75% - בהתאם להערכות בשוק. זו הפעם הרביעית ברציפות שבה מותיר הבנק את הריבית ללא שינוי. עד לחודש מאי האחרון ביצע הבנק המרכזי עשר העלאות ריבית רצופות.
חטיבת המחקר של הבנק הפחיתה את תחזית הצמיחה ומעריכה כי התוצר יצמח ב-2% בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024. זאת לעומת התחזיות הראשוניות, לפיהן תירשם צמיחה של 2.3% השנה וצמיחה של 2.8% בשנה הבאה.
התחזית העדכנית שפרסם הבנק כוללת הערכה כי הוצאות הממשלה בגין המלחמה יסתכמו בכ-163 מיליארד שקל. לפי בנק ישראל, העלויות התקציביות של המלחמה (הוצאות + אובדן הכנסות) צפויות להסתכם ב-198 מיליארד שקל - כ-10% תוצר. יחס החוב לתוצר בשנים 2023 ו-2024 צפוי לעמוד על כ-63% וכ-66% בהתאמה.
במסיבת העיתונאים שאחרי פרסום ההחלטה, התייחס ירון להחלטה לא להוריד את הריבית: "צריך להכיר בעובדה שאנו עדיין בסביבות אי ודאות מאוד גבוהה. שימוש פזיז בכלי הריבית בסביבת אי ודאות לא יעזור, ורק יגביר תנודתיות בשווקים הפיננסיים. אנו מחכים להתבססות של היציבות בשווקים הפיננסיים, ורק לאחר מכן נוכל לשקול שימוש בתנאים המוניטריים".
"על פי הודעת הריבית, מדיניות מוניטרית מרחיבה, לצורך תמיכה בפעילות הכלכלית, מותנית בהתבססות היציבות בשווקים הפיננסיים ובהתמתנות סביבת האינפלציה אל עבר טווח היעד", כתבה נירה שמיר, כלכלנית ראשית בבנק דיסקונט.
"עם זאת, לנוכח הדגש ששם בנק ישראל על היציבות בשווקים הפיננסיים, כמו גם התכנסות האינפלציה לטווח היעד, להערכתנו, הסיכוי להפחתת ריבית בינואר יורד".