סגור
שלמה אייזיק מנכל ו מייסד של קבוצת ה ביטוח ו פיננסים יונט
שלמה אייזיק (אולפן כלכליסט)

מצעד הבורחים מאחריות ביונט: שלמה אייזיק, מבעלי השליטה, התפטר - ומחפש תעודת ביטוח

מייסד חברת האשראי החוץ־בנקאי התפטר מתפקיד סגן היו"ר ומהדירקטוריון וטוען כעת כי התריע בעבר על מחדלים וכשלים בחברה ולכן מודר ממידע. ההתפטרות באה אחרי שבשבוע שעבר נחקר כחשוד ברשות ני"ע

הדרמות שמספקת פרשת יונט קרדיט לא נגמרות, וכולם מנסים להרחיק את עצמם מעין הסערה. היום הצטרף למצעד המתנערים מאחריות שלמה אייזיק, מבעלי השליטה (9.5%) בחברת האשראי החוץ־בנקאי הקטנה, שהתפטר מתפקיד סגן היו"ר. יונט עומדת במרכז חקירה של רשות ניירות ערך, שבודקת שלל חשדות - שהגדול ביותר מייחס לבעלי השליטה חשד לתרמית בעשרות מיליוני שקלים.
אייזיק, חמוש בשתי חברות יח"צ, שאחת מהן מלווה אותו בכובעו כנשיא לשכת סוכני הביטוח, שיגר היום הודעה לעיתונות שבה נאמר כי הוא "שלח באמצעות יועציו המשפטיים מכתב לדירקטוריון החברה ובו הודיע כי החליט לסיים את חברותו בדירקטוריון. במכתב שנשלח בידי עו״ד גיא גיסין מתאר אייזיק כיצד במהלך החודשיים האחרונים, כשסביב החברה מתרחשים אירועים קריטיים המשפיעים על התנהלותה ותפקודה, הוא מודר ממידע הכרחי לתפקודו כדירקטור. בנוסף, טוען אייזיק, כי קיים חשש שהדירקטוריון מסתיר ממנו מידע, מאחר שבעבר הוא התריע על מחדלים וכשלים בחברה. אייזיק אף דרש לכנס אסיפה כללית, כדי למנות דירקטורים חדשים לחברה.
בהודעה לעיתונות נכתב עוד כי מטעם אייזיק נמסר שהוא "פעל כאיש עסקים אחראי, והתריע בפני כלל הגורמים המעורבים בניהול השוטף של יונט קרדיט על שורת אירועים שפגעו בחברה. התרעות אלה לא זכו למענה הולם ולא נבדקו ותוחקרו בידי הדירקטוריון, היועצים המשפטיים ורואי החשבון. מבחינתו, לא נותרה לו ברירה אלא להתפטר מכהונתו, אף שהוא מאמין בעסקי החברה וביכולתה לחזור למסלול, אם תבוצע שורת פעולות למינוי האנשים הנכונים לניהול החברה ולהובלת הדירקטוריון״.
פנייה של "כלכליסט" לאייזיק, בבקשה שיציג את ההוכחות לכך שהתריע על כל אותם דברים, נענתה בשלילה, והוא הוסיף כי העדויות יוצגו לתקשורת בעתיד.
בשבוע שעבר נחקרו ברשות ני"ע בעלי השליטה ביונט קרדיט - אייזיק, שי פנסו ובן־דודו צחי אזר, שהודח מתפקידו כמנכ"ל החברה. בתחילת השבוע הנוכחי נחקר גם שר האוצר לשעבר משה כחלון, שכיהן במשך שנה ועד יוני האחרון כיו"ר החברה.
פרשת יונט מורכבת מכמה נדבכים. המרכזי שבהם נוגע להקצאת מניות פרטית, שנערכה במרץ 2021 עבור פנסו, אזר ואייזיק, שרכשו מניות בהיקף של 50 מיליון שקל באמצעות חברת יונט הפרטית שבבעלותם המלאה. הרשות בודקת חשד ולפיו מדובר בעסקה סיבובית, שמומנה באמצעות הלוואה מיונט הציבורית, שלא דווחה ולא אושרה כעסקת בעלי עניין כמתחייב בחוק.
בדו"חות הכספיים של יונט קרדיט הציבורית לרבעון הראשון של 2021 נרשמה הלוואה לפנסו, אזר ואייזיק לטווח ארוך, אך לא הוזכר כי מדובר בעסקה עם בעל השליטה וכי הלווים הם בעלי השליטה. ברבעון השני בשנה שעברה שינתה החברה את גרסתה, וקטלגה את ההלוואה ככזו שניתנה לחמש שנים — ובחלקה ללקוחות יונט קרדיט הפרטית — אך גם במקרה זה לא דווח כי הלווים הם בעלי השליטה.
נדבך אחר נוגע לצ'קים שנעלמו מסניף נצרת בהיקף של 7.6 מיליון שקל, ובהמשך התברר שמדובר בעצם ב־10 מיליון שקל. לכך יש לצרף הלוואה של 37 מיליון שקל, שאותה יונט לא מצליחה לגבות ולא ברור כיצד אושרה. גם על הקושי הזה דיווחה החברה באיחור.
כעת טוען אייזיק, שהקים את יונט ב־2011, שהוא התריע אבל לא מצא אוזן קשבת, ולכן מודר ממידע רב ערך, ולפיכך לא לא ידע על המתרחש. הוא מנסה עכשיו להרחיק את עצמו מהפרשה, אולם הוא כבר עמוק בתוכה כחשוד, והצעד עלול להתגלות כמעט מדי ומאוחר מדי.
אייזיק אינו לבד בניסיונות להתרחק מהחברה וממעלליה לכאורה. כחלון נטש ביוני, כי לדבריו לא יכול להסכים להתנהלות בה. בחקירתו באזהרה ברשות ני"ע אמר שלא ידע על אותה עסקה סיבובית, אף שהרישום המוטעה לכאורה בדו"חות בוצע במשמרת שלו כיו"ר.
בשבוע שעבר הצטרפו לרשימת המפנים עורף ליונט גם רואי החשבון של החברה, הפירמה הבינלאומית EY (ארנסט אנד יאנג), והודיעו שהם מסירים אחריות מדו"חות החברה, שכן לא סופק להם כל המידע הנדרש. אולם, בהיותם רואי החשבון הן של יונט הפרטית והן של יונט הציבורית, היתה דווקא להם היכולת לגלות את העסקה הסיבובית, גם אם לא חלה עליהם החובה החוקית והם נשענים על מצגי החברה בלבד.