סגור
מטה חברת כרטיסי האשראי MAX
מטה חברת כרטיסי האשראי MAX (צילום: אוראל כהן)

בזכות הלוואות לרכב: האשראי הצרכני של מקס צמח בכ-2% ל-9.4 מיליארד שקל

חברת כרטיסי האשראי הציגה ברבעון הראשון רווח נקי בסך 58 מיליון שקל, ירידה של כ-22% לעומת הרבעון המקביל - בשל הוצאת מס חד פעמית. הריבית הממוצעת אותה שילמו לקוחות עמדה על 10.25%, פחות משיעורה בישראכרט ובכאל

חברת כרטיסי האשראי הציגה ברבעון הראשון רווח נקי בסך 58 מיליון שקל. מדובר בירידה של 21.6% ברווח ביחס לרבעון המקביל, אך חלק גדול מהפער מוסבר בשל הוצאת מס חד פעמית. סך הכנסות החברה הסתכמו ב-515 מיליון שקל - ירידה קלה של 0.8% ביחס לרבעון המקביל, ובסך הכל בחברה מציגים התאוששות מסוימת מהרבעון הקודם.
לאחר שברבעון הקודם, תיק האשראי הצרכני של מקס התכווץ בפעם הראשונה מאז התפרצות הקורונה, ברבעון השני של 2020, במהלך הרבעון הנוכחי תיק האשראי של החברה צמח ב-1.8%, ובסך הכל ב-4.3% מאז הרבעון המקביל אשתקד, והוא עומד על 9.4 מיליארד שקל.
מרבית הצמיחה הושגה בשל שינוי בתמהיל התיק - בחברה, כמו ברוב הענף, הגדילו את חלקן של ההלוואות לרכב, שנחשבות לבטוחות יותר ביחס לשאר ההלוואות הצרכניות. תיק האשראי העסקי של החברה, שמהווה 11% מסך תיק האשראי, צמח ב-13.3% ב-12 החודשים האחרונים, וב-4.3% במהלך הרבעון האחרון.
על אף העלייה בתיק האשראי, סך ההכנסות מריבית עמדו על 190 מיליון שקל - בדומה להיקפן ברבעון מקביל. הסיבה לכך היא ירידה במרווח הפיננסי, במסגרת צמצום רמת הסיכון בתיק האשראי של החברה.
הריבית הממוצעת אותה שילמו לקוחות, נכון לאפריל האחרון, עמדה על 10.25%, ופחות משיעורה בישראכרט - 10.93%, ובכאל - 11.73%. מדובר בעלייה ביחס לסוף 2023, אז הריבית הממוצעת במקס עמדה על 9.47%.
היקף המחיקות החשבונאיות גדל בשיעור חד של 137%, ועמד על 57 מיליון שקל. מחיקות על הלוואות שנכנסות לפיגורים נרשמות כ-150 יום לאחר מכן, לכן השפעת המלחמה והקשיים הכלכליים של משקי בית בעקבותיה באים לידי ביטוי ברבעון הנוכחי. עלייה של 137% בשיעור המחיקות ממחישה עד כמה המלחמה הגדילה את הסיכון בתיק האשראי של החברה.
עם זאת, סך ההוצאות בגין הפסדי אשראי עמדו על 41 מיליון שקל, ירידה של 25% ביחס לרבעון המקביל - נתון שמצביע על כך שבחברה סבורים שהסכומים שהפרישו לאורך השנה האחרונה יצרו כרית עמוקה דיה, ושלא צפויה לחול הרעה נוספת בשיעור המחיקות ברבעונים הבאים. גם בישראכרט נרשמה עלייה חדה מאוד של 131% בשיעור המחיקות, לצד ירידה בהפרשות להפסדי אשראי.
התאוששות הצריכה במשק סייעה לחברה, ומחזור העסקאות של החברה צמח ב-7.5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ועמד על 32.2 מיליארד שקל. עם זאת, ההכנסות מכרטיסי אשראי הסתכמו ב-322 מיליון שקל - בדומה להיקפן ברבעון המקביל. הסיבה לכך היא ירידה של 26% בהכנסות מעמלות חו"ל, שהסתכמו ב-34 מיליון שקל.
החברה, בניהולו של רון פאינרו, רשמה עלייה של 7.8% במספר הכרטיסים הפעילים, שעבר את רף ה-3 מיליון.