סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הנפקת אודיטי בנאסד"ק oddity
השקת המסחר במניית אודיטי בנאסד"ק. מכירה נוספת מאז ההנפקה (צילום: 2023 Nasdaq, Inc. / Vanja Savic)

לפני שהחגיגה תסתיים: בוול סטריט ממהרים להיפגש עם המזומנים

מדד נאסד"ק כבר הניב תשואה של 8.2% מתחילת 2024, שגם במונחים שנתיים יכולה להיחשב טובה. אך נבואות זעם על הדמיון ל־1929 מפחידות את בעלי העניין שממהרים לפרוע חלק מהשטרות, מה שעשוי להנזיל גם את ההייטק הישראלי

וול סטריט מסתחררת סביב רמות שיא היסטוריות, מניות הטכנולוגיה שוב מובילות את החגיגה ורגע לפני שהכל עלול להתפוצץ בחברות ממהרים לנצל את המחירים כדי להיפגש עם המזומנים. שלוש חברות ישראליות - נאייקס, אודיטי ופאגאיה כבר יצאו בשבועיים האחרונים להנפקה משנית וסביר להניח כי בשבועות הקרובים יצטרפו אליהן חברות נוספות. זה פשוט מפתה מדי וגם מפחיד מדי שלא לפרוע לפחות חלק מהשטר, לאחר הריצה המהירה ויש שיאמרו חריגה לאור המצב הגיאו־פוליטי הנפיץ של השווקים שכרגיל, מלווה בנבואות זעם על הדמיון ל־1929 ומפולות עבר קטנות יותר אך כואבות גם הן. כך שמי שלא יכה בברזל החם, עשוי למצוא את עצמו שוב עם עושר, אבל על הנייר.
מדד נאסד"ק, למשל, כבר הניב תשואה של 8.2% מתחילת 2024, תשואה שגם במונחים שנתיים יכולה להיחשב כלא רעה כלל. ב־12 החודשים האחרונים זינק מדד מניות הטכנולוגיה ב־36%. כך גם S&P 500, שנהפך לטכנולוגי לא פחות בשנים האחרונות, הספיק לקפוץ ב־7.9% בתוך פחות משלושה חודשים ובשנה האחרונה הוא זינק ב־29%. אף שרוב השיח מתרכז בשבע המופלאות שעשו את עיקר העבודה במעלה הגרפים, החגיגה מחלחלת גם לשורות האחוריות יותר של חברות טכנולוגיה קטנות יותר, שם שוכנות מרבית הישראליות.
העליות החדות של החודשים האחרונים, דוחפות את בעלי המניות בחברות למימושים של בעלי העניין במקרה של אודיטי, להזרמת הון לתוך החברה במקרה של פאגאיה ולקצת מזה וקצת מזה במקרה של נאייקס. לא בכל המקרים המניות חזרו לרמות שיא, אך בכולן נרשמה עלייה מספיקה כדי לייצר הזדמנות טובה למימוש.
אודיטי, שמוכרת בעיקר בגלל מותג האיפור והטיפוח שלה איל מקיאג', מייצגת את סיפור ההצלחה הגדול ביותר מבחינת המשקיעים שלה, אם כי המהירות שבה הם מממשים את ההחזקות עשויה להרים גבה. קרן L CATTERTON שהיא זרוע ההשקעות של תאגיד לואי וויטון (LVMH) שהשקיעה בחברה לראשונה ב־2017, מכרה כעת 4 מיליון מניות. זאת בהמשך למימוש של 4 מיליון מניות נוספות שמכרה במעמד ההנפקה הראשונה של החברה הישראלית ביולי 2023. לאחר המימוש הנוכחי היא תרד להחזקה של פחות מ־30% בחברה.
גם בנאייקס, שפיתחה טכנולוגיה לניהול מכונות ממכר אוטומטיות, זו אינה הפעם הראשונה שהמייסדים ובעלי השליטה מממשים את החזקותיהם. בהנפקה הראשונה של החברה שנעשתה בתל אביב לפני שלוש שנים, בשיא הייפ הטכנולוגיה, מכרו יאיר נחמד, אחיו אמיר, וכן בן אבי מניות נאייקס בכ־60 מיליון דולר. ההנפקה נעשתה לפי שווי דומה בו נסחרת נאייקס כיום בוול סטריט, לאחר שנרשמה למסחר שם בסוף 2022. ערב המימוש הנוכחי, החזיק יאיר נחמד ב־24.5% ממניות נאייקס, אמיר (שלא מכר בהנפקה האחרונה) ב־23.5% ובן אבי ב־20.7% מהמניות. במונחי וול סטריט מדובר עדיין בשיעורי החזקה גבוהים של המייסדים והמנהלים ביחס למקובל.
במקרה של פאגאיה המהלך אינו לטובת בעלי המניות הקיימים בגלל הדילול שמתלווה אליו, אבל הוא נועד להגדיל את הסחירות. בחברה, שנכנסה ברגל שמאל לוול סטריט, עם ריבוי ספקולנטים שגם טילטלו את הנייר בחודשים הראשונים לאחר שמוזגה עם ספאק, מנסים מאז למשוך משקיעים מוסדיים. פאגאיה הפכה לאחד הסמלים של כל הבעיות בהנפקות ספאק, כאשר הונפקה לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר. מיעוט המניות הזמינות למסחר שמובנה בעסקאות ספאק, הפך אותה לחביבת עדר הספקולנטים, והיא עברה בחודשים הראשונים של היותה סחירה את כל הדרך משווי של 2 מיליארד דולר ועד 20 מיליארד דולר. כעת, כדי להיפטר מהתדמית הספקולטיבית שדבקה במנייתה, נאלצה פאגאיה לתת הנחה עמוקה לרוכשים בהנפקה, שגם הפילה את המניה בחדות מיד לאחר ההכרזה בגלל הדילול הצפוי למחזיקים הקיימים. ההנפקה באה בהמשך לשורה של צעדים נוספים שבהם נוקטת הנהלת חברת הפינטק המסייעת בתהליך חיתום של הלוואות צרכניות, ובראשם ספליט הפוך במניה ביחס של 1 ל־12 שהושלם ב־8 במרץ.
למה שמסתמן כתחילת גל ההנפקות המשניות בוול סטריט, ישנן משמעויות רחבות יותר מאשר רק סימני התאוששות במגזר מניות הטכנולוגיה הרחב שמייצרים ההזדמנות של בעלי העניין להיפגש עם מזומן. בעוד שוק ההנפקות הראשוניות עדיין נותר סגור ברובו והתחזיות הן שייפתח לא לפני המחצית השנייה של 2024, אם לא יתגשמו נבואות הזעם, חזרתן של ההנפקות המשניות יכולה להיות איתות חיובי לחברות טכנולוגיה פרטיות. בשנתיים האחרונות לגופי ההשקעה היה קשה מאוד להנזיל את ההחזקות שלהן בחברות הייטק ציבוריות על רקע הנפילות החדות במניות שלהן מרמות השיא של סוף 2021. היעדר נזילות זה, יחד עם ירידת שווי ההשקעות הציבוריות, עצר גם את זרימת ההון להשקעות במקטע הפרטי - מגמה שעשויה להשתנות כעת.
במקרה של קרן L CATTERTON, מדובר במימוש שיאפשר לה גם החזר למשקיעים שלה וגם ביצוע השקעות חדשות עבורה. נאייקס כבר עשתה שימוש בכסף עם רכישה של חברה ברזילאית שפועלת בתחום שלה, תמורת 28 מיליון דולר, וגם פאגאיה מחפשת להתרחב בתקופה האחרונה באמצעות התמודדות על רכישת פעילות בתחום האשראי לנדל"ן בארה"ב. אף שבדוגמאות האלה, הרכישות על הכוונת הן מחוץ לישראל, אך אפשרות להנזיל את ההשקעות בשוק הציבורי במחירים שיהיו דומים או אף גבוהים לרמות של 2021, תוביל גם להתאוששות באקו־סיסטם הישראלי. זאת בתנאי, כמובן, שרמת הסיכון הביטחונית לא תעלה מדרגה נוספת.