סגור

נטו מלינדה מציגה זינוק במכירות לצד ירידה ברווח

המכירות זינקו ב-33.6% ברבעון השני והסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל בזכות הוספת פעילות העופות של חברת יסכה ועיתוי חג הפסח; אך עלייה בהוצאות המימון בעקבות הפסדים מניירות ערך הובילה לירידה של 16% ברווח הנקי ל-47 מיליון שקל

צעדי ההתרחבות שנקטה חברת המזון נטו מניבים פרי. החברה, בראשותו של דודי עזרא ובניהולו של עמי גולדין, הציגה ברבעון השני זינוק של 33.6% במכירות, שהסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל. זאת בזכות הוספת פעילות העופות של חברת יסכה ועיתוי חג הפסח.
בעקבות כך לראשונה עבר היקף המכירות החצי שנתי של נטו מלינדה את רף ה-2 מיליארד שקל, המשקף קצב מכירות שנתי של 4 מיליארד שקל, ומחזק את כוחה של חברת המזון החמישית בגודלה בשוק המקומי.
ברקע הדברים עסקה עליה חתמה החברה לפני שלוש שנים עם משחטת יסכה של משפחת מססה, שמאז רכשה 23.66% מנטו אחזקות, שייסדה משפחת עזרא (24.99%), שתספק לה עופות כשרים בהיקף של כ-800 מיליון שקל בשנה. העסקה הביאה לעלייה במכירת עופות קפואים וטריים שהחלה החברה לשווק בספטמבר 2019 והתרחבה ברבעון הרביעי אשתקד. אלא שלצד תרומתה להגדלה משמעותית של מכירות החברה, העסקה הובילה לשחיקת רווחיותה, כיוון שמדובר בפעילות בעלת רווחיות נמוכה.
בעקבות רכישת פעילות הנון פוד "פאלאס" מבעלת השליטה בה (46.3%) נטו אחזקות, פועלת נטו מלינדה בשלושה מגזרי פעילות, שהראשון שבהם הוא מפעלי הקבוצה, שכוללים את מפעלי שלושת האופים, דלידג, ויליגר, טיבון ויל, ריץ' ופאלאס. זרוע המפעלים רשמה עלייה של 19.5% במכירות, שהסתכמו ב-195.3 מיליון שקל, ורווחי המגזר עלו ב-6.4% ל- 10.2 מיליון שקל, כך שהרווחיות נשחקה ל-5.2% מהמכירות לעומת 5.9% בתקופה המקבילה אשתקד.
מגזר הפעילות השני הוא יבוא ושיווק בשר קפוא וטרי, עגלים חיים, דגים קפואים וטריים, גבינות ועוד, שמכירותיו צמחו ב-18.1% ל- 471.7 מיליון שקל, אך הרווח המגזרי עלה ב-8.7% בלבד בשל הרווחיות הנמוכה שביבוא עגלים לישראל, כך שרווחיות המגזר נשחקה ל-8% מהמכירות, לעומת 8.7% בתקופה המקבילה אשתקד.
עוד עוסקת החברה בפעילות שיווק והפצת עוף ובשר טרי בכשרויות מהודרות, שמכירותיה צמחו בעקבות העסקה עם יסכה ב-66% ל-435 מיליון שקל. אך הרווח במגזר נותר כמעט כשהיה ברבעון המקביל אשתקד בשל רווחיות נמוכה בתחום העוף, כך שהרווחיות במגזר עמדה על 3%, לעומת כ-5% בתקופה המקבילה אשתקד.
כאמור, הזינוק במכירות לא חלחל במלואו לשורת הרווח הגולמי, שעלה ברבעון ב-12.4% בלבד ל-138 מיליון שקל, כך שהרווחיות הגולמית נשחקה ל-12.6% מהמכירות, לעומת 14.9% בתקופה המקבילה אשתקד. זאת כאמור בעקבות העלייה במכירת עופות טריים וקפואים, שמניבה רווחיות נמוכה.
ירידת שיעור הוצאות מכירה ושיווק ברבעון ל-6% לעומת 6.6% בתקופה המקבילה אשתקד ושיעור הוצאות הנהלה וכלליות שירד ל-1.1% מהמכירות לעומת 1.3% בתקופה המקבילה אשתקד, תרמו לעלייה של כ-7% ברווח התפעולי שהסתכם ברבעון ב-62.9 מיליון שקל.
אך לא היה בכך די להדביק את קצב העלייה במכירות, כך שהרווחיות התפעולית נשחקה ל-5.5% מהמכירות לעומת 6.9% ברבעון המקביל אשתקד. בשילוב עלייה בהוצאות המימון בעקבות הפסדים מניירות ערך שרשמה החברה ברבעון, בעוד ברבעון ובמחצית המקבילים אשתקד נהנתה מרווחים מניירות ערך, נחתך הרווח הנקי של החברה ב-16%, והסתכם ברבעון ב-47 מיליון שקל ובמחצית ב-92 מיליון שקל.