סגור
כנס פיננסים - הראל ויזל בעלים ומנכל קבוצת פוקס ויזל
הראל ויזל בעלים ומנכ"ל קבוצת פוקס בכנס שקיימה היום הקבוצה ברשות לני"ע בת"א (צילום: אוראל כהן)

הראל ויזל על תוצאות קבוצת פוקס: "לא שמחים על רווח של 200 מיליון שקל"

בעל השליטה והמנכ"ל ציין בכנס משקיעים שקיימה הקבוצה בבורסה לני"ע כי החברה ידעה אשתקד כיצד להתמודד עם נזקי המלחמה והרפורמה המשפטית; על טרמינל X שהפסידה לקבוצה אמר: "החברה מגרדת את החצי מיליארד שקל בזמן שכל המתחרות שלה, חלק מפסידות מלא וחלק נסגרו"

"אנחנו לא מרוצים ולא שמחים על רווח של 200 מיליון שקל, אבל גם בשנה כזו שהיו בה הפגנות, רפורמות, עליה בריביות, יוקר מחיה, מלחמה, מדינה סגורה, מאות אלפי מגויסים למילואים, ומפונים בצפון ובדרום, עשינו מהלכים וסגרנו פעילויות מפסידות. אנחנו אין לנו אגו". כך אמר היום (ב) הראל ויזל, בעל השליטה ומנכ"ל קבוצת פוקס בכנס משקיעים שקיימה החברה בבורסה לני"ע בתל אביב.
פוקס פירסמה אתמול את התוצאות הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2023 ודיווחה על ירידה של 25% ברווח הנקי שהסתכם ב-208 מיליון שקל. ההכנסות של הקבוצה עלו ב-11% הודות להתרחבות בארץ ובחו"ל, וכניסה לתחומי פעילות חדשים, אך ההשקעה בהרחבת החנויות (תוספת של 83 חנויות ביחס לשנת 2022), וכן סגירת רשת דרים ספורט ההפסדית, שחקו לה את הרווחיות התפעולית והגולמית.
לא כל החברות של פוקס מרוויחות. ריטיילורס, בילבונג, ללין ושילב הרוויחו כסף בשנת 2023 אך יתר חברות הקבוצה רשמו הפסד וטרמינל X קרובה לאיזון. אמריקן איגל הפסידה 12 מיליון שקל. ויזל התייחס לפעילות מותג האופנה האמריקאי ואמר כי "בגלל הקטנת חנויות ושינוי באסטרטגיה של המותג, מהלכים שנעשו בשנת 2023 הפסדנו הרבה כסף, אבל עשינו המון פעילויות במהלך השנה שעוד לא באות לידי ביטוי בתוצאות הכספיות, אבל מנובמבר רואים באמריקן איגל היפוך מגמה בהשוואה ל-2023".
על טרמינל X שהפסידה 180 אלף שקל אמר ויזל: "נכון שאנחנו לא מרויחים בטרמינל כסף כמו שחלמנו, אבל החברה מגרדת את החצי מיליארד שקל בזמן שכל המתחרות שלה, חלק מפסידות מלא וחלק נסגרו". גם בטרמינל איקס החליטה החברה לשנות אסטרטגיה ו-ויתרה על צמיחה מהירה לטובת שיפור הרווח. בהתאם, הוקפאה פעילות החברה ביוון שהחלה בסוף 2022 כמו גם התרחבות של טרמינל למדינות נוספות.
פוקס נכנסה לפני שנה לתחום הסטוק ופתחה חנות אחת של רשת ג'מבו היוונית על שטח מסחרי של 10,000 מ"ר בעיר אילת. החנות הכניסה לקבוצה 89 מיליון שקל בשנת 2023 אך הפסידה 8.5 מיליון שקל. העיר אילת הושפעה באופן משמעותי מהמלחמה כיוון שהועברו אליה מפונים רבים והפדיונות בה צנחו במעל 30% בחודשי המלחמה הראשונים.
ג'מבו מאתגרת את קבוצת הקמעונאות שמחפשת חנויות בשטחים של עשרות אלפי מ"ר שלא נמצאים לרוב בקניונים. ויזל אמר בכנס כי החברה חתמה על הסכמים לפתיחת חנויות נוספות למותג. בין היתר ייפתחו חנויות במתחם חוצות המפרץ בחיפה, בצמוד לאיקאה בבאר שבע (בסוף 2024 תחילת 2025), ושלוש חנויות נוספות שאמורות לקום ב-2025 באשדוד, כפר סבא ונתניה. "אנחנו עובדים חזק לאתר מיקום בראשון לציון ובאזור תלפיות בירושלים לשנת 2026. ג'מבו הבינלאומית מרוויחה ואחוזי הרווח התפעולי והנקי שלה מטורפים. אנחנו לקחנו את האסטרטגיה של החברה היוונית וזה יכול להיות עסק מצליח כמו שתי החברות המתחרות שלנו בשוק הישראלי", אמר ויזל.
רשת נוספת שקבוצת פוקס פתחה השנה היא רשת המשקפיים סאן גלאסהאט מקבוצת לוקסאוטיקה. סן גלאס מונה כיום 19 חנויות שהכניסו לקבוצה 26 מיליון שקל אך הרשת הפסידה 5 מיליון שקל. בענף המשקפיים הרווח מגיע בעיקר מתחום האופטיקה שפוקס אינה פעילה בו כיום, אך מתכננת לצאת בפיילוט בחמש חנויות ולפתוח עמדות לבדיקות ראיה. לדברי ויזל, בשתיים מהחנויות יהיה אופטומטריסט ובשלוש אחרות מכשירי בדיקת ראיה. כמו כן, פוקס תפתח לראשונה חנות סטנד אלון למותג רייבאן בקונספט הבינלאומי, בביג גלילות שיושק בעוד כשנה.
לצד הפעילויות החדשות וההפסדיות, פוקס משקיעה משאבים עצומים בהרחבת תחום הספורט שהוא הרווחי והצומח ביותר בקבוצה. כשליש מהרווח הנקי של פוקס נבע מפעילות ריטיילורס שהרוויחה 76 מיליון שקל ב-2023 שהיתה שנה מאתגרת בקמעונאות.
מותג הדגל בריטיילורס הוא נייקי שהמשיך לצמוח גם בשנת 2023, אך הרווחיות שלו נשחקה ועל פי התחזיות של נייקי העולמית גם שנת 2024 לא צפויה להיות פשוטה. החברה הבינלאומית דיווחה למשקיעים על אינדיקציות להתנהגות צרכנים זהירה, וזו צפויה להשפיע על המותג במחצית הראשונה של השנה, אבל ויזל עומד לרכוש בחודש הבא 12 חנויות של נייקי בצרפת וכבר סופר את הכסף מהעסקה. "אל תתבלבלו. ביולי יש אולימפיאדה בפריז וכל העולם יהיה שם. אולימפיאדה זה ארוע מכונן" אמר. "החנויות בצרפת של הרבה מותגי אופנה בינלאומיים הן הרווחיות ביותר. נייקי המותג הגדול בעולם וגם אם יש לו לפעמים ירידות קטנות, אין ספק שהוא ימשיך להצעיד את עולם הספורט מול כל המתחרות שלו. הפדיון למ"ר של נייקי הוא הרבה מעל כל מותג אחר שפועל בקניונים".