סגור

חלל תקשורת צמצמה הפסדים ועדיין מחפשת דרך להימכר

הסכמים עליהם חתמה אפשרו צמצום הפסדיה ל-15.5 מיליון דולר ב-2021, לעומת 35 מיליון דולר ב-2020; חלל, המחזיקה בצי של 4 לווייני תקשורת, מוחזקות בידי הכונס עו"ד חגי אולמן; לחברה חוב של 1.4 מיליארד דולר למחזיקי אג"ח, ובשל כך על הפרק עומדת מכירת השליטה בה לחברה הונגרית

חלל תקשורת חתמה את 2021 עם עלייה של 7% בהכנסות, שהסתכמו ב-94 מיליון דולר לעומת סוף 2020, והסכמים חדשים שעליהם חתמה במהלך השנה עם לקוחותיה בעולם. ההסכמים אפשרו את צמצום הפסדיה לכ-15.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של יותר מ-35 מיליון דולר בסוף 2020.


חלל היתה בעבר בשליטת יורוקום של שאול אלוביץ' ו-47% ממניותיה מוחזקות בידי הכונס עו"ד חגי אולמן. לחברה חוב של 1.4 מיליארד דולר למחזיקי אג"ח. היא מחזיקה בצי של 4 לווייני תקשורת מסדרת עמוס ומספקת ללקוחותיה שירותי תקשורת, טלוויזיה, דאטה ואינטרנט ב 4 יבשות. מדובר בלוויינים עמוס 17, עמוס 7, עמוס 3 ועמוס 4.

1 צפייה בגלריה
לוויין עמוס 4 חלל תקשורת לווין לויין
לוויין עמוס 4 חלל תקשורת לווין לויין
לוויין עמוס 4 של חלל תקשורת
(צילום: חלל תקשורת)

מדוחות החברה עולה כי ב-2021 ה-EBITDA שלה רשם צמיחה של 5% והסתכם בכ-67 מיליון דולר, לצד גידול ברווח התפעולי שלה, שהסתכם ב-14 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של 4 מיליון דולר בסוף 2020.
בשנה שעברה חלל חתמה על הסכמי התקשרות עם לקוחותיה בהיקף של 88 מיליון דולר. במסגרת אותם הסכמים היא האריכה בשנתיים נוספות את התקשרותה עם חברת שידורי הלוויין yes באמצעות הלוויין עמוס 7 בהיקף של 14 מיליון דולר. עמוס 7 הוא לוויין שחלל חוכרת מאסיהסאט, ושתי החברות סיכמו אשתקד על הפחתת דמי השירות שחלל תשלם לאסיהסאט, מ-22 מיליון דולר בשנה ל-14 מיליון דולר. בנוסף, היא חתמה עם המדינה על הסכם בהיקף כולל של כ-26 מיליון דולר שבמסגרתו היא תספק לה שירותי תקשורת לוויינית.
מנוע הצמיחה המרכזי של חלל הוא הלוויין עמוס 17 ששוגר לחלל ב 2019 ובמהלך שנת 2021 ההכנסות ממנו הסתכמו בכ-16 מיליון דולר - 20% מכלל ההכנסות של חלל - לעומת הכנסות של 10.5 מיליון דולר שנה לפני כן. עם זאת, עמוס 17 עדיין רחוק ממיצוי מלוא הפוטנציאל שלו, שמוערך בהכנסות בהיקף של יותר מ-55 מיליון דולר בשנה: "אנחנו צופים גידול בהכנסות מפעילות עמוס 17, באופן שהוא יהיה משמעותי עוד יותר בהכנסותיה של חלל בשנים הקרובות", אמר מנכ"ל החברה, דן זיצ'ק בשיחה עם כלכליסט.
כשברקע היא מציגה ביצועים משופרים ביחס לשנה הקודמת, על הפרק עומדת מכירת השליטה בה (51%) לחברה ההונגרית iG 4 בתמורה ל-220 מיליון דולר. על רקע החוב הכבד שלה למחזיקי אג"ח, בחלל רואים את מכירת השליטה בה סוגיה קריטית.
החלטה על גורל העסקה אמור לקבל שר התקשורת, יועז הנדל בהתייעצות עם מערכת הביטחון, בשל האינטרסים האסטרטגיים של המדינה בפעילות השוטפת של החברה.
בשלהי 2021 חלל והחברה ההונגרית קבעו את סוף פברואר האחרון כדד–ליין לביצוע העסקה ולאחר מועד זה הצדדים אינם מחויבים לה, בכפוף להודעה של חודש מראש. למרות שמועד זה חלף, שני הצדדים עדיין מעוניינים להוציא את העסקה אל הפועל תוך הימשכות המאמצים מצד חלל להשיג את אישור המדינה לקיומה.
מנוע הצמיחה המרכזי של חלל הוא הלוויין עמוס 17 ששוגר לחלל ב 2019 ובמהלך שנת 2021 ההכנסות ממנו הסתכמו בכ-16 מיליון דולר - 20% מכלל ההכנסות של חלל - לעומת הכנסות של 10.5 מיליון דולר שנה לפני כן
מערכת הביטחון חוששת מהתממשות העסקה, ונרתעת מקרבתם של בעלי השליטה ב-4 iG עם ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן שמוביל תהליכים להפיכת מדינתו לדמוקרטיה בלתי ליברלית, ומהאפשרות שישים את ידו על נכסי חלל כדי להשתלט על מוקדי כוח במדינה.
הסוגייה הרגישה קיבלה ביטוי מצד חלל במסגרת הדוחות שפרסמה אתמול ולפיהם היא בוחנת חלופות נוספות למבנה ההתקשרות או תוכנה, שעשויות לסייע בקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים. במסגרת המאמץ לגבש חלופות כאלה, חלל ביקשה ממשרד התקשרות להשהות את מתן החלטתו בנושא עד שתמסור לו דיווח אודות ההתפתחויות. משרד התקשורת, כך לפי חלל, נעתר לבקשה.
עוד עתיד העסקה לוט בערפל, דירקטוריון החברה כבר קבע כי אם היא תצא לפועל מנכ"ל החברה, זיצ'ק יקבל בונוס ומענקי שימור בגובה של 1.36 מיליון שקל ושלושת הסמנכ"לים שלה יקבלו בונוסים ומענקים בסכום כולל של 1.15 מיליון שקל. חלק מהכספים יינתנו למנכ"ל להישארותו בחברה לתקופה של שנה לפחות אחרי העברת השליטה, אם תהיה, לחברה ההונגרית.