סגור

משרד הביטחון לא רוצה למכור את לוויני עמוס לויקטור אורבן

צפוי להתנגד למכירת השליטה בחלל תקשורת לחברת 4iG שבבעלות מקורב לראש ממשלת הונגריה. חלל: "פועלים להשגת האישורים כדין"

גורמים בתעשיית החלל הישראלית יצאו אתמול נגד כוונת משרד הביטחון לטרפד את מכירת השליטה בחברת חלל תקשורת לחברת 4iG ההונגרית. באוקטובר האחרון נחתם הסכם שבמסגרתו תרכוש החברה ההונגרית 51% ממניות חלל תקשורת בתמורה לכ־221 מיליון שקל שיושקעו בחברה אחרי שאושר על ידי דירקטוריון חלל תקשורת, שבעבר נשלטה על ידי קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ' (מניותיה נמצאות כיום בכינוס נכסים).


"אם מישהו מטעם המדינה יטרפד גם הפעם את מכירת חלל תקשורת, מוטב שהוא גם ידאג שהמדינה תזרים לחברה כסף", אמר ל"כלכליסט" בכיר בתעשיית החלל. "המדינה לא יכולה למנוע מחלל מהלכים עסקיים לגיטימיים במסגרת התמודדותה עם חוב גדול שהיא מנסה כבר זמן רב להקטין וליצירת תוחלת עסקית ארוכת טווח. אם המדינה תמשיך להצר את מהלכיה של חלל ותטרפד את מכירתה, לא בפעם הראשונה, החברה תקפא על השמרים ותעמוד חסרת אונים אל מול צורכי הפיתוח העתידיים שלה".
1 צפייה בגלריה
הלווין עמוס 3
הלווין עמוס 3
הלווין עמוס 3
מערכת הביטחון מתנגדת לעסקה המתגבשת בשל יחסיהם הקרובים של מי שנחשב לבעל השליטה בחברת 4iG, איש העסקים לורינץ מסזארוס, וראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן. אורבן, המכהן בתפקיד מאז 2010, נחשב לדמות שנויה במחלוקת באירופה, כשבשנים האחרונות יוחסו לו ניסיונות להשתלט על מוקדי כוח במדינה למען ביסוסו בשלטון. מערכת הביטחון הישראלית נחשבת ללקוחה מרכזית של חלל תקשורת ומקבלת ממנה תוצרים שונים. זאת, בזמן שצה"ל וגופי הביטחון השונים משתמשים גם בלווייני ביון מסדרת אופק המיוצרים בתעשייה האווירית.
מזכר ההבנות שנחתם בין חלל תקשורת לבין החברה ההונגרית הוביל להרמת גבה במערכת הביטחון, בייחוד בשל המחיר הגבוה ש־4iG מוכנה לשלם עליה, כמעט 70% מהמחיר הממוצע של מניה בחברה לפני כחמישה חודשים, בזמן החתימה על מזכר ההבנות.
בין נציגי חלל והמנכ"ל שלה, דן זיצ'ק, לבין משרדי הממשלה עדיין מתקיימת הידברות בניסיון לקבל את האישורים שיאפשרו את החתימה על העסקה. "לכל קושי ולכל בעיה אפשר למצוא פתרון. צריך להתנהל בהיגיון בריא, הונגריה היא מדינה אירופית ידידותית שמקיימת איתנו יחסים מעולים, לא מאיימת על ביטחון ישראל וגם מבחינה מעשית, הפעילות של חלל תישאר בישראל, צוותי ההפעלה של הלוויינים ימשיכו לפעול מישראל והאינטרסים הביטחוניים שלה מובטחים", אמר בכיר בתעשייה ל"כלכליסט".
אם מערכת הביטחון אכן תטרפד את מכירת השליטה בחלל תקשורת, תהיה זו הפעם השנייה שזה קורה לחברה, אחרי שב־2016 טורפדה מכירת החברה לתאגיד Xinwei הסיני.
חלל תקשורת מפעילה כיום ארבעה לווייני תקשורת, עמוס 3, עמוס 4 ועמוס 17 שנמצאים בבעלותה, ועמוס 7 שאותו היא חוכרת. עם שיגורו לחלל ב־2019 של עמוס 17, בחלל תלו תקוות רבות בהזמנות משמעותיות מלקוחות ביבשת אפריקה אך עם פרוץ מגפת הקורונה ב־2020 השוק הגיב בסטגנציה שהובילה להקפאת תקציבים ולכך שלתוצרי הלוויין אין די ביקוש.
בשנת 2026 צפוי הלוויין עמוס 3, שבאמצעותו חלל מספקת שירותים לממשלת ישראל, לסיים את פעילותו. לקראת מועד זה המדינה שואפת להפעיל לוויין תקשורת משלה, שייקרא דרור וייבנה גם הוא כמו לווייני אופק, על ידי תעשייה האווירית. בהפעלת לוויין כזה, המדינה תחדל להיות לקוחה משמעותית של חלל תקשורת.
מחלל נמסר בתגובה: "אנו פועלים מול הגופים המוסמכים כדי להשיג את האישורים כדין". ממשרד האוצר, שמפעיל את הוועדה הבין־משרדית להשקעות זרות, לא נמסרה תגובה.