סגור
יעקב פרנקל
יעקב פרנקל. יחזק את הדירקטוריון (צילום: עמית שעל)

הרכש החדש של אמיר דיין: הנגיד לשעבר יעקב פרנקל

פרנקל יכהן כדירקטור בחברת הנדל"ן ויויון, שהאג"ח שלה נסחרות בבורסת יורונקסט. המינוי מגיע במקביל למיחזור חוב של החברה בהיקף 1.4 מיליארד יורו. נראה כי פרנקל אמור לסייע לה בגיוסי הון עתידיים מגופים מוסדיים בחו"ל

אמיר דיין, בעל השליטה בחברת הנדל"ן ויויון (Vivion), גייס את נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל לתפקיד דירקטור בחברה.
פרנקל שימש כנגיד בשנים 1991‑2000. קודם לכן היה הכלכלן הראשי וראש תחום המחקר בקרן המטבע הבינלאומית ופרופסור לכלכלה באוניברסיטת שיקגו. לאחר כהונתו בבנק ישראל כיהן כיו"ר מריל לינץ' אינטרנשיונל עד 2004. מאותה שנה ועד 2009 פרנקל היה סגן יו"ר קבוצת AIG הבינלאומית. מ־2009 ועד לתחילת 2020 כיהן כיו"ר ג'יי.פי מורגן אינטרנשיונל.
שכרו של פרנקל כדירקטור בוויויון יהיה יותר מעשרות אלפי ליש"ט בשנה. נראה כי הסיבה למינויו, מעבר לניסיונו הפיננסי, היא חיזוק הדירקטוריון בגורם בעל רזומה עשיר מול הגופים המוסדיים. מדובר בעיקר בגופים אירופיים ואמריקאים משום שבוויויון אין נוכחות של מוסדיים ישראליים. לפרנקל היכרות עם הגופים הפיננסיים הבינלאומיים הגדולים ונוכחותו עשויה גם לסייע לויויון בגיוסי חוב והון עתידיים.
ויויון היא חברה פרטית שמניותיה אינן נסחרות אבל איגרות החוב שלה נסחרות בבורסת יורונקסט האירופית. החברה פועלת בתחום הנדל"ן באירופה, בעיקר באנגליה ובגרמניה.
המינוי של פרנקל מגיע במקביל למיחזור חוב גדול של ויויון. לפני שבועיים הנפיקה ויויון סדרת אג"ח פרטית למשקיעים מוסדיים בהיקף של 1.4 מיליארד יורו, שמחליפה שתי סדרות קיימות של החברה שהיו אמורות להיפרע בשנה הבאה וב־2025.
המשקיעים הקיימים רכשו את הסדרה החדשה בהיקף של 1.25 מיליארד יורו, בעוד משקיעים חדשים ביצעו רכישות בכ־150 מיליון יורו. עם המשקיעים הישראליים ניתן למנות את חברות הביטוח הפניקס ומגדל, שרכשו אג"ח של החברה הבת גולדן.
הסדרה החדשה תישא ריבית של 6.5%, בעוד הסדרות הקודמות היו בריבית של 3%. על פניו, זו הרעה מבחינת ויויון, שכעת תישא בהוצאות מימון גדולות יותר, אולם לנוכח גובה הריבית בעולם מדובר בריבית סולידית למדי. כיום הריבית של הבנק המרכזי האירופי עומדת על 3.75%. ויויון התחייבה לשמור על יחס התחייבות לנכסים (LTV) שלא יעלה על 65%. בנוסף, התחייבה למשוך דיבידנד של 200 מיליון יורו מחברה־בת שבה היא מחזיקה 50%, כך שהחלק שלה יעמוד על 100 מיליון יורו.
לויויון יש נכסים בבריטניה ובגרמניה בשווי 5.2 מיליארד יורו (נכון לסוף 2022). את 2022 סיימה עם הכנסות של 233 מיליון יורו, עלייה של ־17% בהשוואה ל־2021, אולם שערוכים שליליים בהיקף של 325 מיליון יורו הובילו אותה להציג הפסד של 317 מיליון יורו. ה־FFO הסתכם ב־108 מיליון יורו, עלייה של 12%. בסוף 2022 היו בקופת החברה 839 מיליון יורו.