סגור
כובע דגל מונית גט Gett
מונית של Gett (צילום: שאטרסטוק)

בלעדי
מזרחי והפועלים יעמידו לפנגו את מלוא המימון לרכישת גט

שני הבנקים יעניקו לבעלי אפליקציית החניה פנגו 560 מיליון שקל למימון עסקת הרכישה של חברת המוניות גט. בענף מעריכים שפנגו תיכנס בהמשך גם לפעילות הקורקינטים. בעלי המניות בגט יחלקו ביניהם כ־140 מיליון שקל

עסקת פנגו–גט מתקדמת במהירות. ל"כלכליסט" נודע כי פנגו כבר השיגה מימון של כ־560 מיליון שקל לעסקה משני בנקים – הפועלים ומזרחי טפחות שיתחלקו במידה שווה בהעמדת ההלוואה לפנגו לצורך הרכישה. עוד נודע כי הרוכשים ישעבדו לבנקים את מניות גט שיירכשו כערבות להלוואה.
היקף העסקה יהיה כ־700 מיליון שקל משום שבעלי המניות של גט יחלקו ביניהם כ־140 מיליון שקל שנמצאים בקופתה של חברת המוניות. החלוקה תיעשה כדיבידנד עוד לפני השלמת עסקת הרכישה. הקרן השבדית VNV, שמחזיקה ב־43% ממניות גט, תקבל כ־60 מיליון שקל מהסכום והשאר יתחלק בין יתר בעלי המניות שהגדול ביניהם הוא קרן אקסס של לן בלווטניק שמחזיקה ב־20%.
ההכרזה על העסקה צפויה בחודש הקרוב. הסיבה לכך שהעסקה טרם נסגרה היא ניסיון נוסף של פנגו, המנוהלת בידי יונתן אלון, ללחוץ את המחיר עוד כלפי מטה תוך ניצול העובדה שלבעלי המניות של גט אין אלטרנטיבה טובה יותר.
המגעים שהיו לגט לפני כמה חודשים עם קרן פורטיסימו שמנוהלת בידי יובל כהן לא צלחו. פורטיסימו מחזיקה במתחרה הקטנה יותר של פנגו, CELLO, שידועה יותר בשם סלופארק. פורטיסימו קיבלה בלעדיות על העסקה אבל המחיר שהיתה מוכנה היה נמוך מדי עבור בעלי המניות של גט.
העובדה ששני בנקים מרכזיים מוכנים לתת לפנגו את מלוא סכום הרכישה מעידה על עוצמתה של הרוכשת ועל האמון במודל העסקי שלה ובבעלי המניות החזקים שלה. פנגו מקבלת 1.9 שקלים על כל תשלום בחניונים באמצעות האפליקציה שלה, ועבור חניה ברחוב היא מקבלת מהעיריה כ־2% מדמי החניה. שירות הפרימיום שלה לתזכורת להפסקה אוטומטית של החניה לאחר עזיבת האזור כרוך בתשלום נוסף של 13 שקל בחודש. פנגו מחזיקה ביותר מ־80% מנתח השוק בארץ וכמו כן יש לה גם שירותי שטיפת רכב וטעינת רכבים חשמליים.
פנגו מוחזקת בידי האחים שי וגיל וייל (56), מבעלי אסם לשעבר, קרן תשתיות ישראל (תש"י) ומשקיעת העוגן שלה חברת הביטוח הראל, וצבי ברק הבעלים של חברת קיסריה. תש"י וצבי ברק רכשו בסוף 2020 מידי משפחת וייל 44% ממניות פנגו לפי שווי חברה של 550 מיליון שקל.
למרות האיתנות הפיננסית שלה, פנגו איננה בעלת אמצעים לרכוש את גט ממקורותיה העצמיים בלבד, אך בעלי המניות שלה צפויים להעניק ערבויות לבנקים. ההלוואה הבנקאית הגדולה תמנע את הצורך בהזרמת הון מצד בעלי המניות של פנגו לעסקה, בניגוד להערכות קודמות.
האפליקציה של פנגו פותחה בידי שלמה זייטמן, יורם רומם ועמוס שטנר והתמזגה עם מילגם ב־2007. מילגם נרכשה בידי קרדן ב־2011 וזו מכרה אותה למשפחת וייל ב־2018. רועי אלבז היה האיש שתחתיו כמנכ"ל עשתה פנגו את הדרך למעלה, ולפני שנה פרש לאחר 14 שנה בתפקיד.
המטרה של פנגו ברכישת גט היא להגדיל משמעותית את היצע השירותים שלה ללקוחות. פורטיסימו היתה כנראה הראשונה שתכננה זאת עבור סלופארק שבבעלותה, במהלך שיכול היה לשנות לחלוטין את נתחי השוק בפעילות אפליקציות החניה, אבל היא העריכה שגט לא שווה יותר מ־150 מיליון דולר.
1 צפייה בגלריה
שי וייל ממנהלי עסקי משפחת וייל
שי וייל ממנהלי עסקי משפחת וייל
שיי וייל, מבעלי פנגו. מתרחבת בתחבורה
(צילום: אוראל כהן)
עם רכישת גט, פנגו תוכל להציע מעבר לשירותי החניה גם שירותי הסעות ומשלוחים. בעזרת האפליקציה תוכל החברה לנסות לזהות מתי הלקוח זקוק למונית, ולפי התנהלות קבועה שלו לספק לו אותה. מאמצי ההתרחבות של החברה לאחר רכישת גט צפויים להיות מופנים בעיקר לשוק המוסדי העסקי, שם הפוטנציאל עדיין קיים וכיום מהווה עד שליש מההכנסות של שתי החברות.
בשוק שירותי הרכב מעריכים שפנגו לא תעצור עם הרכישה של גט, אלא היא צפויה להיכנס גם לפעילות הקורקינטים, שתהווה סינרגיה נוספת לפעילותה ותאפשר ללקוח שחנה בחניון להשלים את הנסיעה ליעד על גבי קורקינט, במיוחד כשמדובר בשטח עירוני צפוף שבו יש יתרון לכלים דו־גלגליים.
גט, שהוקמה ב־2010 בידי דייב רייזר ורועי מור, עברה לא מעט תהפוכות ושינויים, בהם פרישה דרמטית של רייזר ב־2022. הפרישה של רייזר אירעה שנה אחרי שהקרן השבדית VNV Global נכנסה להשקעה בחברה בסכום כולל של של 111 מיליון דולר. כיום מנוהלת גט בידי מטאו דה רזני שהיה מנהל הפעילות בלונדון. בספטמבר האחרון הפחיתה הקרן את שווי גט בדו"חותיה הרבעוניים ל־265 מיליון דולר. בהמשך, בדו"חות הרבעון השלישי השווי הופחת ל־257 מיליון דולר, ובדו"חות השנתיים של הקרן הופחת השווי ב־24% נוספים ל־222 מיליון דולר בלבד. זהו השווי שסביבו תימכר כנראה החברה.
בעלי המניות של גט נחושים למכור את החברה ולהשלים את העיסקה במהירות, גם בכדי לא להידרש לגיוס נוסף. בחברה הושקעו עד היום 900 מיליון דולר, והמכירה היא מעין הודאה בכישלון המודל העסקי של גט. ההשקעה הגדולה ביותר, 300 מיליון דולר, היתה של חברת הרכב פולקסווגן ב־2016, כחלק מכוונתה להיכנס לשוק שירותי התחבורה, אולם ההשקעה נמחקה מאז.
הכישלון של גט סומן בעיקר בניו יורק, שם רכשה את אפליקצית המוניות ג'ונו תמורת 200 מיליון דולר אולם החברה הממוזגת התקשתה לעמוד בתחרות מול אובר.
גט היתה פעילה ברוסיה אך יצאה משם בעקבות מלחמת אוקראינה. כיום היא פעילה בכמה ערים גדולות בבריטניה אך הפעילות המרכזית שלה היא בישראל שאחראית לשני שלישים מההכנסות - כ־25 מיליון שקל בשנה.
עיסקת המימון צפויה להיסגר בימים הקרובים, אולי עוד לפני שפנגו וגט יחתמו על הסכם הרכישה. מי שממלא תפקיד פעיל במו"מ מלבד פנגו עצמה הוא ירון קסטנבאום, מנהל קרן תש"י שבעבר החזיקה במניות פנגו, מכרה אותן ומאוחר יותר רכשה שוב.