סגור
מ"מ ראש רשות שוק ההון עמית גל חדש
מ"מ ראש רשות שוק ההון עמית גל (צילום: מארק קניימן, לע"מ)

בפעם השישית: תוארך כהונתו של עמית גל כממונה הזמני על רשות שוק ההון

כהונתו אמורה הייתה להסתיים בסוף מרץ והיא תוארך עד סוף אפריל; אז צפויה ועדת איתור, בראשה עומד מנכ"ל משרד האוצר, להכריז על מינוי ממונה קבוע; גל מכהן כמ"מ מזה שנה וחצי, לאחר עזיבתו המפתיעה של קודמו בתפקיד משה ברקת

כהונתו של עמית גל כממונה הזמני על רשות שוק ההון, שאמורה הייתה להסתיים בסוף החודש, תוארך בחודש ימים עד לסוף אפריל, אז צפויה ועדת האיתור להכריז על ממונה קבוע.
גל מכהן כממלא מקום רשות שוק ההון מזה שנה וחצי, מאז ספטמבר 2022, לאחר עזיבתו המפתיעה של הממונה הקודם משה ברקת. זהו פרק זמן חריג לכהונה במילוי מקום. מכיוון שהחוק מתיר הארכה של שלושה חודשים בכל פעם, הארכת המינוי הנוכחית של גל היא השישית במספר.
לפני כחודשיים הודיע משרד האוצר על הקמתה של ועדת איתור לתפקיד, בראשה עומד מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר. מבין המועמדים המובילים לתפקיד, פרט לגל עצמו, צוינו שמותיהם של ברוך לוברט היועץ המשפטי של הרשות, הראל שרעבי סגן בכיר לשעבר ברשות, ושל יואב בן אור מנכ"ל עמיתים לשעבר. בנוסף להם ישנם עשרה מועמדים נוספים.
לפי חוק שירות המדינה, הארכת כהונה לפרק זמן של יותר מחצי שנה דורשת את אישור נציב שירות המדינה והיועצת המשפטית לממשלה, ורק בהינתן "נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, וכל עוד מתקיימות נסיבות מיוחדות כאמור".
משרד האוצר מעולם לא ציין פומבית מהן אותן נסיבות מיוחדות שמצדיקות מילוי מקום במשך זמן כה ארוך. אמנם התפרקות הממשלה הקודמת, שהפכה לממשלת מעבר, עיכבה את תהליך האיתור של ממונה קבוע, אך הממשלה הנוכחית שפועלת מסוף 2022 לא טרחה לקדם מינוי קבע לאחד הרגולטורים הפיננסיים החשובים במשק, שאחראי על למעלה מ-2.5 טריליון מכספי הציבור.
אי-מינוי ממונה קבוע פוגע בעצמאות הרשות, זאת לאור מאזן הכוחות המובנה בסיטואציה שבה שר האוצר יכול למנוע את הפיכת המינוי הזמני לקבוע. מעבר לכך, לממונה זמני לגיטימציה מופחתת להנעת תהליכים אסטרטגטיים ארוכי טווח שמטרתם לייעל ולשפר את שוק החיסכון והביטוח. בנוסף לכך, מאז דצמבר 2022 עזבו ארבעה סגנים את הרשות, לרובם לא מונו מחליפים, כך ששדרת ההנהלה של הרשות סובלת מאיוש חלקי שפוגע בתפקודה.
ממשרד האוצר נמסר כי "הליך המינוי של ממונה קבוע צפוי להסתיים בעוד כחודש ימים. מינויו של מר גל יוארך בהתאם". עם זאת, הארכת הכהונה טרם אושרה סופית, וממשרד המשפטים נמסר כי הבקשה להארכת כהונתו של גל טרם התקבלה, וכי המשרד יבחן את הנימוקים כשהבקשה תגיע. מנציבות שירות המדינה, שכאמור אמורה גם כן לאשר את ההארכה, טרם התקבלה התייחסות.
מנציבות שירות המדינה נמסר: "כיום בהתאם לחוק המינויים, ההארכה של עמית גל היא עד סוף חודש מרץ. טרם נתקבלה בקשה ממשרד האוצר להאריך את המינוי".