סגור

תחזית: ענקית הטכנולוגיה ההולנדית תזנק לשווי של חצי טריליון דולר

חברת הטכנו' הגדולה באירופה, ASML, היא הבורג המרכזי בתעשיית המוליכים למחצה העולמית, כך לפי בכירים בסקטור; היא היחידה בעולם שמספקת מכונות לייצור המוני של תבניות על סיליקון המשתמשות בקרינה אולטרה סגולה; "ככל שיותר מדינות ישקלו את הטכנו' הזו כחלק מרכזי בריבונות שלהן, כך ימכרו יותר מכונות"

שווי השוק של החברה ההלנדית ASML המייצרת ציוד טכנולוגי המשמש לייצור מוליכים למחצה, צפוי לטפס מ-302 מיליארד דולר ליותר מ-500 מיליארד דולר במהלך השנה הבאה, כך לפי שני משקיעים בכירים בסקטור הטכנולוגיה. מניית החברה נסחרת בבורסות אמסטרדם וניו יורק.


באתר CNBC דיווחו כי המשקיעים, ניית'ן בניאך (Nathan Benaich) מייסד ושותף בקרן ההון סיכון 'אייר סטריט קפיטל', ואיאן הוגארת' שמכר את סטארט-אפ הבינה המלאכותית 'סונגקיק' ל'וורנר מיוזיק גרופ', כתבו בדו"ח השנתי שלהם על תחום הבינה המלאכותית - כי חברת הטכנולוגיה הגדולה ביותר באירופה היא הבורג המרכזי של תעשיית המוליכים למחצה העולמית.

2 צפייה בגלריה
ציוד של ASML המשמש לייצור מוליכים למחצה
ציוד של ASML המשמש לייצור מוליכים למחצה
ציוד של ASML המשמש לייצור מוליכים למחצה
(בלומברג)

החברה, שנוסדה ב-1984, מספקת ליצרניות השבבים חומרה, תוכנה ושירותים לייצור המוני של תבניות על סיליקון בשיטה הנקראת ליתוגרפיה (lithography). זו החברה היחידה בעולם שמספקת את מכונות הליטוגרפיה המשתמשות בקרינה אולטרה סגולה (EUV) שחברות כמו יצרנית השבבים TSMC זקוקות להן כדי לייצר את השבבים הקטנים והמורכבים ביותר. לכל מכונה כזו יש מעל 100 אלף חלקים ועולה 150 מיליון דולר. משלוח של המכונה מתבצע ב-40 מכולות או 4 מטוסי ג'מבו.
מספר חברות שבבים חוו עלייה במחיר המניות שלהן בשל המחסור העולמי בשבבים מאז פרוץ הקורונה, אך הוגארת' מציין כי למחיר המניה של ASML יש עוד מקום לצמוח. לדבריו, שווי השוק של החברה אינו באותו סקאלה כמו של אנבידיה או TSMC משום שהיא חברה שהמטה שלה באירופה, שם ערכן של חברות ההיי טק נמוך יותר מאשר בארה"ב, וגם מפני שהטכנולוגיה שלה היא יותר מאחורי הקלעים.
שווי השוק הנוכחי של אנבידיה הוא 521 מיליארד דולר ושל TSMC הוא 533 מיליארד דולר. אך הצמיחה של ASML תתבסס על הרצון של חלק מהמדינות לייצר בעצמן שבבים והלפחית את התלות במדינות אחרות. מרבית השבבים בעולם מיוצרים כיום באסיה.
"אם סין עומדת לבנות את המקבילה למה ש-TSMC היא כיום, או מקבילה לחברות המוליכים למחצה האמריקאיות המובילות, הם יצטרכו לקנות הרבה מהמכונות הללו", הוסיף הוגארת'. "כך שככל שיותר מדינות ישקלו את הטכנולוגיה הזו כחלק מרכזי בריבונות שלהן, כך ימכרו יותר מכונות".

2 צפייה בגלריה
ציוד של ASML המשמש לייצור מוליכים למחצה
ציוד של ASML המשמש לייצור מוליכים למחצה
ציוד של ASML המשמש לייצור מוליכים למחצה
(בלומברג)

בחודש שעבר הודיעה החברה כי היא מצפה לעלייה במכירות בעשור הקרוב, וההערכה היא כי ההכנסות השנתיות יעמדו על 24-30 מיליארד יורו (28-35 מיליארד דולר) עד 2025, ושולי הרווח יעלו לטווח שינוע בין 54%-56%. התחזית הזו גבוהה משמעותית לעומת התחזית הקודמת להכנסות בטווח שבין 15-24 מיליארד דולר.
"אנחנו רואים הזדמנויות צמיחה משמעותיות גם אחרי 2025", נמסר בהודעה מהחברה, שהוסיפה כי ההערכה היא ששיעור הצמיחה השנתי בהכנסות יעמוד על סביבות 11% בין 2020-2030. ב-12 החודשים האחרונים מחיר המניה הנסחרת בבורסת אמסטרדם הוכפל, כשעלה מ-328 יורו ל-646 יורו ביום שישי. ב-23 בספטמבר טיפסה המניה לשיא של 753 יורו.