סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

משבר חדש מאיים על ייצור השבבים: מחסור חמור בסיליקון, המחירים מזנקים ב-300%

סין, שהיא היצרנית הגדולה ביותר בעולם של סיליקון גולמי, הודיעה שתצמצם את היקפי הייצור של הסיליקון כדי לצמצם את עלויות החשמל הגבוהות והדבר הוא מכה קשה לתעשייה הזו. המחיר עלה עקב כך ל-10,000 דולר לטונה. קיים מחסור גם באלומיניום ונחושת

המחסור החמור בשבבים שנוצר כתוצאה מהזינוק בביקושים לאור מגיפת הקורונה כבר פוגע במגוון תעשיות. כעת מתברר שמכה נוספת צפויה לנחות על התחום - מחסור בסיליקון גולמי (Silicon Metal) שנוצר עקב ירידה חדה בייצור בסין.
לפי דיווח סוכנות בלומברג אמש, הסיבה לכך היא משבר האנרגיה העולמי, כאשר סין הודיעה שתצמצם את היקפי הייצור של היסוד השני הכי נפוץ בכדור הארץ בצורה דרסטית.
הבעיה של סין היא עלויות החשמל הגבוהות. כדי לצמצם את ההוצאות המדינה הענקית החלה בצמצום היקפי הייצור. מדובר במכה קשה לתעשייה הזו שכן סין היא היצרנית הגדולה ביותר בעולם של סיליקון גולמי - הרבה לפני כל מדינה אחרת. התוצאה היא זינוק מסיבי של 300% במחירי הסיליקון.
המצב חמור עד כדי כך שחברות כימיקלים שאחראיות על העיבוד של הסיליקון והפיכתו לחומר גלם למוצרי אלקטרוניקה ותעשייה נאלצו לעצור את המכירות של מוצריהן בגלל המחסור. כך למשל ענקית הכימיקלים הנורבגית Elkem ASA הודיעה ביום שישי האחרון על עצירת המכירות של מוצריה שמשמשים כחומרי גלם בתעשיות רבות ובכללן תעשיית הטכנולוגיה.
1 צפייה בגלריה
שבב מחשב צ'יפ סיליקון
שבב מחשב צ'יפ סיליקון
שבב מחשב מסיליקון
(צילום: שאטרסטוק)
10,000 דולר לטונה סיליקון
סיליקון מרכיב כ-26% מקרום כדור הארץ ומשמש כחומר גלם בייצור של מוצרים רבים - ממעבדי מחשבים, כלי רכב, בטון, קרמיקה וכמובן זכוכית. צמצום העיבוד של מתכת סיליקון, הצורה הגולמית של היסוד, צפוי לגרום למחסור חמור בשלל מוצרים ולזינוק במחירים. וזה לא רק סיליקון (צורן) שגורם לצרות, גם מגנזיום סובל מצמצום בעיבוד שלו בסין בגלל אותן סיבות וגם הוא מהווה אבן בנייה חשובה לרכיבים רבים.
סין הורתה ליצרני הסיליקון העיקריים במחוז יונאן לצמצם בכ-90% את הפעילות שלהם כדי לחתוך בהוצאות האנרגיה העצומות. התוצאה היא שטונה סיליקון שנמכרה בין 1,200 ל-2,600 דולר לפני ספטמבר זינקה פי 4 לכ-10,000 דולר לטונה כעת. מדיניות הצמצום הסינית צפויה להימשך בין ספטמבר לדצמבר, אך כלל לא ברור שממשלת סין לא תמשיך אותה. המזל הוא שמחוזות יונאן וסצ'ואן מחזיקים בכ-33% מסך יכולת הייצור הסינית. את החלק הארי של ההפקה מבצעים במפעלים בשינז'יאנג שם עדיין לא יושמו מגבלות ייצור.
מחסור באלומיניום ונחושת
המחסור מצטרף לצמצום בזמינות של חומרי גלם נוספים כגון אלומיניום ונחושת, שגם הם מהווים חלק חשוב בייצור מוצרים טכנולוגיים. האפשרויות כעת יהיו או לגלגל את העלויות הגבוהות הלאה ללקוח הסופי - קרי אנחנו - או לקחת נשימה עמוקה ולספוג את העליות בתקווה שאלה ירדו בעוד כמה חודשים. אבל בינתיים המצב פוגע גם באיכות הסביבה למשל בגלל הזינוק בעלויות של תאים פוטו-אלקטריים שמשמשים בקולטי שמש לדוגמה. זאת אומרת שעלות הפקת חשמל מתחדש מהשמש תהפוך לפחות כדאית לעומת אנרגיות פוסיליות כגון נפט, גז או פחם.
בשלב הנוכחי מומחים מעריכים שהיקפי הייצור לא יחזרו לעצמם לפני הקיץ הבא, כלומר, עוד כשנה מהיום. אך חלק מהם גם מסבירים שהמחסור נובע משילוב של גורמים ולא רק מבעיית האנרגיה. ושגם אם מצב האנרגיה היה טוב עדיין היינו חווים מחסורים מעין אלה. כך או כך, התוצאה היא שכנראה שנצטרך לספוג עלייה במוצרי טכנולוגיה ודומיהם לפחות בשנה הקרובה. מה שאומר שאולי אפשר לוותר על שדרוג המחשב או הסמארטפון השנה ולחכות לתקופה טובה יותר.