סגור

שבוע היסטורי ללירה הטורקית: זינקה ב-44%

הלירה הטורקית רשמה את השבוע החזק ביותר בתולדותיה - בעקבות תוכנית האנטי-דולריזציה של הנשיא ארדואן; "האזרחים המירו כ-900 מיליון דולר ללירה"

הלירה הטורקית סגרה את השבוע החזק ביותר שלה בהיסטוריה, אחרי שניתרה ב-44% בעקבות התוכנית הכלכלית שהציג הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.


ביום שני עוד צלל המטבע לשפל של כל הזמנים – 18.4 לירות לדולר, אחרי הידרדרות בת חודשים שנבעה מהורדת שיעורי ריבית, לה דחף ארדואן, וחששות מסחרור אינפלציוני. ואולם בהמשך אותו יום חשף הנשיא תוכנית שנועדה לעודד את האזרחים לחסוך לירות במקום דולרים, תוך הבטחה כי הממשל ישלים עבור החוסכים את פערי שער החליפין.
תוכנית האנטי-דולריזציה של ארדואן הביאה לארבעה ימים רצופים של עלייה בערך הלירה, בהם המירו אזרחי טורקיה כ-900 מיליון דולר ללירה, כך לפי שר האוצר הטורקי, נוראדין נבטי. היום דווקא איבדה הלירה 4% לרמה של 11.85 לדולר.

1 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן
(צילום: איי אף פי)

הלירה קיבלה דחיפה גדולה ממה שסוחרים וכלכלנים מכנים "מכירות דולר בדלת האחורית" על ידי בנקים ממשלתיים במדינה, בתמיכת הבנק המרכזי.
רויטרס דיווחה אתמול כי הבנקים הממשלתיים בטורקיה המרכזי מכרו כמויות גדולות של דולרים בתחילת השבוע בעקבות הודעתו של ארדואן.
"הבנקים הממשלתיים העניקו תמיכה משמעותית לשוק המט"ח, ואולם לא רק הם מכרו דולרים", אמר בנקאי שהעדיף להישאר בעילום שם.
מוקדם יותר החודש הודיע הבנק המרכזי כי מכר דולרים - אף השבוע לא מסר הודעה דומה. בשלושת הימים הראשונים של השבוע לבדם, ירדו עתודות המט"ח של הבנק המרכזי ב-8.5 מיליארד דולר, כך לפי חישובי בנקאים שדיברו עם רויטרס. מתחילת דצמבר הצטמקו היתרות ב-18 מיליארד דולר.
ארדואן אמר היום כי כלכלת טורקיה עוברת "שינוי היסטורי", וכי היא תיכלל בסופו של דבר בין עשר הכלכלות הגדולות בעולם. "השינוי הזה החל לפני זמן רב. נטשנו את הגישה הקלאסית שלפיה יש לשלוט באינפלציה באמצעות שיעור הריבית", הוא אמר. לדבריו, במקום זאת, הממשלה מעדיפה מדיניות כלכלית הנותנת עדיפות לצמיחה המבוססת על השקעה, ייצור, יצוא ועודף במאזן המסחר.