סגור

הפוש של ארדואן - הלירה הטורקית מתעוררת לשיא של חודש; השקל ביום חזק

מנהיג טורקיה מצליח בינתיים לשנות את המגמה, אחרי שהציג בשני תוכנית כלכלית וחילץ את המטבע משפל היסטורי של 18.36 לירה לדולר: המטבע האמריקאי ביום רביעי של ירידות ונסחר תמורת 10.23 לירה לדולר; ובשוק המקומי - הדולר יורד ל-3.15 שקלים, היורו במגמה דומה

השקל מתחזק היום לעומת המטבעות העיקריים: הדולר נסחר תמורת 3.15 שקלים, היורו נסחר ב-3.57 שקלים. בשוק המט"ח העולמי נסחר הדולר ביציבות מול סל 6 המטבעות המובילים.


עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "העודף בשירותים עדיין מנצח את הגירעון בסחורות ותומך בחוזקו של השקל בטווח הארוך. העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים עמד על 5.3 מיליארד דולר ברבעון השלישי (על פי נתונים מנוכים עונתיות), כ-5 אחוזים מהתוצר ב-4 הרבעונים האחרונים. עודף של כ-10 מיליארד דולר בחשבון השירותים מפצה על גירעון של כ-6 מיליארד דולר בחשבון הסחורות. על פי הנתונים הראשוניים מגמה זו נמשכה גם ברבעון הנוכחי, דבר שתומך בגורמים המבניים שמחזקים את השקל. זאת בנוסף להמשך הגידול בהשקעות ישירות זרות (FDI) שעמדו על 5.4 מיליארד דולר ברבעון השליש".

2 צפייה בגלריה
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח
השקל ביום חזק לעומת המטבעות המובילים
(שאטרסטוק)

מומחי המט"ח של הבנק השוויצרי המתמחה בבנקאות פרטית, לומברד אודייר על השקל: "בתחזית האחרונה שלנו לשנת 2021, ברור לנו כעת שהשקל הוא מטבע שהולך להמשיך להתחזק, במיוחד אל מול הדולר. אנו צופים כי עד הרבעון השלישי של 2022, הדולר יעמוד על 3.07 שקלים. למרות שתהיה התחזקות קלה של הדולר עד סוף השנה הנוכחית, ברבעון הראשון של 2022 הוא יחל לרדת מערכו ויעמוד על 3.11, ברבעון השני על 3.09, וברבעון השני כבר יצנח ל-3.07. בבנק מזכירים כי מאזן התשלומים הבריא של השקל מיצב אותו כמטבע בעל ביצועים מצוינים גם ב-2020 וגם ב-2021, וכי הביקוש הכולל לשקל היה חזק ביותר לאור עודף התשלומים החזק של ישראל וזרימת הכספים הזרים הישירה למדינה".
ובשוק העולמי, הלירה הטורקית רושמת יום רביעי ברצף של עליות לעומת הדולר לרמה הגבוהה שלה מאז ה-17.11. כזכור, ביום שני בלילה נסקה הלירה ב-25% ונסוגה משפל של כל הזמנים, ומאז מתחזקת הלירה בהדרגה לעומת המטבע האמריקאי. היום נופל הדולר בעד 15% ונסחר ברמה הנמוכה שלו היום תמורת 10.23 לירה.
טרם הזינוק, רשמה הלירה את הרמה הנמוכה של מעולם לעומת הדולר - שנסחר בשיא תמורת 18.36 לירה לדולר. ואז, הציג מנהיג טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן הציג תוכנית כלכלית במטרה לחזק את המטבע המקומי, אחרי שצלל ביותר מ-60% מתחילת השנה לשפל היסטורי לעומת מקבילו האמריקאי. טרם התוכנית, צנחה הלירה רק החודש ב-40%. אך הדולר שכבר הגיע כאמור לשיא של מעל ל-18 לירה, צנח תוך שעות ל-11 לירה לדולר.
מטרת התוכנית שהציג ארדואן היא לעודד את האזרחים להעדיף לחסוך לירות במקום דולרים, תוך הבטחה כי הממשל ישלים עבור החוסכים את פערי שער החליפין – ובכך לשמור על ערך הלירה של החוסך. נכון לעתה, יותר ממחצית מהחסכונות של אזרחי המדינה נמצאים במטבעות זרים וזהב.

2 צפייה בגלריה
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
התוכנית של נשיא טורקיה אורדאון הזניקה את המטבע המקומי אחרי שפל היסטורי
(צילום: איי אף פי, רויטרס)

הצגת התוכנית הובילה להמרה מיידית של מיליארדי דולרים ללירה טורקית. על כן, רשמה הלירה במהלך יום המסחר כאמור זינוק של 25%, שיא כל הזמנים במסחר התוך-יומי בלירה הטורקית אל מול הדולר, כך דווח ברויטרס.
על הלירה הטורקית אמרו מומחי המט"ח של לומברד אודייר: "הלירה הטורקית מציגה ביצועים לא טובים, זאת בהינתן מאזנים חיצוניים גרועים, חוסר בהירות לגבי המדיניות המוניטרית, יתרות מט"ח נמוכות במיוחד, וגם מגמה חזקה של דולריזציה מקומית (נעשה בטורקיה שימוש נרחב בדולר בנוסף למטבע המקומי). בעדכון אוקטובר שלנו, כבר חזינו מגמת עלייה מתמשכת ב-USDTRY, שאנו צופים שעד סוף 2022 יעמוד על 10.00. עם זאת, תחזית זו מיותרת כעת, כאשר USDTRY עלתה ב-20% תוך שבועות ספורים למעל 11.00 בעקבות הורדת הריבית של הבנק המרכזי הטורקי (CBRT)".