סגור

בלעדי
הפעילות הקמעונאית של בן־משה בדרך לשווי של מיליארד שקל

אקסטרה ריטייל, זרוע הקמעונאות של קבוצת רבוע כחול שבבעלות מוטי־בן משה, השלימה את רכישת השליטה ברשת חנויות בגדי היוקרה לגברים גאנט, ובוחנת הנפקה לפי שווי של מיליארד שקל. החברה צופה שתגיע להכנסות של מיליארד שקל ב־2023

מוטי בן־משה ממשיך במסע ההתרחבות שלו בקמעונאות וחושף לראשונה בפירוט את המספרים של הפעילות לקראת אפשרות הנפקתה לפי שווי של כמיליארד שקל. מהלך ההנפקה נבחן בימים אלו וטרם התקבלה החלטה סופית בעניין, אולם ככל שההנפקה תצא לפועל, הכוונה היא לבצע אותה בתוך שנה או שנתיים.


ל"כלכליסט" נודע כי בשבוע האחרון השלימה אקסטרה ריטייל, זרוע הקמעונאות של רבוע כחול שבבעלות בן־משה (100%), את רכישת השליטה ברשת החנויות גאנט (GANT) וביבואנית המותג לישראל. למעשה, אקסטרה ריטייל רוכשת 50.01% מחברת GUS, שמחזיקה ברשת החנויות של גאנט ובזיכיון, וכן מייבאת לארץ את מותג האופנה ההולנדי ג'י־סטאר (G Star). סכום הרכישה לא נמסר, אולם זוהי הרכישה הראשונה של חברה שאקסטרה ריטייל מבצעת בעידן בן־משה שלא מתבצעת בשל מצב של לחץ מצד המוכרים. גאנט, מותג בגדי יוקרה לגברים, פועל באמצעות עשר חנויות בישראל, אך המוצרים של החברה נמכרים גם ברשתות נוספות. למעשה, באמצעות הרכישה הזו, אקסטרה ריטייל נכנסת לראשונה לתחום ההלבשה הכללית שאיננה הלבשה תחתונה.

2 צפייה בגלריה
מימין מוטי בן משה בעל השליטה באקסטרה ריטייל והמנכ"ל דודי כהן
מימין מוטי בן משה בעל השליטה באקסטרה ריטייל והמנכ"ל דודי כהן
מימין: מוטי בן־משה, בעל השליטה באקסטרה ריטייל, והמנכ"ל דודי כהן
(צילום: אוראל כהן)

עוד נודע כי ורידנון, מותג של אקסטרה ריטייל שפועל בתחום מוצרי הטקסטיל לבית, עומד להתחיל לייצא את המוצרים שלו לרשת גדולה בספרד. כמו כן נודע כי בקרוב אקסטרה ריטייל תחתום על עסקה שבמסגרתה תקבל זיכיון לרשת בגדי ספורט.

מסע התרחבות משמעותי

בתוך כך, אקסטרה ריטייל חושפת לראשונה בפירוט את הפעילות והתוצאות הכספיות שלה. אקסטרה ריטייל הוא למעשה שמה החדש של נעמן גרופ. ב־2016 רכש בן־משה את הבעלות המלאה על קבוצת רבוע כחול, שהיתה בשליטת שרגא בירן ודודי ויסמן, מידי מחזיקי האג"ח של החברה בתמורה ל־600 מיליון שקל, כשמרבית הסכום הוזרמה לתוך החברה. במסגרת הרכישה קיבל לידיו בן־משה שלל פעילויות, דוגמת פעילות נדל"ן שמרוכזת בחברה־הבת הציבורית רבוע כחול נדל"ן, פעילות אנרגיה שמרוכזת בחברה־הבת הציבורית דור אלון, וכן פעילות של קמעונאות בדמות נעמן גרופ, שהיתה ציבורית גם כן. באותה העת זרוע הקמעונאות כללה את הפעילות של נעמן, שמפעילה רשת חנויות למכירת כלי מטבח, ואת ורדינון.
ביולי 2017 השלים בן־משה את רכישת מלוא המניות של נעמן גרופ בתמורה ל־21 מיליון שקל ולפי שווי של 95 מיליון שקל, כך שנעמן גרופ נמחקה מהמסחר. באותה העת הצהיר בן־משה שאין לו עניין בתחם הקמעונאות ושהוא שואף למכור את נעמן גרופ הפרטית, או לחילופין להרחיב את תחומי הפעילות שלה לאזורים נוספים כדי לפזר סיכונים.


ואכן, בן־משה פעל כדי להרחיב בצורה משמעותית את הפעילות של אקסטרה ריטייל. כך, ב־2019 רכשה הקבוצה את חברת צוקר, שמייבאת ומשווקת כלים וציוד למטבח המקצועי, ובכוונת אקסטרה ריטייל להתרחב עוד בתחום זה. בסוף אותה שנה רכשה החברה את השליטה ברשת עיצוב הבית אורסן הום סטייל, מהסיטואניות הגדולות בארץ בתחום כלי המיטה והווילונות. הרכישה הזו בוצעה בעת שאורסן הפסידה 3.5 מיליון שקל בינואר־אוגוסט של 2020, ואקסטרה ריטייל העבירה אותה לרווח של 1.8 מיליון שקל עד סוף 2020. בספטמבר 2020, מעט לפני שהקורונה פרצה לחיינו בסערה, אקסטרה ריטייל רכשה את רשת ההלבשה התחתונה בוניטה דה מאס שנקלעה לקשיים תמורת 9.5 מיליון שקל בלבד. כמה חודשים לאחר מכן רכשה את חברת קורל מודל, שמייצרת ומשווקת את המותג הפרטי של בגדי הים בננה, SIS ומותגי הלבשה ופנאי נוספים. ביוני האחרון רכשה אקסטרה ריטייל את רשת ההלבשה התחתונה אפרודיטה תמורת 30 מיליון שקל. אפרודיטה מפעילה 50 סניפים ובזכותה הפכה אקסטרה ריטייל לשחקנית השנייה בגודלה בתחום ההלבשה התחתונה.
מי שהוביל את ההתרחבות של אקסטרה ריטייל הוא המנכ"ל דודי כהן שמונה לתפקיד ב־2017 על ידי בן־משה. הגדלת הפעילות והסינרגיה בין המותגים השונים תרמה לכוח המיקוח של החברה מול מרכזי הקניות שבהם היא שוכרת חנויות, לייעול הניהול של שרשאות האספקה ולייעול הניהול הפיננסי, שכעת מתבצע במשותף, וכן הגדילה את היכולת ליצור שת"פים עם קמעונאים בינלאומיים.
וכך, בעוד שבעת שנעמן גרופ נמחקה מהמסחר היא פעלה באמצעות 125 חנויות, נכון לסוף 2021 היא, בשמה החדש, מפעילה 504 חנויות. הצפי של החברה, כך עולה ממצגת שפרסמה, הוא שתגיע ל־800 חנויות עד סוף שנה הנוכחית ול־1,000 חנויות עד סוף 2023. בין היתר, הצמיחה הזו אמורה להתבסס גם על זיכיון נוסף שקיבלה החברה – דיסני הום, רשת ריהוט של אביזרים ומוצרים לבית שמתבססת על מוצרי דיסני למבוגרים. מדובר על מצעי פרימיום ומוצרי ריהוט. המוצרים מעוצבים בסטודיו של אקסטרה ריטייל והם מיוצרים במפעלים מאושרים של דיסני. כיום פועלות כבר שתי חנויות ראשונות של הרשת, בגרנד קניון בחיפה ובקניון TLV בת"א. שתי חנויות נוספות ייפתחו בגבעתיים ובסינמה סיטי בראשל"צ.

175 אלף חברי מועדון

בהתאם, אקסטרה ריטייל צופה עלייה נחשולית בהכנסות. בסוף 2020 מחזור ההכנסות של החברה עמד על 319 מיליון שקל. את 2021 החברה צופה שתסיים עם הכנסות של 502 מיליון שקל, את השנה הנוכחית היא עתידה לסיים לפי התחזית שלה עם הכנסות של 800 מיליון שקל, ולהגיע למחזור הכנסות של מיליארד שקל ב־2023. כלומר, שילוש של ההכנסות בתוך שלוש שנים. ה־EBITDA של החברה צפוי לצמוח בקצב גבוה יותר. אם ב־2020 הוא עמד על 23 מיליון שקל, הרי שב־2023 אקסטרה ריטייל צופה שיעמוד כבר על 105-100 מיליון שקל – זינוק של פי 4.3. שיעור ה־EBITDA מההכנסות צפוי להגיע ל־11.1% ב־2023, בעוד ב־2017 הוא עמד על 4.4% בלבד. העלייה הזו עתידה להיות מושגת חרף צפי לעלייה נמוכה יותר בשיעורי הרווח הגולמי. ב־2017 שיעור זה עמד על 53.8%, והצפי הוא שיגיע ל־59.3% ב־2023. עוד עולה מהמצגת שבמועדון הלקוחות של אקסטרה ריטייל, שנקרא NV CLUB, שהוקם לפני חצי שנה, חברים כבר 175 אלף איש.
על בסיס זה בן־משה בונה על קבלת שווי של כמיליארד שקל לחברה – פי עשרה מזה שלפיו מחק אותה מהבורסה.