סגור
פרסומת של חברת הביטוח בסטי Bestie
התשדיר של בסטי. הטעיית צרכנים? (צילום מסך)

בלעדי
לא חברת ביטוח? המועצה לצרכנות דורשת מבסטי לשקף את הקשר למנורה מבטחים

התשדיר שמציע השוואת מחירי ביטוח מדגיש במלל ובשיר את אי־היות בסטי חברת ביטוח, אולם מנורה מבטחים סוכנויות - חברה־בת בשליטה מלאה של מנורה מבטחים החזקות - מחזיקה ב־50% מהמניות

מנורה מבטחים הטעתה את הצרכנים? בשבועות האחרונים הופיעה בטלוויזיה ובאינטרנט פרסומת לחברת השוואת מחירי הביטוח, בסטי פרייס, שמדגישה כי לא מדובר בחברת ביטוח. זאת בעוד השחקן בסרטון מבהיר כי "להיפך - זו פרסומת ל'לא חברת ביטוח'", ולאחר מכן מלווה אותו תזמורת ששרה "לא חברת ביטוח". גם באתר החברה נכתב כי בסטי אינה מחויבת לאף סוכן או חברת ביטוח, ועל כך היא ניטרלית, אובייקטיבית וחפה מאינטרסים.
בסטי הוקמה בספטמבר 2019 והחלה לפעול ביולי 2020. אולם בניגוד לפרסומיה, חושפת רשימת בעלי המניות ברשם החברות כי מנורה מבטחים סוכנויות, חברה־בת של מנורה מבטחים החזקות, מחזיקה ב־50% מהן. עוד מתברר כי שניים מארבעת הדירקטורים של בסטי הם בכירים במנורה מבטחים: המשנה למנכ"ל מנורה ביטוח שי קומפל וסמנכ"ל הכספים של החברה רן קלמי. מנורה מבטחים סוכנויות היא חברה־בת בשליטה מלאה של מנורה מבטחים החזקות, ובעזרתה הקבוצה מחזיקה בסוכנויות ביטוח. היא גם חברה־אחות של מנורה מבטחים ביטוח.
האחזקה בבסטי מופיעה גם בדו"ח השנתי של מנורה מבטחים ביטוח, שממנו עולה כי היא הלוותה לבסטי, בניהול עידו פרידמן, חצי מיליון שקל שנפרעו ב־2020, וכן העמידה ערבויות של 4 מיליון שקל לבנקים עבור בסטי.
על רקע נתונים אלה שלח ניסים מזרחי, מנהל היחידה למניעת הטעיות בפרסום במועצה הישראלית לצרכנות, מכתב לבסטי, שהגיע לידי "כלכליסט" ובו נכתב כי "בבדיקה שערכה המועצה באתר החברה אין כל פרט על היות החברה בבעלות חברת הביטוח מנורה מבטחים. חברה שמפרסמת ברבים שירות מקצועי ואובייקטיבי להשוואת מחירי ביטוח, ואף מדגישה בפרסום כי אינה מוכרת ביטוחים, ובכך מבקשת לבדל עצמה ממתחרה בשוק ולגרום לצרכנים להעדיפה בקבלת השירות המוצע על פני המתחרה, חייבת בהגינות ושקיפות מוגברת כלפי הציבור, תוך שהיא מיידעת אותו כי היא תאגיד בבעלות אחת מחברות הביטוח הקיימות בישראל". בסוף המכתב המועצה הבהירה שהיא בוחנת צעדים בעניין.
בתגובה לדרישה הסביר יו"ר בסטי גיל פאול למועצה לצרכנות כי החברה משווה בין 11 חברות ביטוח, שהיא אינה חברת ביטוח ואינה מחויבת לאף חברה או סוכנות. עוד הסביר כי מנורה מבטחים החזקות אינה בעלת השליטה, ומדובר בחברה שהיא חברת החזקות שמשקיעה בתחומים נוספים, ולא רק בביטוח.
מזרחי לא השתכנע מהדברים וקבע כי בנסיבות שנוצרו לא ניתן ליצור ניתוק או ריחוק מלא בין השירות שמציעה בסטי לליבת העיסוק של בעלת המניות המשמעותית מנורה מבטחים החזקות. על כן הוא עדיין דורש מבסטי, כצעד ראשון, להבהיר בכל פרסום את הקשר שלה למנורה מבטחים החזקות.