סגור
דנה עזריאלי 25.11.20
דנה עזריאלי (צילום: זיו קורן)

מגדל מנעה מינוי דח"צית ביונט לדח"צית בקבוצת עזריאלי

חברת הנדל"ן המניב הודיעה אתמול כי היא בוחרת להסיר את מועמדותה של אורלי גרטי־סרוסי לדח"צית. זאת על רקע חקירת רשות ני"ע שמתנהלת בחשד לאי־סדרים כספיים בחברת האשראי החוץ־בנקאי יונט קרדיט, שגרטי־סרוסי מכהנת בה כדח"צית

כהונתה של אורלי גרטי־סרוסי כדירקטורית חיצונית (דח"צית) ביונט עלתה לה במועמדותה לתפקיד דח"צית בעזריאלי. חברת הנדל"ן המניב הודיעה אתמול למשקיעים כי היא בוחרת להסיר, בשלב זה, את מינויה של גרטי־סרוסי מסדר היום של האסיפה הכללית ובמקומה להביא את מועמדותה של ורדה לוי לכהונה כדירקטורית חיצונית חדשה בחברה.
דירקטוריון עזריאלי, בהובלת דנה עזריאלי, הסביר את ביטול המועמדות של גרטי־סרוסי לנוכח החקירה שנפתחה ברשות ני"ע בקשר לפעילות של חברת האשראי החוץ־בנקאי יונט וטענות על מועמדותה מצד הגופים המוסדיים.
ל"כלכליסט" נודע כי מי שהובילו את ההתנגדות למינויה של גרטי־סרוסי הן חברת הייעוץ עמדה ומגדל. חברת הביטוח פנתה לחברת הנדל"ן המניב, דרך חברת ייעוץ, כדי שתבהיר את ההחלטה להעלות להצבעה את מועמדותה של גרטי־סרוסי כדח"צית. מגדל סירבה להגיב בנושא, אולם בכירים בתעשייה מסרו כי נציגי חברת הביטוח העבירו לעזריאלי את המסר שלפיו העיתוי למינויה אינו ראוי ולכן הם יצביעו נגד.
בשנים האחרונות המוסדיים שמים דגש עמוק יותר על מינוי דח"צים, מתוך ההכרה כי זו הדרך העיקרית שלהם להשפיע על התנהלות חברות. עזריאלי, שבשליטת משפחת עזריאלי (69.85%), נסחרת בתל אביב לפי שווי של 32.6 מיליארד שקל. מגדל היא בעלת המניות הגדולה ביותר (5%) מבין המוסדיים, עם שווי אחזקה של 1.6 מיליארד שקל. בחירת דירקטורית חיצונית מחייבת על פי חוק החברות את תמיכתם של רוב בעלי מניות המיעוט שמחזיקים בעזריאלי, ובהיות מגדל המוסדי המוביל בחברה, התנגדותה היא מכרעת.
גרטי־סרוסי היתה אמורה להתמנות כדח"צית בעזריאלי לתקופת כהונה ראשונה בת שלוש שנים, החל מ־23 באוגוסט 2022. גרטי־סרוסי כיהנה כדח"צית בחברת האשראי החוץ־בנקאי יונט מאז פברואר 2019, עת הפיכתה לציבורית וכהונתה חודשה לשלוש שנים נוספות במרץ 2021.
מעבר לכהונתה כדח"צית בחברה, גרטי־סרוסי כיהנה בוועדת התגמול שאישרה למשה כחלון, לשעבר שר האוצר, שכר בעלות של 8 מיליון שקל עבור כהונתו כיו"ר יונט. כחלון כיהן כיו"ר בחברת האשראי במשך כשנה ועזב את התפקיד ביוני האחרון אחרי שנודע על שורת אי־סדרים כספיים בהתנהלותה של יונט.
בנוסף, הדח"צית היתה חברה גם בוועדת המאזן שבנתה את הדו"חות הכספיים שנפסלו ברטרוספקטיבה על ידי חברת רואי החשבון EY ואף בוועדה הבלתי תלויה להקצאה פרטית של מניות עבור בעלי השליטה. אותה הקצאה נחשדת על ידי רשות ני"ע כעסקה סיבובית של בעלי השליטה, שבה הם נטלו מהחברה, לכאורה, אשראי לא מדווח לרכישת מניות בכמעט 50 מיליון שקל. עסקה זו, בין היתר, נמצאת בלב החקירה של רשות ני"ע.
בתקופתה של גרטי־סרוסי העניקה יונט אשראי של 47 מיליון שקל, שעלול להתגלות כאבוד, והועלמו צ'קים ביותר מ־10 מיליון שקל, תוך חשד להלבנת הון בסניף נצרת שלה. מהלכים אלו מוטטו את יונט שנסחרה בשיאה בכמעט 300 מיליון שקל באחוזת בית, לשווי נוכחי של 20 מיליון שקל והמסחר במניית החברה הופסק עוד בתחילת חודש יוני. אישור כהונתה של גרטי־סרוסי בעזריאלי אמור היה להיות קפיצת מדרגה עבור הדירקטורית שעד כה התמקדה בעיקר בחברות ציבוריות קטנות יותר. ב־5 השנים האחרונות כיהנה גרטי־סרוסי כדירקטורית במישורים השקעות נדל"ן, א.ש. אוסטרליה ישראל החזקות, אברות תעשיות ושלוש 3 דיאם ייצור דיגיטלי.