סגור
מימין: יו"ר אלביט מערכות מיקי פדרמן והמנכ"ל בצלאל מכליס
מימין: יו"ר אלביט מערכות מיקי פדרמן והמנכ"ל בצלאל מכליס (צילומים: אוראל כהן, עמית שעל)

מחסור ברכיבים ושימור טאלנטים: רווחי אלביט מערכות צנחו בכמעט 40%

הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם ב-63 מיליון דולר; בחברה הביטחונית מייחסים את הנפילה לשיבושים בשרשראות האספקה בעולם, לצד הגדלת הוצאות על עובדים איכותיים

הכנסות אלביט מערכות נשחקו ברבעון השלישי של 2022 בשל לחצי עליות המחירים בשל הקשיים בשרשראות האספקה, המחסור העולמי ברכיבים אלקטרוניים והצורך בשימור של טאלנטים בהיי-טק.
המנייה של החברה הביטחונית שבשליטת איש העסקים מיקי פדרמן, שנסחרת בבורסה בתל אביב, הגיבה לדוחות בתנודה חדה ובצניחה של כ-30%. זאת, לאחר שאלביט מערכות דיווחה על ירידה קלה בהכנסותיה ברבעון, שהסתכמו ב-1.34 מיליארד דולר לעומת הכנסות של 1.36 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח הנקי שלה (Non-GAAP) הסתכם בכ-63 מיליון דולר, המהווים 4.6% ממכירותיה. ברבעון המקביל הרווח הנקי של החברה הסתכם ביותר מ-103 מיליון דולר.
באלביט מערכות מייחסים את הירידה בתוצאותיה ברבעון האחרון בהימשכות השיבושים בשרשראות האספקה בעולם, באופן שמשפיע בצורה ישירה גם על מלאי הרכיבים האלקטרוניים שמשמשים אותה בתהליכי הייצור של מוצריה.
גם תוכניות לשימור של טאלנטים ושל עובדים איכותיים בשורותיה השפיעו במהלך הרבעון על שורת הרווח שלה, בשל שיפור בתנאי העסקתם וחלוקת אופציות בשווי כולל של כ-22 מיליון דולר.
בסוף הרבעון השלישי עמד לרשותה צבר הזמנות של 14.7 מיליארד דולר, ש-75% ממנו מיועד ללקוחות לחברה בחו"ל. כ-40% מהצבר הנוכחי מיועד לביצוע עד סוף 2023.
נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס התייחס לתוצאות החברה ברבעון ואמר כי "הסביבה הנוכחית שבה אנחנו פועלים מעמידה אותנו לפני הזדמנויות ואתגרים. השנה, כחלק ממאמצינו לשמר עובדים בעלי ביצועים טובים העמדנו תוכניות תגמול לעובדים הקשורות למחיר המנייה וצברנו הוצאות בהתאם".
הוא הוסיף ואמר כי ברבעונים האחרונים אלביט מערכות פעלה להגדלת המלאים שלה, כחלק ממאמציה למתן את השפעת השיבושים בשרשרות האספקה בעולם על פעילותה, וזאת כדי לשמר את יכולותיה של החברה לספק את מוצריה ללקוחותיה בזמנים שעליהם התחייבה: "הנחת העבודה שלנו היא שלחצי עליית המחירים בשרשרת האספקה ובשוק העבודה ישככו בהדרגה מהמחצית השנייה של 2023", העריך.
לדברי מכליס "אנחנו ממשיכים להשקיע בפיתוח פורטפוליו היכולות המתקדמות של אלביט מערכות ובכללן מערכות לא מאוישות, לוחמה אלקטרונית, פתרונות ללחימה בזירה הימית וסוגי חימוש מדויקים. ההזמנות שקיבלנו ב-2022 הן משמעותיות, והדגישו את הרלוונטיות של מוצרינו ללקוחותינו בעולם ולסיכויי צמיחה עתידיים של החברה".