סגור
מימין נגיד בנק ישראל אמיר ירון  ויו"ר הבנק המרכזי בארה"ב הפד ג'רום פאוול
מימין: נגיד בנק ישראל אמיר ירון ויו"ר הפד ג'רום פאוול (צילומים: יובל חן, אי.אף.פי, שלו שלום, )

איראן, בנק ישראל והפד: הדולר מזנק עד 3.70 שקלים

זו רמתו הגבוהה ביותר של הדולר מול השקל מאז מרץ 2020; הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר היום כי "יש התפתחויות שליליות באיראן שיכולות להביא לפעולה"; רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי במזרחי טפחות: "לא ברור מה הצעד הבא של בנק ישראל בנושא הריבית, בעוד בכירים בפד מרמזים על העלאות נוספות"

השקל נחלש מול המטבעות העיקריים, כשברקע מספר גורמים. הדולר קופץ עד 3.70 שקלים - רמתו הגבוהה ביותר מאז 18 במרץ 2020; היורו עולה ל-3.98 שקלים, והפאונד ל-4.58 שקלים. במקביל הדולר מטפס לעומת היורו והפאונד.
הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר היום (ג') בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן: "יש התפתחויות שליליות באיראן שיכולות להביא לפעולה". רא"ל הלוי הזהיר בכנס הרצליה כי איראן "התקדמה בהעשרת האורניום יותר מאי פעם", ואמר כי "התעצמות חיזבאללה בלבנון היא אתגר מרכזי. צריך לשקול יוזמה שיכולה להביא ליתרון". בזמן נאומו: דיווחים על פיצוץ מסתורי באיראן ועל כך שצה"ל הטיל כרוזים בלבנון, המזהירים מחציית הגבול.
רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי בבנק מזרחי טפחות, מסביר כי ישנם מספר מרכיבים למגמה היומית בשוק המט"ח - דבריו של הרמטכ"ל על איראן והצעד הבא של בנק ישראל בנושא הריבית, קרי כוונה לבלום את העלאות הריבית או להמשיך עוד קצת. מדברי הנגיד אמיר ירון לא הצטיירה תמונה ברורה בנושא.
בנוסף לזאת נשאלת השאלה מהו הצעד הבא של הבנק הפדרלי בארה"ב, כך לדברי מנחם, כשמספר התבטאויות של בכירים בפד מרמזות על האפשרות כי הריבית בארה"ב עשויה להמשיך לעלות, ולכן הדולר מתחזק אל מול היורו. לכן "אני מניח שפיחות השקל מושפע הן מהסיפור המקומי והן מהתחזקות הדולר בעולם", אמר מנחם.
אתמול העלה בנק ישראל את הריבית במשק ברבע אחוז ל-4.75%, שיא של 16 שנים, והעלאה עשירית ברצף. ברקע לכך הזינוק בשיעור של 0.8% במדד המחירים לצרכן באפריל - פי שניים מהתחזיות.