סגור
יצחק וייץ איציק וייץ מנכל קרסו
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס. ברשותו מניות בשווי 63 מיליון שקל (צילום: עמית שעל)

האופציות של איציק וייץ בקרסו מוטורס כבר שוות 39 מיליון שקל

מתוכן, חבילת האופציות האחרונה שקיבל מנכ"ל קרסו מוטורס באובר־רולינג, שווה כבר 15 מיליון שקל. אלו מתווספות לחבילה קודמת, שביכולתו לממש ברווח של 24 מיליון שקל. הרווח הנקי של קרסו מוטורס ב־2024 עלה ב־35% ל־271 מיליון שקל

בתחילת אוקטובר החליטה יבואנית הרכב קרסו מוטורס לעקוף את התנגדות אספת בעלי המניות שלה, ולהקצות למנכ"ל איציק וייץ 1.3 מיליון אופציות בשווי שהוערך ב־11.7 מיליון שקל. ההקצאה נעשתה כחלק מהקצאת אופציות ל־81 מעובדי קרסו מוטורס מיולי 2024. סה"כ היה מדובר ב־5.3 מיליון אופציות (כולל חלקו של וייץ).
אחת הסיבות שעוררו את ההתנגדות בקרב בעלי המניות להקצאת האופציות לוייץ היה מחיר המימוש, 18.21 שקל, שהיה נמוך ממחיר המניה בעת אישור ההקצאה. במחיר כזה האופציות מצויות כבר "בתוך הכסף", משמע שבאופן תיאורטי וייץ היה יכול ליהנות מרווח מיידי במועד קבלתן ומכך התמריץ שלו לשיפור ביצועי החברה לטווח ארוך פחות חזק.
חמישה חודשים אחרי החלטת האובר־רולינג של החברה, לאחר פרסום תוצאות קרסו מוטורס ל־2024, ואחרי שמנייתה עלתה בתקופה זו ב־59%, מעניין לבדוק מהו הרווח "על הנייר" של וייץ מהאופציות שברשותו.
בהינתן ששער מניית קרסו מוטורס הגיע אתמול ל־29.2 שקל למניה, הרווח של וייץ על הנייר כתוצאה ממימוש 1.3 מיליון האופציות שקיבל באוקטובר מגיע ל־14.8 מיליון שקל.
הרווח הוא על הנייר, שכן בפועל וייץ יוכל לממש את מנתן הראשונה (עד 40% מהיקף החבילה) רק בעוד כשנה וחצי. הוא מתווסף לחבילת אופציות נוספת שבה הוא מחזיק, אותה קיבל בפברואר 2021, ולמרות שכולה ניתנת למימוש, הוא טרם עשה זאת.
מדובר ב־1.5 מיליון אופציות שמחיר המימוש שלהן נקבע על 13 שקל למניה. לפיכך, מימושן בעת הנוכחית יניב לו רווח לפני מס של 24.3 מיליון שקל. לאור זאת, סה"כ הרווח "על הנייר" של וייץ משתי חבילות האופציות שבידיו מגיע ל־39.1 מיליון שקל.
ללא קשר לאופציות, וייץ מחזיק 2.4% ממניות החברה, בשווי של 63.2 מיליון שקל. וייץ מכהן כמנכ"ל החברה מ־2005. מאז הנפקתה בבורסת ת"א ב־2011 הוא קיבל שכר בעלות מצטברת של 130 מיליון שקל.
הכנסות קרסו מוטורס ב־2024 עמדו על 6.4 מיליארד שקל, עלייה של 37% לעומת 2023. ב־2024 מכרה הקבוצה 29,587 רכבים לעומת 19,269 שמכרה ב־2023. עיקר העלייה נובעת מכניסתם של שני מותגים סינים: אקספנג וצ'רי. נתח השוק של קרסו ב־2024 עמד על 10.4% ואילו ב־2023 עמד על 7.6%. הכנסות הקבוצה ממגזר הרכב עמדו על 4.1 מיליארד שקל – עלייה של 57.4% לעומת 2023.
הרווח ממגזר הרכב עמד על 438.3 מיליון שקל, עלייה של 76.5% ביחס ל־2023. הרווח הגולמי של עמד על 1.1 מיליארד שקל, עלייה של 27% מ־2023. הרווח הנקי של הקבוצה בשנת 2024 עמד על 271 מיליון שקל, עלייה של 35% ביחס ל־2023. הכנסות החברה מפעילות הליסינג עלו ב־9.7% ל־1.8 מיליארד שקל והרווח מהמגזר עמד על 280.5 מיליון שקל, ירידה קלה לעומת 287 מיליון שקל ב־2023.
ציי הרכב היו אחראים ל־45% מהכנסות החברה (57% ב־2023) והלקוחות הפרטיים ל־55% (43% ב־2023). פעילות הטרייד אין גדלה באופן משמעותי, כשבשנת 2024 ההכנסות ממנה עמדו על 229 מיליון שקל לעומת 171 מיליון שקל ב־2023.
באשר להתפלגות המכירות לפי מותגים־ ניכר שכיום המותגים הסינים אחראים לעיקר הפעילות. מכירות רנו ו־EVEASY (יצרן סיני) היוו 15% מההכנסות לעומת 21% ב־2023. ניסאן תפסו 15% מההכנסות לעומת 17% בשנת 2023. מכירות אינפיניטי תופסות אחוז אחד בלבד (בדומה ל 2023). מסירות צ'רי שנכנסה לשוק הישראלי בשנת 2023 ירדו ל 41% מההכנסות (לעומת 54% בשנת 2023) ומסירות אקספנג זינקו ל־24% מההכנסות לעומת 2% ב־2023.
הדו"ח כולל התייחסויות להפיכה המשטרית וקובע כי "לשינויים אותם מבקשת הממשלה לבצע במסגרת צעדי החקיקה עלולה להיות השפעה על איתנות הכלכלה והחברה בישראל". אלה יתבטאו ב"הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל, פגיעה בהשקעות במשק ולהוצאת כספים והשקעות מישראל, לגידול עלות מקורות הגיוס במשק, להיחלשות השקל ולפגיעה בפעילות המגזר העסקי".
כל אלה, כך לפי דיווח החברה, עלולים לפגוע בתוצאותיה, "בעיקר בשל הגידול בעלויות המימון של החברה והתייקרות עלות יבוא כלי הרכב והחלפים וכן בשינוי הביקושים לרכישת כלי רכב, להחכרת כלי רכב ולנטילת אשראי מהקבוצה".
בנוסף, דיווח החברה מתייחס גם להשפעת מלחמת חרבות ברזל, אך מכיוון שהמלחמה טרם הסתיימה, היקף הפגיעה טרם הובהר. לפי הדיווח המלחמה גרמה לעצירת היבוא מטורקיה (רנו), לבחירה בנתיבי שיט חלופיים כדי לעקוף את החות'ים במרחב הים האדום שייקרה את השינוע, ועמו את הרכבים ואת חלקי החילוף.
לפני כחודשיים ביצעה קרסו מהלך נוסף להרחבת תחומי פעילותה ורכשה את החזקות השותפים שלה (66.67%) בחברת מטרו מוטור תמורת 210 מיליון שקל, והגדילה החזקתה ל־100%. מטרו מוטור היא היבואן הגדול בישראל לרכב דו־גלגלי. מטרו מוטור סיימה את 2024 ברווח נקי של 43.6 מיליון שקל, בדומה לרווח הנקי שרשמה בשנים 2021 ו־2022.