סגור
בורסה בורסת תל אביב 1
בורסת ת"א (צילום: בלומברג)

מודי'ס היו רחמנים יחסית למשקיעים באג"ח בתל אביב

הורדת דירוג החוב של מדינת ישראל ל־A2 לא הפתיעה את המשקיעים שכבר תמחרו ברמה של BBB את אג"ח המדינה. מתוך 58 מדדי אג"ח בת"א, 53 ירדו ב־0.3% בממוצע, בהובלת הממשלתיות הארוכות שאיבדו כמעט 1%

ההחלטה של סוכנות הדירוג מודי'ס (Moody's) להוריד את דירוג האשראי של מדינת ישראל היתה מרוחה על המסכים של הבורסה והיא לא מפתיעה את המשקיעים והסוחרים בבורסה. לא צריך להיות כלכלן כדי להבין שמתקפת הטרור מעזה, והמלחמה שנפתחה בעקבותיה, העלו את פרמיית הסיכון של מדינת ישראל. העלייה בפרמיית הסיכון (CDS) של מדינת ישראל באה לידי ביטוי במחיר הביטוח של אג"ח מדינת ישראל.
פרמיית הסיכון (Credit Default Swap) היא מכשיר פיננסי שמאפשר למשקיעים לקבל ביטוח למקרה חדלות פירעון של מדינה או חברה. ערב שבעה באוקטובר מחיר הביטוח של אג"ח מדינת ישראל עמד על 0.6%, וב־26 באוקטובר הוא הגיע לשיא של 1.44%. מאז נרשמה רגיעה יחסית ובסוף ינואר עלות פרמיית ביטוח אג"ח של מדינת ישראל נעה בטווח של 1.2%-1.1%.
העובדה ששוק ההון הגיב למציאות המלחמתית בישראל הרבה לפני חברות הדירוג לא מפתיעה. הנקודה המעניינת היא בעוצמת התגובה. מדו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל למחצית השנייה של 2023 עולה הנתון הבא: לפני פרוץ המלחמה, מחיר ה־CDS לחמש שנים תאם לדירוג האשראי של ישראל, כלומר פרמיית הביטוח שהמשקיעים שילמו היתה דומה לזאת שהם נדרשו לשלם במקרים אחרים של מדינות שדורגו ברמה זהה לזאת של מדינת ישראל. אולם בסוף ינואר 2024, מחיר ה־CDS לחמש שנים תאם למחירי CDS של מדינות בעלות דירוג BBB. משמע, לא זאת בלבד שהמשקיעים כבר תמחרו הורדת דירוג, אלא שהם נקטו בתמחור אגרסיבי יותר, פסימי יותר, מזה של חברת הדירוג. בעוד שמודי'ס הורידה את הדירוג של ישראל לרמה של A2 עם תחזית שלילית, בשוק כבר תמחרו את האג"ח של מדינת ישראל כאילו שהן מדורגות ברמה של BBB — שנמוכה בשלוש דרגות מהדירוג העדכני של מדינת ישראל.

בהובלת האג"ח הארוכות

בתגובה להורדת דירוג האשראי שוק האג"ח רשם היום ירידות שערים של 0.3%. את הירידה המתונה יחסית במדדי האג"ח אפשר ליחס לעובדה שהורדת הדירוג היתה צפויה. לא תמצאו משקיע אחד שלא מודע להשלכות הכלכליות של המלחמה. הירידות החדות ביותר היום נרשמו באג"ח הממשלתיות שאיבדו בממוצע 0.37%. המדדים שרשמו את הירידות החדות ביותר הם אלו שכוללים את סדרות האג"ח הארוכות. תל גוב שקלי 10+ ירד ב־0.95%, ותל גוב צמודות 15+ איבד 0.82%.

הנזק של אג"ח החברות

כמובן שגם האג"ח הקונצרניות נרטבו בגשם שהמטירה מודי'ס, אולם הן רשמו ירידות שערים קלות יותר של 0.20%. הגם שהורדת הדירוג מתייחסת לאג"ח המדינה, יש לה השפעה גם על החברות שפועלות בה. ברגע שתשואות האג"ח הממשלתיות עולות, הן נעשות אטרקטביות יותר עבור חלק מהמשקיעים שמעדיפים להגדיל את החשיפה לסדרות האג"ח הממשלתיות וזה בא על חשבון הקונצרניות. מתוך 684 סדרות האג"ח שמרכיבות את מדד קונצרני כללי, 504 רשמו היום ירידות שערים, 84 סדרות נותרו ללא שינוי, ו־96 רשמו עליות.
באחוזת בית יש 58 מדדי אג"ח שונים, 53 מהם רשמו היום ירידות שערים שנעו בטווח רחב של 0.01% ועד 0.82%. מדד האג"ח היחיד שרשם תנודה חיובית זניחה הוא תל בונד דולר, שכולל אג"ח חברכות דולריות, שעלה ב־0.0.1% בהובלת האג"ח ישראמקו (0.6%), של דלתא הגליל (0.68%+), ובזן (0.38%+).