סגור
קזואו אואדה המועמד לתפקיד נגיד הבנק המרכזי של יפן
הנגיד היפני קזואו אואדה (EPA)

אין הפתעות: הבנק המרכזי ביפן הותיר את הריבית ללא שינוי

בהתאם לתחזיות האנליסטים ובניגוד למגמה בעולם, הריבית לטווח הקצר נותרה על מינוס 0.1%. ההחלטה התקבלה על אף שהאינפלציה במדינה גבוהה מהיעד של 2%. הין היפני נחלש בשנה האחרונה ב-11% מול הדולר

הבנק המרכזי של יפן שמר על המדיניות המוניטארית המקלה שלו והותיר את הריבית ללא שינוי, זאת על רקע "רמות חוסר הוודאות הקיצוניות" בנוגע לתחזית הצמיחה המקומית והעולמית.
בהצהרה שפורסמה לאחר פגישת קובעי המדיניות בבנק נמסר כי הריבית לטווח הקצר תישאר על רמה שלילית של מינוס 0.1% והתקרה על אג"ח ממשלתיות לעשר שנים תעמוד על סביב אפס. ההחלטה תאמה לתחזיות האנליסטים. בהמשך היום מתוכננת מסיבת עיתונאים בראשותו של הנגיד קזואו אואדה.
"בשל רמות חוסר הוודאות הקיצוניות סביב הכלכלות ושוקי ההון בבית ומחוץ, הבנק ימשיך בסבלנות עם ההקלה המוניטארית, ויגיב במהירות להתפתחויות בפעילות הכלכלית ובמחירים וכן בתנאים הפיננסיים", נמסר בהצהרה.
המדיניות הזו מנוגדת לגישה שבה נקטו שאר הבנקים המרכזיים הגדולים, שהעלו ריבית בשנתיים האחרונות בניסיון לבלום את האינפלציה. זו אחת הסיבות להיחלשות הין, שירד ב-11% מול הדולר בשנה האחרונה. לאחר ההודעת הבנק נחלש המטבע ב-0.4% לרמה של 148.16 ין מול הדולר.
מוקדם יותר השבוע התחייבו בבנק הפדרלי המרכזי של ארה"ב לשמור על הריבית הגבוהה לעוד תקופה, ואילו אתמול סיים הבנק המרכזי של אנגליה 14 העלאות ריבית רצופות והותיר את הריבית ללא שינוי.
ההחלטה של הבנק היפני התקבלה על אף שהאינפלציה במדינה גבוהה מהיעד של 2% שהציב הבנק במשך 17 חודשים רצופים. התמריצים הקיצוניים אומצו כדי להילחם בדפלציה שממנה סבלה הכלכלה השלישית בגודלה בעולם במשך עשורים. אינפלציית הליבה, שאינה כוללת את מחירי מזון הטרי, עמדה באוגוסט על שיעור שנתי של 3.1%. מדד המחירים שאינו כולל גם את מחירי האנרגיה טיפס ל-4.3%.