סגור
חגיגת פתיחת מסחר Monday.com מאנדיי נסאדק
מאנדיי בהנפקה בנאסד"ק (צילום: Nasdaq)
ניתוח

וול סטריט חוששת מעתיד חברות התוכנה בעידן ה־AI, ומאנדיי משלמת את המחיר

מניית החברה הישראלית קרסה אחרי פרסום דו"חות הרבעון השני. החזרה להפסד תפעולי לא מצאה חן בעיני השוק, אך הדאגה המרכזית שלו נתונה לשאלה אם יהיה צורך במוצרי ניהול הפרויקטים של מאנדיי כשבינה מלאכותית תוכל להכין חלופות מותאמות אישית, ובזול  

שנת 2025 היתה אמורה להיות שנת מפנה עבור חברת התוכנה הישראלית מאנדיי — ההכנסות יחצו לראשונה את רף מיליארד הדולר וכוח האדם צפוי לזנק ב־30% לכמעט 3,000 עובדים.
עשור לאחר הקמתה וארבע שנים מההנפקה בנאסד"ק, מאנדיי עולה לליגה של הגדולים באמת.
ברמה העסקית נראה כי מאנדיי עומדת ביעדים, אבל המשקיעים לא שבעי רצון. כבר מתחילת השנה המניה מציגה ביצועי חסר מול השוק, עם עלייה של 7% בלבד מתחילת השנה ונפילה של 24% בששת החודשים האחרונים, זאת בזמן שנאסד"ק נמצא קרוב לשיא היסטורי לאחר שעלה ב־11% מתחילת 2025.
אך כל זה קרה עוד לפני הקריסה הגדולה אתמול. לאחר שיחת הוועידה שעסקה בתוצאות הרבעון השני של 2025, צנחה המניה בכמעט 30% וירדה לשווי של פחות מ־10 מיליארד דולר.
"כולם מבינים שיהיה שינוי"
מה מטריד כל כך את המשקיעים של מאנדיי? דווקא הדו"חות הכספיים עצמם היו טובים מהתחזיות וברוב הפרמטרים משדרים עוצמה, לפחות במבט ראשון: ההכנסות צמחו ב־27% ל־299 מיליון דולר, הרווח התפעולי בניכוי סעיפים חשבונאיים עלה ל־45.1 מיליון דולר לעומת 38.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה, וגם התזרים היה גבוה יותר והגיע ל־66.8 מיליון דולר, שיפור משמעותי מול 55.8 מיליון דולר אשתקד.
אבל בוול סטריט השטן הוא תמיד בציפיות ובפרטים הקטנים. למרות שמאנדיי לכאורה עמדה בתחזית הרווח למניה, וזאת בעיקר הודות להכנסות פיננסיות על קופת המזומנים, ההפסד התפעולי החשבונאי היה גבוה הרבה יותר מהצפוי, בעיקר לנוכח העובדה שמאנדיי כבר הציגה רווח בסעיף זה מספר פעמים. בנוסף, שיעור הרווח התפעולי ירד ל־15%, כך שההפסד עמד על 11.6 מיליון דולר.
הסיבה לכך היא הגדלה משמעותית של הוצאות, שזינקו מרמה של 16% מההכנסות לפני שנה ל־20% ברבעון השני, על רקע הוצאות מו"פ וגיוס של עובדים נוספים, שמספרם כבר הגיע ל־2,900 בסוף הרבעון. בנוסף, כחלק מבניית מערך שיווק ומכירות משודרג, וגיוס שדרת בכירים חדשה, הגדילה מאנדיי משמעותית גם את הקצאת האופצית, מה שהוביל לפגיעה ברווח הנקי החשבונאי.

2 צפייה בגלריה
אינפו מה מדאיג את המשקיעים
אינפו מה מדאיג את המשקיעים
מה מדאיג את המשקיעים

הדאגה של המשקיעים במאנדיי, ולמעשה בענף התוכנה הארגונית כולו, עמוקה הרבה יותר ומסתכלת רחוק יותר מאשר עוד רבעון או עוד שנה קדימה. בעוד שבמאנדיי, כמו במרבית חברות התוכנה, מנסים לשווק בעיקר את ההזדמנות שבהעמקת אימוץ ה־AI, יש למהפכה גם את אלמנט השיבוש ממנו חוששים המשקיעים.
אחת השאלות שמרחפות היום מעל כל התעשייה, ושבאה לידי ביטוי גם במניות של המתחרות של מאנדיי, היא האם ארגונים עדיין יצטרכו לרכוש תוכנה בפורמט בו הם עושים זאת כיום? למה לקנות מוצר מדף, כשאפשר פשוט לבקש מסוכן AI שיעשה את העבודה במהירות ובהתאמה מקסימלית לארגון? למה לשלם למאנדיי עבור תוכנת ניהול הפרויקטים שלה עשרות דולרים בחודש פר משתמש, כאשר אפשר לשלם פחות עבור בוט של בינה מלאכותית בלי להתחייב לפלטפורמה רחבה, ולבקש ממנו למלא את פונקציות הקישוריות בין חלקי הארגון, מה שעושה היום החברה הישראלית?
"הסנטימנט הכללי בעולם התוכנה היום הוא שלילי", אמרו לכלכליסט ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ"לים משותפים של מאנדיי לאחר פרסום התוצאות. "כולם מבינים שעומדת להיות תמורה בעולם התוכנה, וגיבוש התפיסה החדשה של מה זה תוכנה עבור ארגונים בעתיד גורמת לחוסר שקט. אנחנו לא לבד בזה, אין חברת תוכנה שלא עוברת את זה, אבל אנחנו גם משתנים יחד עם השוק ומאמינים שהזמן והתוצאות שנציג, כולל השימוש ב־AI וההתאמה של המוצרים שלנו לתמורות, יעשו את שלהם", הם מוסיפים.
החששות של המשקיעים הם אכן צרת רבים ובאים לידי ביטוי גם בתשואה שלילית עמוקה של 27% מתחילת השנה במניית ענקית התוכנה הארגונית סיילספורס. גם המתחרות הישירות יותר של מאנדיי בתחום ניהול פרויקטים ומערכות ארגונים כגון האבספוט ואטאלאסיאן, שעומדת מאחורי תוכנת ג'ירה, הפופולרית בתעשיית ההייטק, ירדו מעל 30% השנה.
מאנדיי, כמו כל החברות, עושה כמובן מאמצים לשילוב AI בפתרונות שלה, ומציגה גם נתונים לגבי השימוש ההולך ועולה בפיצ'רים החדשים, אבל בגזרה הזאת עוד לא לגמרי ברורים המודלים העסקיים שיביאו לתרומה משמעותית להכנסות החברה. במאנדיי בונים על כך שהמערכת שלה מראש נבנתה כפתוחה, בתפיסה שדומה יותר לעבודה עם סוכני AI, ומאפשרת מודולריות והתאמה קלה לצרכי הארגון באמצעות מעין משחק עם "קוביות" שממלאות פונקציות שונות.
מיקוד בלקוחות גדולים
בינתיים, מאנדיי נתקלת במכשולים שמכתיבה כניסת ה־AI לכל תחומי החיים. המשקיעים עסקו אתמול רבות גם בשינוי באלגוריתם של גוגל, שפגע בשיווק של מאנדיי שמתבסס רבות על הקלקות על הפרסומות שלה. מאז שגוגל עברה להציג קודם כל סיכום מבוסס בינה מלאכותית בתשובה לחיפוש, בחברות כמו מאנדיי מקבלים החזר נמוך יותר על ההשקעה בשיווק.
במאנדיי הודו כי ההשפעה מורגשת בעיקר בהתעניינות מצד עסקים קטנים, שנהגו לפנות לחברה יותר בעקבות קבלת שמה בתוצאות חיפוש, והעבודה מול ארגונים גדולים לא הושפעה. "אנחנו עושים את המאמצים הנדרשים לכיוון מחדש של השיווק", אמרו זינמן ומן, "זה לא משהו שלא ראינו בעבר, אלא רק עניין של הקצאה מדויקת יותר של התקציב. הלקוחות האיכותיים יותר עדיין לוחצים על הכפתור והירידה היא רק בהיקפי ההתעניינות הכללית. הביקושים עדיין גבוהים, בעיקר בפלח השוק של הארגונים הגדולים, שם אנחנו גם צומחים הכי הרבה".

2 צפייה בגלריה
מימן ערן זינמן ו רועי מן מייסדי מאנדיי
מימן ערן זינמן ו רועי מן מייסדי מאנדיי
מייסדי מאנדיי. מימין: ערן זינמן ורועי מן. מנסים לשכנע את המשקיעים ש־AI הוא הזדמנות עבורם, ולא רק איום
(צילום: נתנאל טוביאס)

מאנדיי מנסה להתמקד היום יותר בעבודה עם חברות גדולות כדי להיות תלויה פחות בנישה של העסקים הקטנים והבינוניים. היא מצליחה בכך במוצרים המסורתיים שלה, של ניהול עבודה ארגונית, אך דווקא המוצר החדש לניהול קשרי לקוחות (CRM) מיועד בעיקר לפלח הארגונים הקטנים, שלא קונים את הפתרונות המורכבים והיקרים כמו של נייס הישראלית.
עם פרסום התוצאות מאנדיי עדכנה כי שלוש שנים לאחר השקתו, הגיע קו מוצרי ה־CRM לקצב הכנסות שנתי של 100 מיליון דולר. הפנייה לארגונים גדולים יותר היא גם הסיבה להשקעה של מאנדיי בגיוס שדרת הנהלה חדשה ומורחבת, שכוללת גם לא מעט בכירים אמריקאים, כאשר לראשונה חלק מפונקציות הניהול של החברה יצא מגבולות ישראל.
החששות של וול סטריט עדיין לא באים לידי ביטוי בתחזיות מאנדיי, שאף העלתה קלות את תחזית ההכנסות השנתית ל־1.22 מיליארד דולר עם רווח תפעולי של 154—158 מיליון דולר, לפני סעיפים חד־פעמיים. ברבעון השלישי היא צופה הכנסות של כ־313 מיליון דולר, צמיחה של 24%—25% מול הרבעון המקביל, ורווח תפעולי לא חשבונאי של 34—36 מיליון דולר.