סגור
אלפרד אקירוב
אלפרד אקירוב (יונתן בלום)

בלעדי
רשות שוק ההון הודיעה: אקירוב לא יוכל להשתלט על כלל דרך אלרוב נדל"ן

רשות שוק ההון שלחה לאקירוב מכתב וקבעה שיוכל לרכוש את השליטה בכלל רק באופן פרטי. הרשות גם מתחה ביקורת על התנהלותו מול כלל

רשות שוק ההון הודיעה אתמול לאלפרד אקירוב כי הוא לא יוכל לרכוש את השליטה בכלל החזקות, החברה־האם הציבורית של כלל ביטוח הפרטית, באמצעות אלרוב נדל"ן הציבורית שבשליטתו (79%), אלא רק באמצעות חברה פרטית שלו. כך נודע ל"כלכליסט". עוד נודע כי הרשות מותחת ביקורת על ההתנהלות של אקירוב מול כלל החזקות וכלל ביטוח.
כיום אקירוב מחזיק באמצעות אלרוב 15% מכלל החזקות והוא הגיש לרשות ההון בקשה להיתר שליטה לפני כשנה במטרה לעלות לנתח של 30%. בשל מגבלות רגולטוריות, ביצוע העסקה באמצעות אלרוב הוא דבר מורכב, גם אם הרשות תעניק לאקירוב היתר שליטה, ולאורך השנה הזו אקירוב בחן את האפשרות לבצע את העסקה באופן פרטי. המכתב של הרשות חושף שאקירוב עוד ניסה לבדוק איך ניתן לבצע את העסקה באמצעות אלרוב, אך הוא גם סותם את הגולל על האופציה הזו.
יש שני מכשולים משמעותיים שעומדים בפני רכישת השליטה בכלל החזקות באמצעות אלרוב שקשורים לחוק הריכוזיות. המכשול הראשון נוגע להפרדה בין תאגיד פיננסי משמעותי לתאגיד ריאלי משמעותי. החוק קובע שהאחד לא יכול להחזיק בשני. תאגיד ריאלי משמעותי הוא מי שהנכסים שלו גבוהים מ־6 מיליארד שקל ושהאשראי המקומי שלו עולה על סכום זה. אלרוב היא תגיד ריאלי משמעותי במונחים האלו, וכלל החזקות היא תאגיד פיננסי משמעותי. אקירוב התכוון להתגבר על המכשול הזה באמצעות העברת חלק מהאשראי של אלרוב מישראל לחו"ל, אבל ועדת הריכוזיות נוטה לראות בהקשר זה את האשראי שהועבר כאשראי שנלקח בחשבון לצורך חישוב המגבלה. מה גם שאקירוב לא ביצע את ההעברה המדוברת.
המכשול השני נוגע לפירמידות שאוסר חוק הריכוזיות. החוק לא מרשה מבנה בעל יותר משתי שכבות ציבוריות או מדווחות. אם אלרוב תרכוש את כלל החזקות, תיווצר פירמידה אסורה כזו, שכן לכלל ביטוח, שהיא חברה פרטית, יש חברה־בת בשם כללביט מימון שגייסה אג"ח ולכן היא נחשבת לחברת שכבה. אמנם לפי תקנות חדשות כללביט אמורה לא להיחשב כתאגיד ריאלי, מה שיפתור את הבעיה, אבל התקנות האלו טרם נכנסו לתוקף.
הרשות גם מגבילה את אקירוב וכל בעל מניות שמחזיק במעל 2.5% ממניות כלל ביטוח במינוי דירקטור אחד בלבד מטעמו בכלל ביטוח. עם זאת הדבר לא ימנע מאקירוב את האפשרות למנות שני דירקטורים מטעמו בכלל אחזקות, אם ייבחרו באסיפה הכללית מחר. שני המועמדים שלו הם דוד גרנות שכבר מכהן כדירקטור ואהרון פוגל.
בכל מקרה, הרשות החליטה לעצור את הליך רכישת השליטה בכלל החזקות על ידי אקירוב באמצעות אלרוב הציבורית. כעת, אם אקירוב יקבל את היתר השליטה, הוא ייאלץ לבצע את הרכישה באופן פרטי ולהעמיד לצורך העסקה הון אישי גדול של מיליארדי שקלים. לכן המכתב של הרשות מהווה עבורו מכה משמעותית.
כאמור, ברשות גם הבהירו לאקירוב שהם לא רואים בעין יפה את ההתערבות התכופה והאינטנסיבית שלו בנעשה בכלל החזקות, מה שעומד בניגוד להיתר האחזקה שלו. בשבועות האחרונים אקירוב שיגר מספר מכתבים בהם העלה טענות נגד הנהלת החברה, והוא אף פנה לבית המשפט. במוקד עמד הניסיון שלו לעצור את העסקה שבמסגרתה כלל החזקות רוכשת את חברת כרטיסי האשראי MAX (לאומי קארד לשעבר) לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל. מחר תתקיים אסיפת בעלי מניות שבה ייבחר דירקטוריון חדש לכלל החזקות. אקירוב ינסה להביא לבחירה של דירקטור שני מטעמו, וכך הוא יוכל לפעול באופן אפקטיבי על מנת לעצור את עסקת MAX. הגופים המוסדיים שמחזיקים במניות כלל החזקות, שנסחרת ללא גרעין שליטה, חצויים. חלק תומכים באקירוב וחלק תומכים בהנהלת כלל החזקות.
מאלרוב נמסר בתגובה: "אלרוב קיבלה את המכתב, היא תעביר את הבהרותיה לממונה ותמשיך לפעול לפי הוראותיו. יש לנו כבוד רב לפעולות הממונה, שמבטיחות את היציבות הפיננסית של הגופים המפוקחים על ידו. אנו נקיים את כל ההנחיות, כדי להתקדם בבקשה לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח".