סגור

פרשנות
בתמיכת כצמן? הדרך להצלחת הצעת הרכש של רוזן-טוכמאייר בנורסטאר

בשל מגבלת חוק הריכוזיות, הדרך היחידה של ישראל קנדה לזכות בשליטה בנורסטאר היא הצעת רכש לכלל המניות והפיכת החברה לפרטית; הרוב הנדרש לאישור ההצעה, של 75%, מחייב את שיתוף הפעולה של כצמן, המחזיק ב-27.7% מהמניות. ההערכה היא שהוא יתמוך במהלך וייפרד מהשליטה במפעל חייו

עסקה של מיזוג משולש הופכי היא הדרך היעילה ביותר לרכוש חברה ציבורית ולהפוך אותה לפרטית. בעולם ללא חוק הריכוזיות היו ברק רוזן ואסי טוכמאייר רוכשים את המניות של חיים כצמן, משאירים לו מנגנון אפסייד ומשתלטים על נורסטאר ודרכה על גזית גלוב.

בשל ריבוי שכבות ומבנה פירמידיאלי האפשרות הזו נמנעת מהם, לנוכח מגבלות החוק האמור. לכן הם חייבים להפוך את נורסטאר לחברה פרטית, כלומר לפנות לכל בעלי המניות ולהציע להם לרכוש את מניותיהם. בהתאם לכך הצעת הרכש נשלחה הבוקר לדירקטוריון נורסטאר.
הדרך להחלטה חיובית עוברת בכצמן. הרוב שנדרש לאישור הצעת הרכש הוא של 75% מבעלי המניות בנורסטאר. כצמן מחזיק ב-27.7% מהמניות, כך שהוא יכול לבדו לטרפד את העסקה. זו הסיבה שהצעה כזו לא הוגשה עד היום. היה ברור שכצמן יתנגד למחירים שהציעו בעלי השליטה בישראל קנדה, ברק רוזן ואסי טוכמאייר. המחירים האלה סבבו בטווח של 48-45 שקלים למניה.
1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 1.4.21 חיים כצמן
מוסף שבועי 1.4.21 חיים כצמן
חיים כצמן
(צילום: עמית שעל)

רוזן הבין זאת, ותחת לחץ של החלטת דירקטוריון נורסטאר לחלק חלק ממניות החברה כדיבידנד בעין, מיהר לטוס עם משפחתו למיאמי וקיים סדרת פגישות עם כצמן בעיר בשבוע שעבר. כצמן רצה להיות חלק מהאפסייד העתידי של גזית, ושכנע את רוזן להכניס מרכיב של המרה למניות גזית בעד מחצית מהמניות של כל מחזיק.
ככל הנראה הגיעו השניים גם להבנות על המחיר שהוגש לבסוף בהצעת הרכש, 55.55 שקל למניה. ההצעה תידון היום בדירקטוריון גזית גלוב, וכצמן, על פי הערכות, יתמוך בה. עם זאת, המהלך זקוק לתמיכה של בעלי מניות נוספים, רמי לוי איציק סלע וקרן ספרה, עם כ-5% כל אחד, ומנורה עם כ-3%. כל החבורה הזו היתה צד פסיבי למהלכים של ישראל קנדה, והגופים השונים בקבוצה צפויים להסכים להצעה.
כצמן אם כן ייפרד מהשליטה במפעל חייו ויישאר נוכח. הוא הצליח למקסם את המחיר במו"מ קשוח ורווי ספינים ומהלכים טקטיים. רוזן וטוכמאייר בדרך לממש את השאיפה שלהם, שנחשפה לראשונה בינואר, גם אם התכנון המקורי היה במחיר נמוך יותר.