סגור

בלעדי
על סף עסקת ענק: ישראל קנדה תרכוש את השליטה בגזית גלוב מכצמן

תפנית מפתיעה בסאגה: מו"מ מרתוני של ארבעה ימים בחשאי במיאמי הוביל לכך שחיים כצמן הסכים למכור את מניותיו - או את רובן - בחברת נורסטאר, בעלת השליטה בגזית גלוב לישראל קנדה לפי שווי כ-2 מיליארד שקל

חילופי המכתבים והאיומים בתביעות בין חיים כצמן בעל השליטה בנורסטאר לברק רוזן ואסי טוכמאייר בעלי השליטה בישראל קנדה, השאירו בשבוע שעבר רושם כאילו שני הצדדים בדרך לעימות בלתי נמנע.
אולם לכלכליסט נודע כי השניים על סף סיכום לעסקה, במסגרתה תרכוש ישראל קנדה את נורסטאר בעיסקת מיזוג משולש הופכי ולפי שווי של מעל 2 מיליארד שקל (מול שווי שוק של 1.69 מיליארד שקל). במסגרת העיסקה מתחייב כצמן למכור את כל מניותיו או רובן לישראל קנדה, שתגיש הצעת רכש לכל המניות שבידיו ובידי הציבור.
כצמן ונורסטאר יבטלו את ההחלטה לחלק מניות גזית גלוב כדיבידנד בעין, במהלך שהיה מוחק את החברה מהמסחר, וכן את התכנית להנפקת זכויות.
הסיכום החל להתגבש בפגישה שנערכה ביום רביעי בין כצמן, ברק רוזן בעל השליטה בישראל קנדה יחד עם אסי טוכמאייר. רוזן הגיע למיאמי לנופש עם משפחתו ליעד שנבחר במקרה או לא במקרה לבילוי בחג - כצמן חי במיאמי. הפגישה בין השניים ארכה זמן רב יחסית, ובמהלכה הציע רוזן לכצמן שוב למכור לו את מניותיו בחברה במסגרת מיזוג משולש הופכי, הפעם במחיר גבוה יותר מההצעות הקודמות.
1 צפייה בגלריה
מימין אסי טוכמאייר ו ברק רוזן בעלי השליטה בישראל קנדה ו חיים כצמן בעל השליטה בגזית גלוב
מימין אסי טוכמאייר ו ברק רוזן בעלי השליטה בישראל קנדה ו חיים כצמן בעל השליטה בגזית גלוב
מימין אסי טוכמאייר וברק רוזן בעלי השליטה בישראל קנדה וחיים כצמן בעל השליטה בנורסטאר
(צילום: עמית שעל, אוראל כהן)

ככל הידוע בין הצדדים קיימים עדיין פערים. אולם בניגוד לתחושה שכצמן מעוניין להישאר בחברה בכל מחיר, הרי שבפועל במחיר הנכון יהיה כצמן מוכן למכור את מניותיו. כשכצמן דרש ככל הידוע שווי של מעל כ-2 מיליארד שקל לנורסטאר, סכום שכולל פרמיית שליטה על ההון העצמי של החברה והשווי הנכסי של מניותיה בגזית גלוב. זהו גם הסיכום שאליו הגיעו השניים ועיסקה יכולה להיחתם כבר ביומיים הקרובים.
הרכישה תתבצע בעיסקת מיזוג משולש הופכי, מהלך שבו ימכור כצמן את מניותיו בנורסטאר יחד עם הציבור והחברה תיהפך לפרטית ותמימחק ממסחר.
זוהי הדרך הטכנית היחידה של ישראל קנדה להשתלט על גזית גלוב, שכן השארתה של נורסטאר כחברה ציבורית תיצור פירמידה של שלוש שכבות ציבוריות שאסורות על פי חוק הריכוזיות. מהלך כזה דורש הסכמה של כצמן שהוא בעל המניות המרכזי והגדול בנורסטאר, ובעל השליטה בחברה, והסכמה עימו על מחיר, צפויה להביא להסכמה של יתר בעלי המניות.
ישראל קנדה מחזיקה ב-22.6% ממניות נורסטאר, בשווי 377 מיליון שקל. היא לא יכולה להגדיל את אחזקותיה גם לנוכח ההסכם שעליו חתמה מול כצמן. ב-26 בינואר חשף כלכליסט כי ישראל קנדה רכשה בבורסה מעל 10% ממניות נורסטאר ולמחרת על כך שישראל קנדה סיכמה עם כצמן על רכישת 11% מנוספים ממניותיו תמורת כ-200 מיליון שקל. עבור מניותיה השקיעה ישראל קנדה 345 מיליון שקל במחיר של 44.1 שקל למניה, כשמאז העיסקה עם קצמן ביצעה שלוש רכישות בבורסה.
ישראל קנדה מורווחת היום על הרכישה 32 מיליון שקל ובשוק ההון מעריכים כי המחיר שבו ניתן יהיה לסגור עיסקה הוא 60-55 שקלים למניה, שכרגע עדיין רחוק מעט, אם כי כאמור בפגישה היתה התקרבות מסויימת בין עמדות הצדדים וכצמן שוקל את ההצעה החדשה שהיא מורכבת יחסית ולא פשוטה במבנה שלה.
עם רכישת המניות הראשונה נוצר רושם של יחסים טובים והבנות בין שני הצדדים אבל עם הגשתה של בקשה לתביעה יצוגית בשל החשש להפרת חוק הריכוזיות, ניתק כצמן מגע והיחסים התנתקו. רוזן שתכנן לנסוע עם כצמן לסיור בנכסים של גזית גלוב בעולם ביקר בחלק מהם בלבד ולבד. כצמן שמע על קשר בין רוזן לבעלי מניות אחרים בחברה ומיהר לסגור עם אחד מהם איציק סלע, מיני הסכם שבו התחייבו הצדדים לשתף את הצד השני במהלכים אסטרטגיים. כצמן גם התבטא שאין לו כוונה לעזוב את החברה.
לפני שבועיים פורסמו ידיעות בתקשורת על מגעים למכירת המניות של ישראל קנדה לעמוס לוזון. בעיני רבים זה היה צעד ששבר את כצמן ובעקבותיו החליט לבצע את המהלך של הדיבידנד בעין במניות נורסטאר, והנפקת הזכויות.
עם זאת, בסביבה של כצמן טוענים שהמהלך הבשיל במשך זמן רב. למעשה, מעולם לא התקיים מו"מ בין ישראל קנדה ללוזון למכירת המניות, ויותר ויותר גורמים בשוק ההון מבינים שזה היה לכאורה צעד אסטרטגי להלחיץ את כצמן וכי לוזון מעולם לא יקנה מניות בשווי של 70 מיליון שקל מעל מחיר שהמוכר שילם זמן קצר בחלבד קודם לכן.
שתי עובדות תומכות בגירסה זו: האחת: ישראל קנדה ולוזון לא דיווחו מעולם על מגעים לבורסה, גם לא אחרי הפרסומים. השניה: ב-10 באפריל, זמן קצר אחרי הפרסום, רכשה ישראל קנדה מניות נוספות של נורסטאר ב-12 מילןיון שקל. זה לא צעד של מי שמבקש למכור את מניותיו.
רוזן וטוכמאייר נחושים להשתלט על גזית. הם נהנים מתמיכה של קרן ספרה וכנראה גם מנורה ורמי לוי שלא הצטרפו למכתב האיום ששלחו ספרה וישראל קנדה לכצמן אחרי הצעד שנקט בהכרזה על חלוקת מניות נורסטאר כדיבידנד בעין, והנפקת הזכויות. הצעד הזה הוריד אגב, את הרווח על הנייר של ישראל קנדה בגין מניות נורסטאר בעשרות מיליוני שקלים.
למעשה גם אחרי המהלך יוכל רוזן לנהל מגעים עם כצמן על רכישת השליטה בגזית גלוב, אולם הוא ייאלץ להמתין להשלמת חלוקת כל מניות נורסטאר כדיבידנד בעין (מהלך שלא קורה מיידית בשל תלות בקובננטים שונים) ואז לנסות לרכוש ממניו ישירות מניות גזית.
בין כצמן ורוזן אין היום אמון. עם גורם אחר ויותר אמון יתכן שכצמן כבר היה סוגר עיסקה. כצמן נחשב איש עסקים פרגמטי וגורמים שמכירים אותו טוענים כי יפעל בלי אגו ותמורת מחיר נכון ימכור את המניות. גם רוזן מבין ככל הנראה שבלי הסכמות עם כצמן הסיכויים שלו לצאת מההרפתקה מנצח אינם גבוהים. כצמן בעגה הספורטיבית, פיגר 1:0 אחרי רכישות ישראל קנדה, אבל עלה ל-2:1 עם המהלך של חלוקת הדיבידנד. עתה מסתמן שהמשחק מגיע לסיום עם תפנית מפתיעה.