סגור

הסכם עם חברה מסתורית הקפיץ את מניית אקווריוס ב-18%

החברה שעמה חתמה אקווריוס על מזכר ההבנות, קמפאק אינטרנשיונל הבריטית, לא מפרטת את זהות מנהליה באתרה. לבריטים אופציה לרכוש 10% מאקווריוס, ששווה כמיליארד שקל, לפי שווי של 16 מיליארד שקל

הודעה על מזכר הבנות עם חברה מסתורית עם פעילות בדובאי הזניקה היום את מניות יצרנית המנועים המתקדמים אקווריוס ב־18%. החברה, שהונפקה בדצמבר האחרון ונסחרת בבורסת תל אביב, דיווחה כי התקשרה לפני קרוב לחודשיים, ב־18 באפריל, במזכר הבנות להקמת מפעלים באבו דאבי עם חברה מסתורית מבריטניה בשם קמפאק אינטרנשיונל (Kampac International PLC), שלה יש פעילות במפרץ הפרסי. באתר החברה הבריטית אין פרטים על אודות האנשים שעומדים מאחוריה.

אקווריוס פיתחה מנוע בעירה פנימי ליניארי, ששונה מהמנועים המכניים המוכרים, בכך שהוא כולל בוכנה חופשית שדרך פעילותה שונה. הפיתוח הוא של מנוע שאמור להיות יעיל יותר ממנועי הבעירה הקיימים כיום בעולם. בין היתר, המנוע מסוגל לעבוד על דלקים כמו מימן, יחד עם מגוון רחב של דלקים אחרים. מזכר ההבנות אמור לייסד בעתיד תשתית להקמת מפעל בעלות הקמה של מעל למיליארד דולר, לפי הודעת אקווריוס. במסגרת אותו מזכר הבנות, אקווריוס וקמפאק אינטרנשיונל יפעלו להקמת מפעל לייצור המנועים המתקדמים של הראשונה באבו דאבי או במיקום אחר באיחוד האמירויות.
הצדדים יקימו לשם כך חברה־בת וקמפאק תפעל לגייס עבורה סכום שנע בין מיליארד ל־1.2 מיליארד דולר, שישמשו לצורך הקמת הפרויקט. בתמורה יוקצו לקמפאק מניות של החברה־הבת. ככל שקמפאק תצליח להשיג את המימון והרישיונות הנדרשים, תשלם לה אקווריוס תשלום ותקצה לה מניות בחברה־הבת.


1 צפייה בגלריה
גל פרידמן ו מנוע אקוואריוס
גל פרידמן ו מנוע אקוואריוס
יו"ר אקווריוס גל פרידמן והמנוע שמייצרת החברה
(צילום: רמי זרנגר)
בנוסף, לקמפאק אופציה להשקיע באקווריוס, שהיא בתוקף ל־14 חודשים מאז חתימת המזכר באפריל, כלומר עד לחודש יוני הבא. הבריטים יוכלו לקנות 10% מאקווריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר (16.3 מיליארד שקל). אקווריוס פתחה את יום המסחר בשווי של 972 מיליון שקל, שלאחר הדיווח זינק ל־ 1.15 מיליארד שקל. ההשקעה האפשרית של קמפאק, ככל שתבשיל למשהו מוחשי, נעשתה לפי שווי שגבוה פי יותר מ־16 מזה שבו פתחה אקווריוס את המסחר היום. רק הסכום שאמורה קמפאק להזרים בתמורה לרכישת המניות — 1.63 מיליארד שקל, היה גבוה ב־67% משווי החברה טרם פתיחת המסחר היום.
בעוד המספרים הדמיוניים הלהיבו את המשקיעים, התלוו לא מעט סימני שאלה לגבי זהותה של קמפאק אינטרנשיונל. ניסיון למצוא פירוט על עסקיה הוביל לתוצאות חלקיות. מדובר בחברה שמגדירה את עצמה לפי אתר האינטרנט שלה כחברה בינלאומית בתחום הנפט והגז, הכרייה והאקספלורציה.
לפי חלק אחר באתר נכתב כי החברה קשורה לחברה נוספת בשם דומה — קמפאק אינטרנשיונל FZCO, שממוקמת באיחוד האמירויות ועוסקת בסחר במוצרי אנרגיה.
קמפאק אינטרנשיונל היא חברה בריטית, שמוגדרת כחברה ציבורית מוגבלת (Public Limited Company). לפי החוק הבריטי, מדובר בסוג של חברה ציבורית, שיכולה להציע את מניותיה לציבור ולהירשם למסחר בבורסה, אך לא חייבת לעשות כך. בדיקה בבורסה הלונדונית מגלה שקמפאק אינטרנשיונל לא נרשמה למסחר. מכיוון שכך, לא ניתן היה למצוא דו"חות כספיים או מידע נוסף שיאפשר לקבל הערכה לסדרי גודל הפעילות של החברה וליכולות הכספיות שלה.
בעל המניות הגדול ביותר באקווריוס הוא מריוס נכט, ממייסדי חברת צ'ק פוינט, שמחזיק ב־13.3% מהון המניות של החברה. בעלי מניות נוספים הם יו"ר החברה גל פרידמן, שמחזיק ב־9.13% מהחברה; שאול חיים יעקובי, שלו נתח דומה; אריאל גרופינג המנכ"ל, שמחזיק 8.65%; וליאון רקנאטי (5.46%).
בדירקטוריון החברה מכהן פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, כדירקטור בלתי תלוי. בחברה אין גוף מוסדי ישראלי שהוא בעל עניין, כלומר מחזיק במעל ל־5% מהון המניות.