סגור
מגרש של חברת ליסינג ב תל אביב
מגרש של חברת ליסינג בתל אביב (צילום: עמית שעל)

הריבית והמלחמה הורידו את רווחי מימון ישיר לשפל של ארבע שנים

הירידה בביקוש לרכבים בעקבות מלחמת חרבות ברזל הובילה לירידה של 18% בהכנסות החברה, שמעניקה מימון לרוכשים; הרווח של מימון ישיר צנח בשנה החולפת ב-45% ל-133 מיליון שקל

הריבית הגבוהה, שמקשה על השבת הלוואות, והירידה בביקוש לרכבים כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל הביאו לשפל של ארבע שנים ברווחי מימון ישיר.
חברת האשראי החוץ בנקאי סיכמה את הרבעון הרביעי של 2023 עם הרווח הנמוך ביותר שלה מאז שהפכה לחברה ציבורית באוגוסט 2020. החברה שבבעלות משפחת שינדמן (44.1%) רשמה רווח כולל בהיקף 4.7 מיליון שקל, ירידה של 90% לעומת הרווח ברבעון המקביל ב-2022 שבו רשמה רווח כולל בסך 42 מיליון שקל.
הפעם האחרונה שבה רשמה מימון ישיר רווח נמוך יותר היתה ברבעון הראשון של 2020, שבו הפסידה החברה 28 מיליון שקל על רקע התפרצות נגיף הקורונה. בשנת 2023 כולה הרווח הכולל של מימון ישיר צנח ב-45% לעומת השנה הקודמת והסתכם ב-133 מיליון שקל.
מימון ישיר מעניקה מימון לרוכשי רכבים חדשים וישנים, והיא בעלת בטוחות חזקות כיוון שלאחר מתן ההלוואה הרכב משמש כבטוחה. הפגיעה בתוצאות החברה בענף הרכב נובעת מתנועת מלקחיים: הכנסות החברה ברבעון נפלו ובו זמנית היא נאלצה להפריש יותר הון עבור הלוואות בעייתיות.
ירידה בביקוש לרכישת רכבים הובילה לירידה של 18% בהכנסות ממימון נטו שהסתכמו ב-200 מיליון שקל ברבעון הרביעי. הכנסות החברה לשנת 2023 הסתכמו ב-1.28 מיליארד שקל, עלייה של 7.5% לעומת הכנסות 2022 בסך 1.19 מיליארד שקל.
לצד הירידה בהכנסות, שיעור הפסדי האשראי בשנת 2023 עמד על 3.6% מהלוואות הרכב לעומת 1.8% בשנת 2022. העלייה בשיעורי הפסדי האשראי נבעה מכשל של חלק מההלוואות שנתנה החברה, שצמודות לריבית הפריים. הריבית הממוצעת של מימון ישיר נכון לסוף 2023 עמדה על 11%, לעומת 9.9% בשנת 2022.
יתרת ההלוואות בפיגור עמדה בסוף השנה על היקף 574 מיליון שקל, כמעט 10% מיתרת ההלוואות כולה.
גם שיעורי המימון לרכב עלו ב-2023 ל-73.2% לעומת 71.5% ב-2022, מהלך שגורם להלוואות להיות מסוכנות יותר. היקף תיק האשראי המנוהל במימון ישיר הסתכם ב-14.2 מיליארד שקל, לעומת 11.8 מיליארד שקל ב-2022.
מימון ישיר הסבירה בדוחות כי מלחמת חברות ברזל משפיעה עליה במספר אופנים. ראשית, היא פוגעת ביכולת ההחזר של חלק מהלקוחות. שנית, היא פוגמת ביכולת של מימון ישיר לבצע הליכי מימוש רכבים באמצעות ההוצאה לפועל. בנוסף, בעקבות הוראת השעה לדחיית הלוואות התאפשר ללקוחות רבים לבצע דחיית תשלומים.
ברקע העלייה במתקשים לשלם, ולשם צמצום שיעור הפסדי האשראי, החלה מימון ישיר אשתקד בהקשחת החיתום של לקוחות החברה הפונים בבקשה לקבל הלוואות רכב.
במהלך 2023 היקף ההלוואות לרכישת רכב היווה כ-83% מכלל ההלוואות שהעמידה החברה. מדובר בירידה לעומת שיעורים של 89% ו-94% בשנים 2022 ו-2021 בהתאמה, והיא נובעת מהעלייה בשיעור המשכנתאות שהעניקה מימון ישיר.
ברבעון הרביעי העניקה מימון ישיר משכנתאות בהיקף 247 מיליון שקל לעומת 155 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022.
פעילות נוספת של החברה היא מכירת רכבים. ההכנסות בתחום זה הסתכמו בשנה החולפת ב-80 מיליון שקל, וההפסד הגולמי הסתכם ב-5.4 מיליון שקל. ההפסד נבע מהירידה בשווי הרכבים שרכשה מימון ישיר ב-2022, שמחירם הוזל לאחר שנה.
תיק המשכנתאות של מימון ישיר מסתכם ב-1.8 מיליארד שקל שמתאפיין במח"מ (משך חיים ממוצע) קצר יחסית לענף המשכנתאות – מעט פחות משמונה שנים. מימון ישיר שואפת להגיע לנתח שוק של 3% מהיקף המשכנתאות החדשות בישראל בתוך 5 שנים והגעה לרווחיות בשנה הנוכחית. חברת המשכנתאות הצליחה להגיע לרווחיות כבר ברבעון האחרון של 2024 עם רווח של 1.5 מיליון שקל.

עלות שכרו של המנכ"ל - 2.8 מיליון שקל ב-2023

הנהלת מימון ישיר עברה מתיחת פנים בתחילת השנה שעברה לאחר שערן וולף, מנכ"ל החברה מהקמתה ב-2006 עזב את החברה בתחילת השנה והוחלף על ידי ערן גולן, ששימש עד אז כסמנכ"ל. וולף עשוי לקבל 600 אלף שקל כמענק פרישה במידה שבעלי מניות המיעוט יאשרו זאת באסיפה שתתקיים בעוד יומיים (20 במרץ). שכרו של וולף לשנת 2023 הסתכם ב-1.6 מיליון שקל, לעומת שכר של 10.7 מיליון שקל ב-2022.
בדו"ח שפורסם על ידי מימון ישיר עולה כי עלות שכרו של גולן הסתכמה ב-2.8 מיליון שקל ב-2023, לעומת שכרו ב-2022 שהסתכם ב-3.7 מיליון שקל. במימון ישיר מעריכים את סך עלות השכר של גולן בכ-4 מיליון שקל בשנים הבאות.
טל חמו, מנכ"ל מגזין אוטו שבבעלות מימון ישיר, זכה לעלות שכר בסך של 2.7 מיליון שקל ב-2023.
מניית מימון ישיר נסחרת בבורסה בתל אביב בשווי של כמעט 1.4 מיליארד שקל. ב-12 החודשים האחרונים נחלשה החברה ב-2.6% לעומת מדד תל אביב ביטוח ושירותים פיננסים שעלה 18%.