סגור

פרשת הצ'קים ביונט של משה כחלון: חשש שהמנכ"ל נטל כספים ללא דיווח

בבדיקה שערכו בחברת האשראי החוץ בנקאית בנושא הצ'קים הנעלמים, עולה חשש גם להתנהלות לא תקינה מצד המנכ"ל צחי אזר, מבעלי השליטה בחברה; בהודעת החברה נמסר כי תוך כדי חיפוש הצ'קים עלו הממצאים נגד אזר, והוא יידרש לצאת לחופשה עד תום הבירור בעניינו

הבעיות של יונט הולכות ומסתעפות. חברת האשראי החוץ בנקאית הודיעה לפני זמן קצר כי קיים חשש שמנכ"ל החברה, צחי אזר, נטל כספים מהחברה ללא דיווח והחברה דורשת כי ישיב אותם בחזרה. בנוסף, עופר אלקלעי, חוקר חיצוני שמינתה החברה ייבחן את התנהלותו של אזר בעניינים נוספים בהם יש חשד להתנהלות לא תקינה.
החברה, אשר יושב הראש שלה הוא משה כחלון, קיבלה החלטה להוציא את אזר לחופשה עד סיום הבדיקה. כמו כן, החברה הקפיאה את המענקים שהיו מיועדים לכחלון ולשאר נושאי המשרה הבכירה בחברה.
1 צפייה בגלריה
משה כחלון  20.5.21
משה כחלון  20.5.21
משה כחלון
(צילום: אבי מועלם)
החברה הוציאה הבוקר דיווח מיידי לבורסה על כך שבהמשך היום זו תפרסם חדשות מהותיות לחברה והמניה לא נסחרה במשך יום המסחר הנוכחי. התנהלותו הבעייתית לכאורה של אזר רחוקה מלהיות האתגר היחידי של יונט.
כזכור, ביום שלישי האחרון בצעד חריג הורה בתחילת השבוע שר האוצר לשעבר ויו"ר חברת האשראי שלא לפרסם את הדו"חות לרבעון הראשון של השנה. זאת, מאחר שבקופתה של החברה חסרים צ'קים בסך של עד 7.6 מיליון שקלים. חסרונם של הצ'קים גורמים לאי התאמה במאזן ועל כן עשויים להציג מידע שגוי ומטעה בדו"ח. דחיית פרסום הדוח עלולה לעלות לחברה בקנס בהיקף של עשרות אלפי שקלים.
עופר אלקלעי, חוקר בתחום הביקורת, מונה על מנת למצוא את אותם צ'קים דיווח כי אלו חסרים מהסניף של החברה בנצרת. תוך כדי חיפושו של אלקלעי אחר הצ'קים עלו הממצאים נגד המנכ"ל. כך או כך, עתה שהתגלו הצ'קים החברה אמורה לפרסם בימים הקרובים את הדו"ח לרבעון הראשון.
יונט קרדיט, בבעלות שלמה אייזק, שי פנסו ואזר (מחזיקים יחד 67%), עוסקת במתן הלוואות צרכניות, הלוואות לעסקים ובניכיון המחאות (צ'קים) מסחריות. בעלי השליטה בחברה הבטיחו כי במידה שלא יצליחו להגיע אל הצ'קים בנצרת, ישלימו את הסכום מכיסם – על ידי תשלום במזומן או על ידי מכירת חלק ממניותיהם בחברה.
המנכ"ל אזר הוצא לחופשה עד לגמר בירור בעניינו לאחר שהתברר כי נטל הלוואה בסכום של 70 אלף שקל מהחברה, ללא דיווח כנדרש לאסיפה הכללית. המנכ"ל נדרש להשיב את הכספים לחברה.
מיונט קרדיט נמסר כי "דירקטוריון החברה פועל על פי הדין, ונעזר בייעוץ משפטי צמוד, מהרגע שנודע לו החשש לחסרונן של ההמחאות. הדירקטוריון מינה בודק חיצוני מקצועי ומלווה את הבדיקה באופן שוטף ומקבל החלטות לטובת החברה ופעילותה. בעלי השליטה בחברה מביעים אמון מוחלט ביכולתיה של החברה ובפעילותה העסקית".
טרם לכך, בתחילת מאי בוצע שוד בסניף הראשי של יונט באזור התעשייה בחולון. במסגרת השוד, נשדדו מזומנים בהיקף גדול - 3.5 מיליון שקל ומטבע זר. יונט מחזיקה בסכומים גבוהים של מזומן, שקלים ומט"ח, בשל פעילותה לאספקת כספים לחלפנים ומרכזי המרות מט"ח (צ'יינג').
שני שודדים, שככל הנראה, ידעו על פעילות החברה ומבנה המשרדים שלה, ביצעו שוד אלים תוך שהם מסתננים לחברה לבושים במדי שליחים של חברת וולט. השודדים עקבו אחרי עובדי החברה בעוד אלו מעבירים את כספי יונט אל הכספת. עם התקרבות העובדים לכספת, תקפו השודדים את העובדים בשטחי החברה תוך שימוש בגז פלפל. פעילות אספקת מט"ח לצ'יינג'ים היא פעילות חדשה שהשיקה יונט אשתקד. נכון ל-2021 הרווח שהתקבל מפעילות המט"ח הסתכם ב-4.5 מיליון שקל. קרי, כמעט 80% מהרווחים המצטברים של החברה ב-2021 מפעילות זו נשדדו בערב אחד.