סגור

התשקיף של פיפלביז מאתגר את השווי שהיא מבקשת

במרץ השנה גייסה מפעילת פלטפורמת ההשקעות לפי שווי של 110 מיליון שקל וכבר היא מכוונת להנפקה לפי שווי הגבוה פי 2.3. הבעיה: אף שההכנסות שלה צומחות, ההפסדים נמשכים - לחברה גירעון בהון העצמי והערת עסק חי

מתחילת השנה הצטרפו 85 חברות חדשות לבורסה בתל אביב וגייסו סכום שיא שנושק ל־10 מיליארד שקל. לרשימה הארוכה הזאת מבקשת להצטרף פיפלביז שפרסמה לאחרונה תשקיף לקראת הנפקה ראשונה של מניות. פיפלביז מבקשת לגייס 50 מיליון שקל באמצעות הנפקה של 21% מהון המניות שלה לציבור. שווי החברה הנגזר מתמחור ההנפקה עומד על 250 מיליון שקל (לפני הכסף) - שווי שמעורר כמה תהיות לנוכח העובדות שמופיעות בתשקיף של החברה.


פיפלביז מאפשרת למיזמים לגייס מימון, הון או חוב, באמצעות פלטפורמה אינטרנטית במתווה של מימון המונים הוני או באפיק גיוס פרטי במתווה של מועדון משקיעים, או באפיק גיוס המשלב את שתי החלופות.
הטבלה המפרטת את ההשקעות שבוצעו בהון של פיפלביז החל מינואר 2019 חושפת שגיוסי ההון של החברה בוצעו בשווי שנע בין 100 מיליון שקל בגיוס שהושלם ביוני 2019 ועד 110 מיליון שקל בגיוס שבוצע במרץ השנה, במתווה של מימון המונים ובמתווה של הלוואה המירה.
מכאן שהשווי הנדרש בהנפקה גבוה פי 2.3 מזה שלפיו פיפלביז גייסה הון רק לפני שבעה חודשים. ניתן היה להצדיק את הקפיצה בשווי לו ביצועיה של פיפלביז במחצית הראשונה של 2021 היו מצביעים על שינוי משמעותי. אלא שלא כך הם פני הדברים.

ההפסד ב־2020 העמיק
הדו"חות הכספיים של פיפלביז אומנם מצביעים על צמיחה בהכנסות, אולם ניכר שמגמת ההפסדים של החברה נותרת ללא שינוי. פיפלביז מצליחה להציג צמיחה בהכנסות שעלו מ־1.1 מיליון שקל ב־2018, ל־4.7 מיליון שקל ב־2019, ול־6.2 מיליון שקל ב־2020.
אולם בשורה התחתונה החברה המשיכה להציג הפסד של ב־9.6 מיליון שקל ב־2018 שהתכווץ ל־6.7 מיליון שקל ב־2019 ושב להעמיק ל־7.7 מיליון שקל ב־2020. אותן מגמות ניכרות גם במחצית הראשונה של 2021 שבה ההכנסות המשיכו לעלות לקצב שנתי של 8.2 מיליון שקל, בעוד שההפסד בשורה התחתונה מייצג קצב שנתי של 7.8 מיליון שקל.
ההפסדים המצטברים מביאים לידי כך שנכון לסוף יוני 2021 לפיפלביז יש גירעון של 4.6 מיליון שקל בהון החוזר, גירעון של 743 אלף שקל בהון העצמי, ותזרים מזומנים שלילי מתמשך מפעילות שוטפת. כל אלו מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי.

2 צפייה בגלריה
אור בנון מנכ״ל ומייסד פיפלביז
אור בנון מנכ״ל ומייסד פיפלביז
אור בנון מנכ״ל ומייסד פיפלביז
(צילום: גיא שלום)

ייעוד תמורת ההנפקה
תמורת ההנפקה צפויה לשמש את פיפלביז לכמה מטרות שהמשמעותית שבהן היא חדירה לשווקים בינלאומיים. לצורך כך החברה מייעדת 30-20 מיליון שקל מהסכום שיגויס; 8-4 מיליון שקל נוספים ישמשו להרחבת מערך השיווק וחיזוק המותג, בין היתר באמצעות שיתופי פעולה עם גופי תקשורת; 4-1 מיליון שקל יוקצו לפיתוח טכנולוגיים וכלים דיגיטליים; 5־2 מיליון שקל מיועדים להרחבת סל המוצרים הקיים וחיזוק החברות־הבנות לרבות הקמת קרן אג"ח מבוזרת ומערך גיוס החוב למיזמי נדל"ן. יתרת תמורת ההנפקה, 6-2 מיליון שקל ישמשו להחזר הלוואות בעלים העומדות של 560 אלף שקל ולמימון שוטף לרבות לצורך גיוס כוח אדם.
כל מי שצופה בטלויזיה או גולש באתרי האינטרנט הכלכליים יתקשה לפספס את הפרסומות של פיפלביז שלה הסכמים עם מספר גופי תקשורת: קשת, קו מנחה וביזפורטל, כנען מדיה פרסום בתנועה, וסורצקי. במסגרת ההסכמים הללו החברה מקבלת שירותי פרסום ושיווק בתמורה לתשלום כספי ולאופציות שניתנות למימוש אוטומטי לפני ההנפקה לפי מחיר שמגלם הנחה של 15% על המחיר שיקבע בהנפקה. ההסכם המשמעותי ביותר של פיפלביז נחתם בינואר 2020 מול קשת ולפיו פיפלביז תקבל מקשת שירותי פרסום בשווי של 3.4 מיליון שקל בתמורה כספית של 2 מיליון שקל, והיתרה, 1.4 מיליון שקל תשולם באמצעות אופציות. ביוני השנה, לאחר שפיפלביז ניצלה את מלוא שירותי הפרסום, חודשה ההתקשרות באופן שקשת תעניק לפיפלביז שירותי פרסום נוספים בשווי של 4 מיליון שקל בתמורה לאופציות, שכאמור ניתנות למימוש במחיר שמגלם הנחה של 15% על המחיר שייקבע בהנפקה.
מהתשקיף של פיפלביז עולה שלחברה יש קהילה של יותר מ־37 אלף משתמשים רשומים, שבאמצעותה גויס סכום מצטבר של למעלה מ־128 מיליון שקל עבור 59 מיזמים באמצעות 79 גיוסים שונים. מתוך הסכום שגויס חלק הארי, 119 מיליון שקל, גויס באפיק הוני, ורק מקצת הסכום, 9 מיליון שקל, גויס באפיק חוב. עד כה כל גיוס החוב נעשה עבור מיזמים בתחום הנדל"ן. בנוסף לכך פיפלביז פועלת בתחום מימון המונים מבוסס מוצר באמצעות סטארטארט, בפלטפורמה ששמה Jumpstarter, שבאמצעותה מיזמים מתחומים שונים יכולים לגייס כספים מהציבור כנגד מתן הטבה או מוצר לתורם. מאז הקמתה של סטארטארט במרץ 2012 גויס באמצעות הפלטפורמה סכום מצטבר של 15.5 מיליון שקל.
הכנסה מובטחת מכל גיוס
המודל העסקי של פיפלביז מבוסס על הכנסות קבועות שאינן תלויות בהצלחת כל גיוס או היקפו, ועל הכנסה הנגזרת מהצלחת והיקף כל גיוס. ההכנסות של פיפלביז מבוססות על דמי קבלה לתהליך הגיוס בסכום של 15 אלף שקל; על עמלת גיוס שמהווה 10% מהיקף הכספים שגויסו באמצעות הפלטפורמה; רכישתEquity במיזמים שמגייסים בהצלחה בסכום שמהווה 30% מעמלת הגיוס ובכמות המהווה 3% מהמניות שנרכשו בהצעה; ודמי שימוש שנתיים של חמשת אלפים שקל ממיזמים שגייסו בהצלחה עבור השימוש של המיזם בפלטפורמה ומערכותיה. עד כה פיפלביז השקיעה 2.5 מיליון שקל ב־38 חברות פורטפוליו שהבולטות שבהן: ספץ (204 אלף שקל) שמפתחת מנוע רשת מתוחכם; נוירוסנס תרפיוטיקס (164 אלף שקל) שמפתחת תרופה למחלת ה־ ALS ; קניבל (143 אלף שקל) שמפתחת מכשיר מבוסס AI למדידת הדלק המטבולי של הגוף.
פלטפורמות מימון ההמונים ההוני החלו לפעול בעולם בשנת 2007 ומאז השוק נמצא בצמיחה עקבית ולפי הנתונים של אתר Statista המופיעים בתשקיף של פיפלב
שוק מימון ההמונים בישראל
ב־2019 גויסו בשוק מימון ההמונים ההוני המוסדר (רכזי ההצעה) בישראל 45 מיליון שקל ב־22 הצעות מ־9,000 משקיעים. ב־2020 גויסו 60 מיליון שקל ב־35 הצעות מ־12,500 משקיעים - נתון שמשקף צמיחה של 33% ביחס לשנה קודמת. בפיפלביז מעריכים שמספר ההצעות ימשיך לצמוח גם השנה והוא צפוי להגיע ל־50 מיליון שקל ב־2021. בשנת 2020 גויסו באמצעות הפלטפורמה של פיפלביז 36.75 מיליון שקל באמצעות 25 הצעות. כך שלהערכת החברה חלקה בשוק רכזי ההצעה בישראל עומד על כ־60%. הנהלת החברה מעריכה כי ככל ששוק ההייטק המקומי ימשיך להתפתח ולהתרחב, כך יגדל בהתאם היקף הפעילות בפלטפורמה של פיפלביז. זאת מאחר שמרבית המיזמים במגייסים בפלטפורמה הם מיזמים בתחום הטכנולוגיה.
פיפלביז בוחנת כמה אפשרויות על מנת לחדור לשווקים בינלאומיים. נכון להיום פיפלביז מזהה פוטנציאל לרכישת שתי חברות קנדיות המחזיקות ברישיונות המאפשרים גיוס המונים הוני. כמו כן, בפיפלביז מעריכים כי השוק האירופי, למעט אנגליה, והשוק האוסטרלי, נמצאים בראשית דרכם בענף, דבר שעשוי להוות יתרון תחרותי עבורה הודות לניסיונה בשוק המקומי.